ﺳﻪشنبه، 4 اردیبهشت 1403

نامه رئیس کل سازمان به روسای نظام پزشکی شهرستان ها درباب نسخه الکترونیک

نامه رئیس کل سازمان به روسای نظام پزشکی شهرستان ها درباب نسخه الکترونیک
رئیس کل سازمان در نامه ای به روسای نظام پزشکی شهرستان‌های کشور توضیحاتی در خصوص مکاتبات آنان در باب نسخه الکترونیک متذکر شد

متن این نامه به شرح زیر است:

رؤسای محترم نظام پزشکی شهرستان‌های سراسر کشور

 

سلام علیکم

ضمن تشکر فراوان از تلاش‌ها و پیگیری‌های ارزشمند شما در راستای رفع معضلات جامعه پزشکی، در خصوص دو نامه اخیر با امضای جمع کثیری از شما عزیزان پیرامون نسخه الکترونیک (عدم اجرا و نظرسنجی) مطالب ذیل را به عرض می‌رسانم:

1- ایرادات زیر ساختی اساسی نسخه الکترونیک که توسط شما احصا و جمع‌آوری شده بود، طی مکاتبات و جلسات حضوری متعدد به اطلاع مسؤولین امر رسانده شده و معاون محترم فنی و نظارت سازمان به جد پیگیر موضوع می‌باشند.

2- طبق قانون بودجه 1400، در جزء (2) و (5) بند (ک) تبصره 17، سازمان نظام پزشکی مکلف به کنترل و پایش نسخ و امضای الکترونیک و اصالت پزشکان شده است، که علی‌رغم این وظیفه خطیر بودجه و امکاناتی برای این امر اختصاص داده نشده بود.

شایان ذکر است در مواردی، تلاش شد که عدم وجود امنیت در سامانه‌های نسخه الکترونیک را به عدم اجرای امضای الکترونیک از سوی سازمان نظام پزشکی مرتبط سازند و با همین استدلال درصدد گرفتن حق صدور امضای الکترونیک از سازمان نظام پزشکی برآمدند.

از طرفی در جلسات کارشناسی، برای تهیه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم، مرکز پشتیبانی امضای الکترونیک، صدور، تمدید و استفاده از توکن امضا، تدارک فضای فیزیکی و پرسنل لازم، بودجه‌ای بالغ بر 4-3 برابر کل بودجه سالانه سازمان نظام پزشکی، تخمین زده شد.

3- برای عملیاتی کردن این تکلیف و تثبیت حق سازمان نظام پزشکی در صدور امضای الکترونیک، آبان ماه در جلسه‌ای حضوری با معاون محترم کل سازمان برنامه و بودجه موضوع تشریح شد و سپس ایشان در پاسخ نامه سازمان، دستور پیش‌بینی منابع لازم را دادند که با پیگیری‌های فراوان و طاقت‌فرسای معاون محترم پارلمانی سازمان، جناب آقای دکتر رنجبرزاده، در تاریخ 14/9/1400 مسؤولان ذیربط دستور ایجاد بند تبصره و ردیف‌های درآمدی- هزینه‌ای در بودجه 1401 را برای سازمان نظام پزشکی صادر کردند.

4- پس از توفیق در اخذ ردیف بودجه امضای الکترونیک در سازمان برنامه و بودجه، پیگیری‌ها مستمر در مجلس و کمیسیون تلفیق ادامه یافت و یک نوبت در کمیسیون تلفیق پیشنهاد مطرح شده برای اختصاص بودجه به ردیف مذکور رد شد.

در جلسه آخر کمیسیون تلفیق، با پیگیری حضوری اینجانب و آقای دکتر رنجبرزاده در مجلس و مساعدت مؤثر آقای دکتر شهریاری رئیس و آقایان دکتر پاکمهر، دکتر باقرزاده، دکتر مرتضی خاتمی و دکتر سید مسعودخاتمی از اعضای محترم کمیسیون بهداشت، پیشنهاد دیگری در کمیسیون تلفیق مطرح و به لطف خدا مصوب شد تا هم حق قانونی سازمان نظام پزشکی در صدور امضای الکترونیک تثبیت شود و هم 50% بودجه لازم برای اجرای این امر در سال 1401 محقق شود.

5- با توجه به موارد پیشگفت، بحث اخذ ردیف و تصویب بودجه برای سازمان نظام پزشکی فرایندی بود که از آبان‌ماه سال جاری شروع شد و مراحل طولانی و دشوار آن که برای حفظ حقوق جامعه پزشکی با جدیت پیگیری شد، همچنان تا حصول نتیجه قطعی ادامه دارد.

6- اجرای نسخه‌الکترونیک طبق قانون برنامه ششم و قانون بودجه سال 1400 مصوب مجلس، لازم‌الاجرا شمرده شده است که تخطی از آن در حکم تصرف غیر قانونی در وجوه و اموال دولتی لحاظ شده است.

سازمان نظام پزشکی کشور ضمن تأکید بر رفع موانع و اشکالات جدی نسخه‌الکترونیک و پیگیری جدی برای برطرف شدن این اشکالات، از همه شما عزیزان درخواست دارد در راستای همدلی و همکاری و وحدت رویه مساعدت نمائید و اجرای نظرسنجی در این خصوص را هم با فراهم نمودن الزامات آن، دنبال خواهد کرد.

 

 

دکتر محمد رئیس‌زاده

رئیس کل

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.