پنجشنبه، 30 فروردین 1403

مسئولی که خواستار صحبت در حوزه تعرفه است،باید فرق تعرفه و دستمزد را بداند

مسئولی که خواستار صحبت در حوزه تعرفه است،باید فرق تعرفه و دستمزد را بداند

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که طی هشت سال اخیر میزان افزایش تعرفه ،50 درصد میانگین رشد تورم بوده است، گفت: سازمان نظام پزشکی هر توانی که داشت از هر منفذ و روزنه و سطحی بحث تعرفه را پیگیری نمود و دو نکته مهم حائز اهمیت است از جمله این که سواد مسئولین تصمیم گیر در حوزه های مرتبط باید قابل قبول باشد و مسئولی که خواستار صحبت در حوزه تعرفه است، باید فرق تعرفه و دستمزد را بداند.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ، دکتر محمد رئیس زاده در سی و دومین کنگره سالیانه انجمن فیزیوتراپی ایران با اشاره به این که در شرایط پاندمی کرونا برگزاری این نوع همایش های فاخر و پرمحتوای علمی در قالب مقاله ، سمپوزیوم کارگاه و نمایشگاه دشواری های زیادی دارد؛ بیان کرد: نمایندگان شما در شورای عالی نظام پزشکی بسیار فعال و پویا پیگیر مطالبات همه اعضای جامعه پزشکی بویژه فیزیوتراپیست ها هستند.

وی افزود: برگزاری این نوع همایش ها گامی مهم در راستای اعتلای علمی جامعه پزشکی کشور و بویژه جامعه مهم 8 هزار نفری فیزیوتراپی ایران است.

وی با اشاره به ایام الله فجر ادامه داد: بدون شک یکی از افتخارآمیزترین و غرورانگیزترین حوزه های رشد و تعالی در کشور ما حوزه سلامت و جامعه پزشکی است که دلایل و مستندات فراوانی در این زمینه داریم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان این که همه اساتید ، پیشکسوتان، پیشینیان، دانشجویان ، شهدا و نیز پرسنل حوزه بهداشت و درمان از اقصی نقاط این کشور در این افتخار شریک هستند، تصریح کرد: در شرایط فعلی کشور ، هیچ قشری از متمول ترین افراد جامعه تا متنفس ترین افراد یا از قدرتمندترین مقامات جامعه برای هیچ درمانی احساس نمی کنند که اگر به خارج از کشور بروند ، درمان بهتری خواهند گرفت.

رئیس زاده تاکید کرد : این امر نکته بسیار مهم و مغفولی است و در بسیاری از کشورهای دنیا ، فرد اگر تمکن مالی داشته و یک بیماری جدی نیز داشته باشد ؛ احساس می کند باید به یک کشور پیشرفته تر برای دریافت خدمات درمانی بهتر مراجعه کند. اما در مخیله هیچ فردی از کشور ما این نکته عموما وجود ندارد و این نشان از نهایت توانمندی در حوزه بهداشت و درمان کشور دارد که علم لازم کسب شده و فارغ التحصیل آموزش دیده و تکنیک ارائه خدمت را کسب نموده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که اگر درارائه خدمات در بخش زیرساخت ها ، مباحث بیمه و دسترسی ها اشکالاتی وجود دارد ، ربطی به جامعه پزشکی و فیزیوتراپی ندارد که در عرصه علم و دانش و تکنیک به روز دنیا زحمت می کشید .

وی اضافه کرد: رسانه و مسئولان باید این دو موضوع را از یکدیگر تفکیک کنند و نارسایی ساختاری ، سیاستگذاری ، اجرایی و تصمیم گیری را نباید با ماهیت فرد فرد جامعه پزشکی در هم آمیخته و به بهانه نارسایی هایی که متوجه مسئولین امر است به کلیت جامعه پزشکی هجمه وارد کند و این تفکیک بسیار مهم و لازم است که باید فرهنگ این نوع تفکر نهادینه شود.

وی تاکید کرد: دستاوردهای زحمت کشان حوزه بهداشت و درمان در سال های پس از انقلاب اسلامی اعجاز برانگیز و معجزه گونه است.

**فیزیوتراپی درمانی بر مبنای فیزیولوژی طبیعی بدن است

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به اهمیت رشته فیزیوتراپی گفت: بهترین نوع درمان که مبتنی بر فیزیولوژی و نرم آناتومی بدن بوده که درمان شیمیایی، مداخله ای و تهاجمی نیست، یکی از بهترین انواع درمان است، لذا فیزیوتراپی یکی از درمان های مهم و لازم و با اهمیت روز به روز فزاینده در جامعه محسوب می شود.

 

وی با اشاره به این که سبک زندگی بشر هر روز از تحرک و فعالیت دور می شود، ادامه داد: به دلیل افزایش امید به زندگی و افزایش آمار جامعه سالمندی و لزوم هر چه بیشتر بازتوانی و توانبخشی و درمان های فیزیولوژیک، این رشته قطعا در آینده درمان در حوزه سلامت نقش بیشتری خواهد داشت و سفارش کنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی نیز این است که باید هزاره آینده جایگاه فیزیوتراپی در حوزه درمان تبیین و تشریح شود.

وی همچنین به مبحث dpt اشاره نمود و گفت: اگر شورای عالی برنامه ریزی در سال 88 آن را  مصوب نموده ؛ دلیلی بر معطل ماندن آن وجود ندارد و سازمان نظام پزشکی با کمک نمایندگان جامعه فیزیوتراپی در شورای عالی بر مبنای قوانین پیگیر اجرایی شدن آن خواهیم بود.

رئیس زاده با اشاره به این که اصول رشته فیزیوتراپی در کمیسیون تایید صلاحیت حرف پزشکی تدوین شده است، خاطرنشان کرد: این مهم در انتظار اجرا و ابلاغ است و سازمان نظام پزشکی به جد پیگیر عدم ابلاغ و اجرای آن است .

** میزان رشد تعرفه 50 درصد میانگین رشد تورم بوده است

وی در خصوص تعرفه های پزشکی بیان کرد: سازمان نظام پزشکی هر توانی که داشت از هر منفذ و روزنه و سطحی بحث تعرفه را پیگیری نمود و دو نکته مهم حائز اهمیت است از جمله این که سواد مسئولین تصمیم گیر در حوزه های مرتبط باید قابل قبول باشد و مسئولی که خواستار صحبت در حوزه تعرفه است باید فرق تعرفه و دستمزد را بداند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی اذعان کرد: وقتی صحبت از افزایش 60 درصدی تعرفه پزشکی می شود، بلافاصله هجمه وارد می شود که حقوق کارگر و کارمند 10 تا 20 درصد افزایش دارد آن گاه دستمزد جامعه پزشکی 60 درصد بالا رود؟!که این بی سوادی محض است زیرا حقوقی که به کارمند و کارگر داده می شود پس از کسورات قانونی هر عددی است در جیب خود کارگر یا کارمند می رود اما تعرفه ای که مثلا به یک فیزیوتراپیست در مطب داده می شود همه آن دستمزد نیست و حرف ما این است به اندازه همان کارگر و کارمند دستمزد جامعه پزشکی افزایش یابد.

وی با اشاره به این که به میزان تورم نیز باید حق آب و برق و مالیات و تجهیزات و ... بالا رود، اضافه کرد:در 8سال اخیر میزان رشد تعرفه 50 درصد میانگین رشد تورم بوده است.

رئیس زاده تصریح کرد: خدمات پزشکی در کشور ما به نسبت سایر هزینه ها و خدمات خیلی پایین بوده و ارزانترین نوع خدمت به نسبت همین وضعیت اقتصادی است .جامعه پزشکی وضعیت اقتصادی کشور و مردم را کاملا درک می کند و تقاضای ما کاملا علمی است که اگر قیمت واقعی و تمام شده خدمات محاسب نشود ،مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت نمی توانند سرپا بمانند.

وی یاد آور شد: اگر در سازمان نظام پزشکی به دنبال قیمت تمام شده خدمات هستیم، هدفمان بلاشک در وهله اول دفاع از حقوق سلامت مردم است زیرا اگر قیمت واقعی خدمات لحاظ نشود ضربه اول به مردم وارد می شود و سپس به جامعه پزشکی .وظیفه ما دفاع از حقوق مردم و جامعه پزشکی است و بیمه ها نیز باید از هدر رفت منابع جلوگیری کرده و مدیریت بهینه داشته باشند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان این که از انجمن های علمی بویژه انجمن علمی فیزیوتراپی چند انتظار داریم، خاطرنشان کرد: انتظار نخست ارتقای توان علمی افراد در حد اعلا و افزایش روز به روز متناسب با لبه های علم در دنیا و کسب بالاترین تکنیک ها و ابداع پیشرفته ترین تکنیک ها و خلاقیت است که از همکاران ما بر می آید و باید در دنیا پیشرو باشیم. در بحث ترویج ، ارتقا ، رعایت و نظارت بر اصول اخلاقی نیز باید تلاش کنند و انجمن ها کمیته های اخلاق حرفه ای داشته و نسبت به ترویج و آموزش اخلاق کوشا باشند.

انتهای پیام

 

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.