ﺳﻪشنبه، 4 اردیبهشت 1403

عدم افزایش منطقی تعرفه ها سبب ایجاد خدمات القایی و اضافی برای بیماران می شود

عدم افزایش منطقی تعرفه ها سبب ایجاد خدمات القایی و اضافی برای بیماران می شود

رئیس نظام پزشکی ملارد با اشاره به این مهم که در صورت عدم افزایش تعرفه به طور منطقی ؛جامعه پزشکی (در مطب ها و چه در بیمارستان ها )ممکن است برای کسب حداقل درآمد جهت گذران امور خود مجبور به ایجاد خدمات القایی و اضافی برای بیماران شود ؛ گفت: این امر در نهایت موجب افزایش پرداخت از جیب بیماران شده و سیکل معیوبی با فریز کردن و ثابت نگه داشتن تعرفه در نظام سلامت  ایجاد می شود.

دکتر شهریار موسوی نژاد در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که در سال 92 وزارت بهداشت و دولت وقت برای مبارزه با زیرمیزی اقدام به افزایش تعرفه ها بر اساس کتاب نسبی ارزش خدمات نمودند؛ بیان کرد: این اقدام که البته به طور نسبی انجام شد موجب بالا رفتن تعرفه های دریافتی بویژه در بخش بستری و جراحی شد؛ یعنی قبل از آن که بخواهند با برخوردهای  سلبی (انتظامی و قضایی ) به موضوع ورود کنند، فضای ایجاد آن یعنی پایین بودن تعرفه‌ها را اصلاح کردند و سپس با تشدید برخورد در این زمینه به کاهش چشمگیر پدیده زیرمیزی پرداختند .

وی با اشاره به این که در شرایط فعلی نرخ تورم از ابتدای سال تاکنون در حدود ۴۰ درصد بوده و عدم افزایش تعرفه خدمات پزشکی حداقل به نسبت تورم جاری  می تواند آسیب جدی به بخش اقتصاد سلامت برساند؛ افزود:  تبعات کم بودن تعرفه خدمات به نسبت ارزش واقعی آن در تمام مشاغل یا به کم فروشی و یا به پرداخت های خارج از عرف منجر می شود.

وی با بیان این که  ارائه دهنده خدمات در همان جامعه ای که خدمت ارائه می دهند باید زندگی کرده و هزینه های جاری و شغلی خود را بر اساس نرخ روز پرداخت نمایند؛ ادامه داد: با دریافت تعرفه ای کمتر از آن چه ارزش واقعی خدمات است نمی توان به ارائه خدمت با کیفیت ادامه دهد زیرا به طور منطقی مراکز درمانی به ورشکستگی خواهند رسید.

رئیس نظام پزشکی ملارد تصریح کرد: کم فروشی در جامعه پزشکی به معنای ارائه خدمات کمتر از آن چه که مورد نیاز گیرنده خدمت است، در نهایت به مقوله آسیب به سلامت افراد جامعه منجر خواهد شد که تبعات اقتصادی و سرباری بسیار زیادی در طی زمان برای دولت و جامعه بدنبال دارد.

موسوی نژاد خاطرنشان کرد:از منظر اخلاق حرفه ای ، جامعه پزشکی خود را موظف به ارائه بهترین خدمات بدون در نظر گرفتن شرایط مالی بیمار می داند اما به لحاظ عدالت او نیز به عنوان فردی از همین جامعه باید بتواند هزینه های زندگی خود را پرداخت نماید و به دلیل پزشک بودن نباید مورد  بی عدالتی  واقع شود که یارانه و سوبسید خدماتی را که ارائه می دهد به جای دولت از جیب خود پرداخت نماید.

وی با تاکید بر این که دولت نباید با پایین نگه داشتن تعرفه های پزشکی شرایط ایجاد تخلف را فراهم نماید؛ اظهار کرد: به نظر می رسد دولت با کاهش هزینه تعرفه خدمات پزشکی قصد دارد تا میزان پرداخت از جیب بیماران را کاهش دهد تا با ژستی مردم دارانه بگوید به فکر هزینه های معیشت و زندگی آن ها بوده ، در حالی که با این عمل مردم را مورد ستم مضاعف و بی عدالتی قرار داده است و از طرفی موجب آسیب رساندن به سلامت جامعه در دراز مدت خواهد شد.

به گفته رئیس نظام پزشکی ملارد در صورت عدم افزایش تعرفه به طور منطقی ؛جامعه پزشکی (در مطب ها و چه در بیمارستان ها )ممکن است برای کسب حداقل درآمد جهت گذران امور خود مجبور به ایجاد خدمات القایی و اضافی برای بیماران شود که این امر در نهایت موجب افزایش پرداخت از جیب بیماران شده و سیکل معیوبی با فریز کردن و ثابت نگه داشتن تعرفه در نظام سلامت  ایجاد می شود.

موسوی نژاد اضافه کرد: تبعات این کار علاوه بر آسیب کلی به سلامت جامعه موجب کاهش اعتماد بیماران به جامعه پزشکی شده که این امر می تواند عامل مهمی در تاثیرگذاری مستقیم بر افزایش هزینه‌های درمانی بیماران به جهت مراجعات مکرر و بیهوده برای انجام امور درمانی باشد.

 وی با اظهار تاسف از رواج این تصور غلط در جامعه مبنی بر این که کار خوب رایگان بوده و دریافت هزینه بابت ارائه خدمات کاری غیر خداپسندانه است ، تصریح کرد:  جامعه پزشکی روزانه تعداد زیادی از بیماران نیازمند را به طور رایگان ویزیت نموده و خدمات درمانی مورد نیازشان را به آن ها ارائه می دهد در حالی که بسیاری از این اعمال خیرخواهانه رسانه ای نمی شود .

رئیس نظام پزشکی ملارد یاد آور شد : اگر دولت خواستار این است که به شکل واقعی به مقوله سلامت و کاهش پرداخت از جیب مردم بپردازد باید با تقویت بیمه‌ها به این امر کمک نموده و علاوه بر آن نسبت به پرداخت حق الزحمه واقعی خدمات پزشکی به ارائه دهندگان خدمت اقدام نماید.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.