جمعه، 10 فروردین 1403

یک سویه جدید: نئوکوو، یک جهش دیگر لازم دارد تا به انسان سرایت کند

وقتی هشدار از ووهان می‌آید همه نگران می‌شوند

وقتی هشدار از ووهان می‌آید همه نگران می‌شوند
با توجه به نگرانی دانشمندان چینی در مورد احتمال شیوع یک گونه مسری تر و احتمالاً کشنده تر از ویروس کرونا به نام نئوکوو، سازمان بهداشت جهانی درخصوص این گونه جدید اظهار داشت که هنوز باید بررسی شود که آیا این ویروس برای انسان ها تهدید محسوب می‌شود یا نه.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تاس و ایندیاتودی، در حالی که جهان در حال سبک و سنگین کردن «پایان کرونا» است، بدترین خبر می‌تواند پیداشدن سروکله یک سویه جدید باشد، آن‌هم یک سویه خطرناک. این اتفاقی است که افتاده، یعنی گویا در حال افتادن است،  اما خوشبختانه هنوز گویا یک قدم به واقعی شدن آن مانده است.

موضوع این است که چینی‌ها معتقدند یک سویه جدید کرونا در آفریقای جنوبی مشاهده شده که می‌تواند خطرناک باشد. این دانشمندان تصریح کرده اند که نوع جدید که اسم آن را گذاشته‌اند «نئوکوو» با سندرم تنفسی خاورمیانه یا همان مرس است. این دانشمندان اعلام کردند:« این ویروس در جمعیت خفاش‌ها در آفریقای جنوبی کشف شده است و در حال حاضر فقط در بین حیوانات منتشر می‌شود.»

یک مسئول سازمان جهانی بهداشت به خبرگزاری روسی تاس گفته: «اینکه ویروس شناسایی شده در این مطالعه برای انسان خطرآفرین باشد، نیاز به مطالعات بیشتری دارد. حیوانات، به ویژه حیوانات وحشی منشأ بیش از 75 درصد از همه بیماری‌های عفونی نوظهور در انسان هستند، که بسیاری از آنها توسط ویروس‌های جدید ایجاد می‌شوند. کروناویروس‌ها اغلب در حیوانات، از جمله در خفاش‌هایی که به عنوان مخزن طبیعی آن‌ها شناسایی شده‌اند، یافت می‌شوند.»

این مسئول گفته که سازمان بهداشت جهانی از یافته های جدید دانشمندان ووهان چین آگاه است و با سازمان جهانی غذا و کشاورزی برای یافتن اطلاعات بیشتر در تماس است.

 

دانشمندان چه می گویند؟

نئوکو, در جمعیتی از خفاش ها در آفریقای جنوبی یافت شد و تا به امروز منحصراً در بین این حیوانات گسترش یافته است. با این حال، این مطالعه نشان می‌دهد که نئوکوو و خویشاوند نزدیک آن( PDF-2180-CoV،) می‌توانند از برخی از انواع یک آنزیم مبدل آنژیوتانسین خفاش 2(ACE2)  و معادل انسانی آن برای ورود به بدن میزبان استفاده کنند.

دانشمندان مستقر در ووهان ادعا می کنند که تنها یک جهش کافی است تا این نوع ویروس بتواند به سلول های انسانی نفوذ کند. به گفته محققان چینی، نئوکوو حامل ترکیبی بالقوه از میزان  مرگ و میر بالای مرس  (از هر سه فرد آلوده به این بیماری در گذشته یک نفر فوت شده است) و نرخ بالای انتقال ویروس کرونای فعلی است.

 

مرس  چیست؟

ویروس مرس ایجاد یک بیماری تنفسی می‌کند  از نظر داشتن علائمی مانند تب، سرفه و تنگی نفس شبیه کرونای فعلی است. این بیماری اولین بار در سال 2012 در عربستان سعودی شناسایی شد و در سال های 2012 و 2015 در کشورهای خاورمیانه شیوع داشت.  بیشتر موارد انسانی مرسدر آن زمان  از طریق عفونت های انسانی به انسان سرایت می کند.

 

آیا واکسن های کووید می توانند از ما در برابر نئوکوک محافظت کنند؟

این محققان خاطرنشان کردند که عفونت با نئوکوو نمی‌تواند توسط آنتی بادی هایی که ویروس کرونا یا مرس را هدف قرار می دهند، خنثی شود.

نویسندگان این مطالعه افزودند: «با توجه به جهش‌های گسترده در مناطق RBD  گونه‌های SARS-CoV-2، به‌ویژه نوع Omicron  به شدت جهش‌یافته، این ویروس‌ها ممکن است پتانسیل بالایی برای آلوده کردن بیشتر انسان‌ها از طریق سازگاری بیشتر داشته باشند.»

 

شاید نباید نگران بود

اما شاید این نگرانی‌ها بی دلیل باشد. اولین واکنش دراین خصوص از سوی دانشمندان هندی بوده است که می‌گویند فعلا دلیلی برای نگرانی نیست:« نئوکوو یک ویروس قدیمی است که نزدیک به مرس است که از طریق گیرنده‌های DPP4 وارد سلول‌ها می‌شود.» دکتر شاشانک جوشی، عضو گروه ویژه کووید-19 ایالت ماهاراشترا در توییتی نوشته است: «بقیه چیزها دیگر هیاهو است. نئوکوو فقط در خفاش ها یافت شده و هرگز یک انسان را آلوده نکرده است. پتانسیل آن برای کشتن یک نفر از هر سه نفر از این واقعیت نتیجه گیری شده است که از بستگان بسیار نزدیک ویروس کرونای مرس است. این مقاله تحقیقاتی می‌گوید مجموعه گسترده‌تری از کروناویروس‌هایی که مرس به آن تعلق دارد، به نام مربکوویروس‌ها، که دارای نرخ مرگ و میر بالایی در حدود 35 درصد هستند. مرس حتی از این هم کشنده‌تر بود و به انسان‌ها سرایت کرده بود، اما به یک بیماری همه‌گیر منجر نشد. هر چیزی که جهش پیدا کند و به انسان هم سرایت کند، به یک بیماری همه گیر تبدیل نمی شود. البته این مهم است که ما نظارت بر پاتوژن های مشترک بین انسان و دام را ادامه دهیم.»

دکتر انوراگ آگراوال، مدیر مؤسسه زیست شناسی هند هم گفت: «خوب است که از مسائل روز آگاه باشید، اما جای نگرانی نیست، برخلاف تیترهای معمول اینترنت فعلا جای نگرانی نیست.»

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.