پنجشنبه، 9 فروردین 1403

هزینه بیمارستان ها از جیب پزشکان پرداخت می شود

هزینه بیمارستان ها از جیب پزشکان پرداخت می شود
دکتر سید سجاد رضوی با بیان اینکه در سیستم پرداخت موجود جامعه پزشکی از تعرفه‌ها ناراضی است و سازمان‌های بیمه‌ای با کمبود منابع مواجه‌اند بیان داشت: به موازاتی که تعرفه‌ها افزایش می‌دهیم اگر نظام پرداخت اصلاح نشود باز مشکلات باقی خواهد ماند.

دکتر سید سجاد رضوی، دبیر شورای عالی بیمه سلامت و مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری بیمه سلامت در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد آسیب شناسی تعرفه‌های درمانی گفت: قطعا تعرفه موثر است ولی تمام فرآیندهای حوزه سلامت بایستی به موازات اصلاح تعرفه دیده شوند.

وی با بیان اینکه در سیستم پرداخت موجود جامعه پزشکی از تعرفه‌ها ناراضی است و سازمان‌های بیمه‌ای با کمبود منابع مواجه‌اند بیان داشت: به موازاتی که تعرفه‌ها افزایش می‌دهیم اگر نظام پرداخت اصلاح نشود باز مشکلات باقی خواهد ماند.

رضوی اظهار داشت: نظام پرداخت فی فور سرویس که در حال حاضر در کشور ما اجرا می‌شود در اکثر کشور‌های جهان جمع شده است و بسیاری از کشورهای اروپایی که شاخص بهداشتی قابل قبولی دارند به این نتیجه رسیدند که سیستم‌های پرداخت باید به سمت سیستم‌های DRG و گلوبال برود.

دبیر شورای عالی بیمه سلامت و مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری بیمه سلامت افزود: در کشور ما نیز اجرای سیستم DRG مصوب شده است، ولی حوزه سلامت نمی‌تواند جدای از سایر سیستم‌ها کار خود را انجام دهد یعنی در کشوری که مسائل تغییر قیمت‌ها و افزایش ارز به این شدت وجود دارد واقعا اجرای سیستم DRG و گلوبال به این راحتی نیست چرا که قیمت تمام شده هر لحظه تغییر می‌کند.

رضوی با تاکید بر اینکه مشکلات موجود نبایستی مانع از اصلاح نظام پرداخت و اجرای سیستم‌های جدید شود گفت: باید تلاش کنیم با اصلاح نظام پرداخت به سمت سیستم‌های DRG و گلوبال برویم.

وی خاطر نشان کرد: میزان افزایشی که برای افزایش تعرفه‌های پزشکان برای سال آینده پیش بینی شده است به اندازه و در حد میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران است.

* بیمارستانها از جیب پزشکان پول درمی آورند

دبیر شورای عالی بیمه سلامت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عدم پرداخت هزینه‌های تمام شده پزشکان توسط بیمارستان‌های دولتی و خصوصی گفت: آنچه که باعث شده بیمارستان‌ها هزینه تمام شده پزشکان را پرداخت نکنند افزایش هزینه‌ها و کمبود منابع بوده و بیمارستان‌ها به این دلیل دست در جیب پزشکان کرده و پول در می‌آورند، یعنی بیمارستان از پول پزشکان برای اداره کردن بیمارستان‌ها برمی دارد.

وی افزود: در بیمارستان‌های بخش دولتی به علت کمبود منابع تنها 28 درصد از کارکرد پزشک پرداخت می‌شود و بقیه کارکرد پزشکان برای اداره بیمارستان هزینه می‌شود.

رضوی ادامه داد: این روند در بیمارستانهای خصوصی هم تفاوتی نداشته و در بیمارستان‌های خصوصی حدود 70 درصد از کارکرد پزشکان تقریبا پرداخت می‌شود و هزینه بیمارستان داری از کارکرد و جیب پزشکان برداشته می‌شود.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری بیمه سلامت در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه در حال حاضر در سیستم درمانی کشور پزشکان کشور ما از لحاظ مهارت و کیفیت در سطح بالایی دارند گفت: متاسفانه به دلیل مسائل سیاسی و تحریم‌ها ما نمی‌توانیم از ظرفیت و پتانسیل موجود و مهارت پزشکان در گردشگری سلامت بهره ببریم .

وی اذعان داشت در کشور ترکیه برای بهره گیری از توریسم سلامت برنامه ریزی شده و برای ارائه خدمات پزشکی به 2 میلیون نفر در سال برنامه ریزی شده ولی در کشور ما حدود 100 تا 150 هزار نفر بیشتر نمی‌رسد و این آمار بسیار پایین است که برنامه ریزی در این زمینه نیز ضروری است.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.