پنجشنبه، 30 فروردین 1403

نامه رئیس هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ درخصوص قتل فجیع دختر نوجوان اهوازی

نامه رئیس هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ درخصوص قتل فجیع دختر نوجوان اهوازی
رئیس هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ خواستار این شد که «برای تحقق حداکثری سلامت روانی اجتماعی، نظام نوین سلامت، در اقدامی ملی، جایگاه سیاستگذار، هد‌ایتگر و هماهنگ کننده خود را تبیین، تعریف و صیانت نماید و از تمامی دستگاههای همکار، وظایف مرتبط با این امر را پیگیری، نظارت و مطالبه نماید.»

متن این نامه به شرح زیر است:

به نام خدای حسابگر                                                                                                                                                 با سلام و احترام به ملت شریف ایران
هفته گذشته، تکرار چند باره خبری دلخراش، روان جامعه ما را آزرد و‌ واکنش های فراوانی بین افراد موثر اجتماع و آحاد مردم برانگیخت.
فردی، همسرش را به بهانه غیرت ناموسی « که استخدام این واژه را که برای نقیضش بکار رفته، رد میکنیم» به قتل رسانده، آن فاجعه را رقم میزند و سند این عمل وقیح و قبیح را کوچه گردان می کند.
این در حالی است که حضرت حق، جل و علی میفرمایند: وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ و شاید به دلیل همین آثار و تبعات عمیق و وسیع اجتماعی چنین جنایاتی است که خداوند، آنرا معادل قتل بشر می داند «فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا»
باید به چنین فجایع هولناکی،  چند بعدی نگریست و لازم است سهم فرهنگ، نظامات آموزشی، رسانه ها، تعلیم و تربیت جامعه پیرامون، قوانین و‌ مقررات حقوقی و سایر مولفه های زیربنایی در تکوین و تحقق آن دیده شود.
چنین فجایعی، کرارا و دیگر بار، لزوم توجه به ابعاد نادیده و فراموش شده سلامت ، یعنی ابعاد روانی اجتماعی را متذکر می گردد. 
امروز زمانی است که باید اقدامات اساسی در موضوع سلامت روانی و اجتماعی در نظام سلامت شکل گیرد. چه بسا، چنانچه در کنار توجه به بیماریهای مسری منتقله از راه جنسی و انجام آزمایشات پیش از ازدواج، به مبانی تهدید کننده زندگی زوجی توجه بیشتری شود و مشاوره های پیش از ازدواج، جدی تر انجام شود بتوانیم زمینه های رخداد مجدد اتفاقات مشابه را بخشکانیم. 
چنانچه نظام غربالگری فعال و منسجمی برای یافتن اختلالات روانی داشته باشیم و مبتنی بر این شواهد، برای درمان در سطوح مختلف اقدام شود، بتوان تکانه هایی که منجر به جرایم اینچنین خشن می گردد را در افراد شناسایی، کنترل و مهار نمود. 
اکنون زمان آن رسیده که نظام سلامت ما از خود بپرسد در سیاستگزاری متغیرهای اجتماعی موثر بر سلامت، کجای کار ایستاده و اصلا چه نقشی ایفا میکند و این نقش، از حیث مقبولیت و مشروعیت ، تا چه حد به یک هماهنگ کننده نزدیک است؟
تا زمانی که سیاستگزار سلامت، دلخوش به آمارهای کمی، فارغ از محاسبه هزینه - اثربخشی، برنامه های تکراری را دنبال نماید، درب بر همین پاشنه خواهد چرخید. 
ضرورت دارد به منظور تحقق حداکثری سلامت روانی اجتماعی، نظام نوین سلامت، در اقدامی ملی، جایگاه سیاستگذار، هد‌ایتگر و هماهنگ کننده خود را تبیین، تعریف و صیانت نماید و از تمامی دستگاههای همکار، وظایف مرتبط با این امر را پیگیری، نظارت و مطالبه نماید.
ثانیا به منظور اجرای مواردی که عندالزوم، نظام سلامت در آن مباشرت دارد؛ نیروی کارازمو‌ده و لایق، تامین شود
ثالثا با سنجه های دقیق و متقن، وضع سلامت روانی اجتماعی و اثربخشی هرگونه اقدام در داخل یا بیرون نظام سلامت، سنحیده شود.
در نهایت، ضمن اعلام تسلیت و ابراز همدردی با خانواده آن مرحومه، امیدوار است تحول عمیق در حوزه های یاد شده، موجب پیشگیری از این رخدادها گردد.
دکتر سید موید علویان
رییس نظام پزشکی تهران

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.