جمعه، 31 فروردین 1403

درست است که اومیکرون ضعیف تر است، اما همچنان مرگبار است

واکسن نزده ها 10 تا 20 برابر واکسن زده ها می میرند

واکسن نزده ها 10 تا 20 برابر واکسن زده ها می میرند
آمارها نشان می دهند که در حالی که فقط حدود 12 درصد از جمعیت ساکن در سرزمین های اشغالی بالای 60 سال یا اصلا واکسن نزده اند، یا دوره واکسیناسیون آن ها کامل نیست، اما 43 درصد از مرگ های ناشی از کرونا در ماه گذشته را این گروه تشکیل می دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از گاردین، این آمار بخوبی نشان دهنده تفاوت مرگ و میر در افراد واکسینه شده و نشده را در سرزمین های اشغالی که با موج پنجم پاندمی روبرو است نشان می دهد.

در پیک های قبلی ویروس در این کشور، وضعیت واکسیناسیون به عنوان یک عامل کلیدی در احتمال بروز عفونت شدید یا احتمال مرگ خود را نشان داده بود و آمار تفاوت ها را نشان داده بود.

پروفسورگروتو متخصص بیماری های عفونی می‌گوید:« اگر به صورت تجمیعی محاسبه کنید، احتمال مرگ در واکسن نزده ها یا کسانی که به صورت ناقص واکسن زده اند می تواند حدود 10 تا 20 برابر بیشتر از کامل واکسینه شده ها باشد.»

وی گفت:« در این کشور از ابتدای ماه ژانویه شاهد افزایش تعداد مرگ و میر های کووید 19 هستیم. در روز 4 ژانویه، هفت مرگ ناشی از کووید 19 گزارش شد، اما در دوم فوریه این تعداد 39  نفر- تقریبا 10 برابر بیشتر بود. بخشی از این فوتی ها مربوط به نوع دلتا هستند، اما بسیاری از موارد مربوط به اومیکرون بودند. این به این معنی است که اگر چه نوع اومیکرون خفیف تر از دلتا است، اما به دلیل انتقال و شیوع سریع آن، تعداد بیماران خیلی سریع بالا می رود و آمار فوتی ها را هم افزایش می دهد.»

به اعتقاد این متخصص اپیدمیولوژی اینکه  اومیکرون اغلب خفیف تر از دلتا است «حداقل تا حدی» مربوط به آمار بالای واکسیناسیون کامل در این کشور است.

براساس آمار وزارت بهداشت در تاریخ 31 ژانویه، میزان مرگ و میر در هر 100000 نفر در افراد بالای شصت سال در گروه واکسن نزده ها 16 و در گروه واکسن زده ها نزدیک به 1 بود.

براساس آمار اعلام شده وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی، در گروه سنی زیر شصت سال در مقطع زمانی 4 ژانویه تا 1 فوریه میانگین مرگ روزانه در هر 100000 نفر تقریبا نزدیک به صفر بوده است. بعد از آن این عدد به 0.1 برای اصلا واکسن نزده‌ها، 0.2 برای واکسینه شده هایی که فقط یک دوز دریافت کرده بودند و صفر برای افراد طور کامل واکسینه شده بود.

وی ادامه داد:«قطعا واکسن در برابر ابتلا به نوع شدید بیماری و جلوگیری از مرگ موثر است، اما این ارتباط به صورت صد درصدی نیست. متاسفانه اثربخشی واکسن ها در برابر عفونت اومیکرون ضعیف تر است.»

وی در مقایسه بین سویه های اومیکرون و دلتا گفت:« آمار ابتلا به ویروس اومیکرون بسیار بالا است و همانطور که پیش بینی شده بود هنگامی که تعداد زیادی از ابتلا وجود داشته باشد، حتی اگر میزان مرگ و میر با نوع جدید نسبتا کم هم باشد، هنوز آمار کلی مرگ بالا می رود و این ناراحت کننده است»

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.