پنجشنبه، 30 فروردین 1403

هشدار دادستان انتظامی نظام پزشکی اصفهان درخصوص روند رو به افزایش «مداخلات پزشکی در آرایشگاه‌های زنانه»

هشدار دادستان انتظامی نظام پزشکی اصفهان درخصوص روند رو به افزایش «مداخلات پزشکی در آرایشگاه‌های زنانه»
دادستان انتظامی سازمان نظام پزشکی اصفهان: نمی‌دانم مردم چطور حاضر می‌شوند سلامت خود را به خطر بیندازند و خود را در معرض آسیب قرار دهند. در این زمینه رسانه‌ها نیز باید مداخلات غیرمجاز این افراد در آرایشگاه و باشگاه ورزشی و عوارض و آسیب‌های آن را به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

به گزارش ایسنا، چندی پیش دادستان انتظامی نظام پزشکی اصفهان در اطلاعیه‌ای به شهروندان، با اعلام «کلاهبرداری با عنوان صدور مدارک آموزش پوست و زیبایی»، هشدار داد: مدارک صادر شده با عنوان گواهی آموزش تزریق ژل، بوتاکس، کاشت مو، نخ لیفت و ... دارای اعتبار و ارزش قانونی نیست و انجام این اقدامات برای افراد بدون صلاحیت درمان، حتی اگر زیر نظر پزشک انجام شود، ممنوع است و با عنوان مجرمانه «مداخله در امور پزشکی» قابل تعقیب قضائی است.

اخیرا دادستان انتظامی نظام پزشکی اصفهان در نامه‌ای دیگر به اتحادیه صنف آرایشگران بانوان اصفهان، نسبت به روند رو به افزایش «مداخلات پزشکی در آرایشگاه‌های زنانه» و انجام اموری ماننده تزریق ژل، بوتاکس، انجام هایفوتراپی، لیزر، مزوتراپی و پلاسما هشدار داده و تأکید کرده که گسترش این فعالیت توسط افراد فاقد صلاحیت، علاوه بر عوارضی مثل سوختگی و عفونت، احتمال بروز عوارض خطرناکی مثل انتقال بیماری ایدز و هپاتیت را نیز افزایش می‌دهد. بر همین اساس، بر نظارت بر آرایشگاه‌های زنانه و برخورد قضائی و تعزیراتی با واحد‌های متخلف تأکید شده است.

مازیار ستاری، دادستان انتظامی سازمان نظام پزشکی اصفهان در گفتگو با ایسنا، با اشاره به تبلیغات گسترده از سوی اشخاص، شرکت‌ها، آرایشگاه‌ها و حتی برخی مطب‌ها و مراکز درمانی با عنوان برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در زمینه اقدامات زیبایی پزشکی و صدور مجوز فعالیت یا گواهی دستیار پزشک، اظهار کرد: این تبلیغات با عناوین فریبنده‌ای مثل مدرک بین‌المللی و سوءاستفاده از مهر‌ها و نشان‌های مختلف، علاوه بر اخاذی مبالغ هنگفت از ثبت‌نام کنندگان این دوره‌ها، آن‌ها را دچار تبعات قانونی و کیفری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه جهل به قانون رافع مسئولیت نیست، تصریح کرد: هیچ‌یک از مدارک صادر شده با عنوان گواهی آموزش تزریق ژل، بوتاکس، کاشت مو، نخ لیفت و ... دارای اعتبار و ارزش قانونی نیست و ارائه آن‌ها در مراجع پزشکی مانند معاونت درمان، پزشکی قانونی، سازمان نظام پزشکی و محاکم قضائی قابل استناد نیست.

دادستان انتظامی سازمان نظام پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: انجام این اقدامات برای افراد بدون صلاحیت درمان حتی اگر زیر نظر پزشک انجام شود، ممنوع است و با عنوان مجرمانه «مداخله در امور پزشکی» قابل تعقیب قضائی است.

وی افزود: درصورتی‌که فردی اقدام به مداخله در امور پزشکی کرده و برای مراجعه کننده عارضه‌ای ایجاد شود، علاوه بر تبعات مداخله غیرمجاز، به علت عدم پوشش بیمه مسئولیت حرفه‌ای باید مبالغ سنگین دیه و ارش نیز پرداخت کند.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان با بیان اینکه تزریق ژل، بوتاکس و سایر اقداماتی که به‌صورت تهاجمی روی بدن انسان است باید با مسئولیت پزشک انجام شود، گفت: برخی افراد در این امور مداخله کرده و تصور می‌کنند اگر مدرکی داشته باشند و آموزش دیده باشند، مسئولیت کیفری نخواهند داشت و حتی اگر منجر به آسیب یا نقص عضو کسی شوند می‌توانند در دادگاه با توسل به این مدارک تبرئه شوند، درحالی‌که آموزشگاه‌هایی که چنین مدارکی صادر می‌کنند، خودشان هم مجوز قانونی ندارند.

وی به دریافت مبالغ هنگفت برای آموزش و صدور مدارک انجام امور زیبایی از سوی افراد فاقد صلاحیت اشاره و خاطرنشان کرد: مدرکی که این آموزشگاه‌ها در قبال دریافت هزینه‌های سنگین به افراد می‌دهند هیچ ارزشی در مراجع قضائی، سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ندارد.

ستاری یادآور شد: پزشکی که اقدام درمانی برای بیمار انجام می‌دهد، درصورتی‌که اقدام او منجر به آسیب برای بیمار شده و از طریق مراجع قضایی و انتظامی پیگیری شود باید دیه یا ارش پرداخت کند، اما بیشتر پزشکان خودشان را بیمه مسئولیت حرفه‌ای می‌کنند و، چون اقدام آن‌ها قانونی بوده، خسارت وارد شده از طرف بیمه پرداخت می‌شود، درحالی‌که کسی که صلاحیت انجام این امور را ندارد قاعدتاً بیمه مسئولیت حرفه‌ای هم نخواهد داشت، درست رانندگی بدون گواهینامه است که اگر کسی شرایط دریافت گواهینامه را نداشته باشد نمی‌تواند خسارتی از بیمه دریافت کند.

وی با بیان اینکه مؤسسه خصوصی گواهی‌نامه‌هایی که صادر می‌کند را دارای اعتبار قانونی اعلام می‌کند، توضیح داد: برخلاف اعلام این مؤسسات، مدارک صادر شده فاقد اعتبار قانونی است و اگر خسارتی به فردی وارد شد مداخله‌گر ناچار است تمام خسارت و دیه که معمولاً مبالغ بسیار سنگینی است را بپردازد.

دادستان انتظامی سازمان نظام پزشکی اصفهان اقدام این مؤسسات خصوصی را مصداق کلاهبرداری برشمرد و گفت: مدارک این مؤسسات معمولاً به اسامی مختلفی تحت عنوان دانشگاه علوم پزشکی و بسیج جامعه پزشکی صادر می‌شود و حتی از این اسامی هم سوءاستفاده می‌کنند، درحالی‌که این مراجع چنین مدارکی صادر نمی‌کنند. به‌عنوان نمونه مدرکی که به‌عنوان یکی از مؤسسات زیرمجموعه دانشگاه شهید بهشتی صادر شده و در دست افراد زیادی وجود دارد، درحالی‌که دانشگاه رسماً اعلام کرده جعلی است.

وی برخورد قانونی با مؤسسات خصوصی که اقدام به آموزش و صدور گواهینامه امور زیبایی می‌کنند را در صلاحیت مراجع قضائی دانست و افزود: اعلام جرم با نهاد‌های نظارتی مثل معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی است، و اگرچه سازمان نظام پزشکی وظیفه مستقیمی در این رابطه ندارد، اما با توجه به اینکه این مسئله تبدیل به یک معضل بزرگ شده نظام پزشکی هم ورود پیدا کرده و به معاونت درمان و مراجع قضائی اعلام می‌کند تا برخورد قانونی با این مؤسسات صورت گیرد.

ستاری با تأکید بر اینکه مؤسساتی که از قانون تجری کرده و مرتکب تکرار جرم می‌شوند باید مشمول مجازات‌های سنگین‌تر شوند، گفت: این مؤسسات سلامت عموم را تهدید می‌کنند، بر این اساس دادستان عمومی و انقلاب باید ورود کند و با کسانی که سلامت عامه را تهدید و افرادی را اغفال می‌کنند برخورد کند.

وی با اشاره به اینکه یک پزشک حداقل ۷ سال پس از دیپلم آموزش می‌بیند، اظهار کرد: چطور فقط در یک دوره چندساعته و با پرداخت مبالغ هنگفت می‌تواند اقدام به مداخله در امور پزشکی کند، درحالی‌که نه از عوارض این اقدامات و نه آسیبی‌هایی که ممکن است به دنبال داشته باشند و درمان به‌موقع این آسیب‌ها اطلاع دارد تا اقدامات او منجر به آسیب ماندگار در فرد نشود!

دادستان انتظامی سازمان نظام پزشکی اصفهان ادامه داد: نمی‌دانم مردم چطور حاضر می‌شوند سلامت خود را به خطر بیندازند و خود را در معرض آسیب قرار دهند. در این زمینه رسانه‌ها نیز باید مداخلات غیرمجاز این افراد در آرایشگاه و باشگاه ورزشی و عوارض و آسیب‌های آن را به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

وی با اشاره به اینکه هر روز شکایاتی از سوی مردم از مراکز و مؤسسات خصوصی داریم که اقدام به آموزش افراد برای مداخله‌گری در امور پزشکی زیبایی می‌کنند، گفت: ما این شکایات را به مراجع قضایی ارجاع می‌دهیم، اما مردم باید بدانند هیچ ارزانی بدون حکمت نیست و نباید فریب تبلیغاتی را بخورند که تزریق ژل یا هر امور زیبایی با قیمتی کمتر از مطب پزشک انجام می‌شود.

ستاری ادامه داد: در مورد خدمات زیبایی ارزان قیمت حتماً باید شک کنیم، چون به‌عنوان نمونه ساخت ژل تکنولوژی بالایی می‌خواهد و نباید باعث التهاب و عفونت شود، در عین حال که در کشور داروسازی نسبتاً قوی داریم، اما ژل هنوز در کشور تولید نمی‌شود. یک‌سری برند‌های چینی ژل را با قیمت بسیار ارزان ارائه می‌کند و افراد مداخله‌گر هم این ژل‌های غیر استاندار و بی‌کیفیت را با قیمت‌های پایین تهیه و برای مشتریان تزریق می‌کنند.

وی با بیان اینکه تزریق ژل‌های بی‌کیفیت برای فرد عوارضی به دنبال دارد، گفت: این ژل‌ها منجر به تغییر شکل بافت، فیبروز، تغییر شکل ماندگار، التهاب و حتی بسته شدن عروق به دلیل تکنیک غلط می‌شود، درحالی‌که اگر فرد فاقد صلاحیت ژل را تزریق کرده باشد حتی نمی‌توانند پیگیری کنند.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان با بیان اینکه بیشتر این مؤسسات مکانی را اجاره کرده‌اند، درحالی‌که نه پروانه‌ای دارند و نه هویت آن‌ها احراز شده است، افزود: اگر امروز برای فردی اتفاقی بیفتد مأسسه فرد مکان را تخلیه می‌کند و می‌رود و متأسفانه بسیاری از مواقع حتی شکایت هم به نتیجه نمی‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه انجام کار‌های زیبایی اولویت‌دار نیست و مثل درمان نیست که فردی مجبور باشد به هر قیمت انجام دهد، تصریح کرد: افراد حتماً باید از ایمنی مکان، صلاحیت فرد و مجاز بودن محصول اطلاع داشته باشد، چو لزومی مدارد فرد خود را در خطری بیندازد که هیچ پشتوانه منطقی ندارد.

دادستان انتظامی سازمان نظام پزشکی اصفهان به افرادی که مدارک پزشکی زیبایی از مؤسسات خصوصی دریافت کرده و اقدام به مداخله‌گری در امور پزشکی می‌کنند هشدار داد که در صورت بروز مشکل، این مدارک هیچ کمکی به آن‌ها نمی‌کند و افزود: متأسفانه این افراد در فضای مجازی نیز مدارک خود را به نمایش می‌گذارند و حتی اسم آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای را مطرح می‌کنند، درحالی‌که برخی از این آموزشگاه‌ها نیز تخلف کرده و مدارکی صادر می‌کنند که فاقد اعتبار است، اما باید بدانند این مدارک کمکی به افراد نمی‌کند و باید پاسخگوی آسیبی باشند که به مراجعان خود وارد کرده‌اند.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.