پنجشنبه، 9 فروردین 1403

حقوق ماهیانه یک سوم پزشکان زیر 8 میلیون تومان در ماه است

حقوق ماهیانه یک سوم پزشکان زیر 8 میلیون تومان در ماه است
سخنگوی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: به جز رزیدنت ها و پزشکانی که در مشاغل دیگری مشغول به کار هستند، بخش زیادی از پزشکان عمومی، پزشکان فاقد مطب، پزشکان حاضر در مناطق محروم و گروه های خاص نسخه نویس، به هیچ وجه از درآمد مطلوبی برخوردار نیستند. بنابراین با توجه به این نکته که مجموع این افراد را حدود 50 هزار نفر تشکیل می دهند، مجموعا می توان گفت حدود یک سوم جامعه پزشکی افرادی هستند که زیر هشت میلیون تومان در ماه حقوق می گیرند.

 

نظام پزشکی: بیش از 90 درصد پزشکان کارتخوان دارند

 سوالات خود را با دکتر رضا لاری پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی کشور در میان گذاشتیم و او نیز در ابتدای پاسخ هایش به خبرنگار رکنا گفت: هم اکنون بیش از 90 درصد اعضای جامعه پزشکی از پایانه های فروشگاهی استفاده می کنند. 

لاری پور در بخش دیگری از صحبت هایش عنوان کرد: سازمان نظام پزشکی هنوز شکایتی از مردم درباره این که یک پزشک به جای استفاده از کارتخوان، مبلغ مورد نظر از بیمار خود را به صورت سکه گرفته باشد، دریافت نکرده است، اما اگر این اتفاق هم افتاده باشد، بازهم شهروندان می توانند به این سازمان شکایت کنند.

وی با تاکید بر پایین بودن تعرفه های پزشکی گفت: اکنون برخی تعرفه هایی که در انجام اعمال جراحی یا دیگر مسائل مربوط به اقدامات جامعه پزشکی از سوی دولت تعیین شده است، حتی از کرایه هایی که رانندگان تاکسی های اینترنتی دریافت می کنند نیز کمتر است و طبیعی است که در چنین شرایطی برخی پزشکان به گرفتن زیرمیزی روی بیاورند.

13 درصد پزشکان در مشاغل غیرمرتبط کار می کنند

لاری پور با بیان این که برخلاف تصور افکار عمومی، بخش زیادی از اعضای جامعه پزشکی درآمد چندان بالایی ندارند، عنوان کرد: در کشور ما حدود 150 هزار پزشک و حدود 350 هزار عضو جامعه پزشکی اعم از پزشک، داروساز، دندانپزشک، پیراپزشک، فیزیوتراپ، ماما و ... فعالیت می کنند.

سخنگوی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: از حدود 150 هزار فارغ التحصیل رشته پزشکی که در جامعه ما وجود دارند، حدود 20 هزار نفر در مشاغلی غیر از پزشکی مشغول فعالیت هستند، یعنی عملا بیش از 13 درصد کسانی که در جامعه ما پزشکی خوانده اند، به دلیل این که دولت آنها را استخدام نمی کند، در رشته خودشان مشغول به کار نیستند.

وی با تاکید بر لزوم به‌کارگیری 20 هزار پزشکی که در حرفه های دیگر مشغول فعالیت هستند، اظهار داشت: اگر ما از این افراد در حیطه بهداشت و درمان استفاده می کردیم، قطعا بخش عمده ای از معضل کمبود پزشک در مناطق محروم ایران برطرف می شد.

حقوق ماهیانه یک سوم پزشکان زیر 8 میلیون تومان در ماه است

لاری پور با اشاره به وجود بیش از 11 هزار دستیار تخصصی پزشکی (رزیدنت) در ایران گفت: تا همین دو ماه پیش حقوق ماهیانه رزیدنت ها بین 2 میلیون و 400 هزار تا 4 میلیون و 200 هزار تومان بود و اکنون مدت اندکی است که حقوق ماهیانه این افراد به 6 تا 8 میلیون تومان افزایش یافته است. اما پرداخت این حقوق اندک به رزیدنت ها در شرایطی رخ می دهد که آنها به هیچ وجه فرصت نمی کنند که به شغل دوم بپردازند و باید با همین حقوق کم، زندگی خود یا خانواده شان را اداره کنند.

سخنگوی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: به جز رزیدنت ها و پزشکانی که در مشاغل دیگری مشغول به کار هستند، بخش زیادی از پزشکان عمومی، پزشکان فاقد مطب، پزشکان حاضر در مناطق محروم و گروه های خاص نسخه نویس، به هیچ وجه از درآمد مطلوبی برخوردار نیستند. بنابراین با توجه به این نکته که مجموع این افراد را حدود 50 هزار نفر تشکیل می دهند، مجموعا می توان گفت حدود یک سوم جامعه پزشکی افرادی هستند که زیر هشت میلیون تومان در ماه حقوق می گیرند.

وی در ادامه تاکید کرد: وقتی ما افرادی را در جامعه‌مان داریم که به سختی توانسته اند در رشته پزشکی در کنکور سراسری پذیرفته شوند و بعد هم هفت سال درس خوانده اند تا توانسته اند در عرصه پزشکی مشغول به فعالیت شوند، نباید انتظار داشته باشیم که این افراد کمتر از هشت میلیون تومان در ماه حقوق بگیرند و بازهم میل به مهاجرت از کشور نداشته باشند.

فقط 2 درصد جامعه پزشکی امکان گرفتن زیرمیزی دارند

لاری پور در پاسخ به این سوال که با وجود درآمد اندک حدود یک سوم جامعه پزشکی، کدام پزشکان هستند که با دریافت زیرمیزی، درآمد خود را به شدت افزایش داده اند، توضیح داد: تنها پزشکانی می توانند زیرمیزی بگیرند که یک فرآیند مداخله ای در سیستم درمانی بیماران خود انجام دهند، بنابراین می توان گفت فقط برخی از جراحان امکان گرفتن زیرمیزی را دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: مردم ما باید توجه داشته باشند که فقط 7 درصد جامعه پزشکی را جراحان تشکیل می دهند که از این میان تنها تعداد محدودی از این افراد، عمل هایی را انجام می دهند که در فرآیند آن امکان گرفتن زیرمیزی از بیماران وجود دارد و از این لحاظ می توان گفت تنها 2 درصد جامعه پزشکی در شرایطی قرار دارند که می توانند زیرمیزی بگیرند.

لاری پور در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: متاسفانه با وجود این که بخش اعظم جامعه پزشکی نه فرار مالیاتی دارند و نه زیرمیزی می گیرند، اما چون اعمال این پزشکان بیشتر به چشم مردم می آید، بنابراین این فرضیه اشتباه در سطح جامعه رایج شده است که عمده پزشکان مشغول دریافت زیرمیزی هستند.

همچنین به گفته سخنگوی سازمان نظام پزشکی، وقتی برخی پزشکان خودشان احساس می کنند که مشهور شده اند و از نظر مردم در تخصص خود از پزشکان دیگر یک سر و گردن بالاتر هستند و مطب هایشان همیشه شلوغ می شود، آنها در برخی شرایط خارج از تعرفه های تعیین شده از سوی وزارت بهداشت از مردم پول می گیرند یا عملا اقدام به دریافت زیرمیزی می کنند.

بیشتر زیرمیزی‌بگیرها خدمات زیبایی می دهند

لاری پور با بیان این که بیشتر افرادی که زیرمیزی دریافت می کنند، در حوزه ارائه خدمات زیبایی فعالیت می کنند، عنوان کرد: متاسفانه در برخی مواقع شاهد آن هستیم که خود بیماران بخصوص کسانی که برای دریافت خدمات زیبایی به نزد افراد گوناکون مراجعه می کنند، از روی چشم و هم چشمی به دنبال عمل کردن در نزد فردی هستند که پول بیشتری دریافت می کند و همین مساله منجر به آن می شود که این افراد به دریافت زیرمیزی ترغیب شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: مسائلی از جمله تعریف شدن تعرفه ناکافی از سوی دولت و فرهنگ نادرست مردم در انتخاب پزشک از جمله مهمترین ریشه های بروز پدیده هایی از جمله دریافت زیرمیزی از سوی تعداد معدودی از پزشکان است. البته چون اقدام این تعداد معدود به چشم می آید، مردم گمان می کنند که بخش زیادی از پزشکان دست به تخلف می زنند.

تنها یک چهارم پزشکان مطب دارند 

لاری پور با انتقاد از گزارش اخیر تفریغ بودجه اظهار داشت: گزارش تفریغ بودجه سال 99 با داشتن خطاهای محاسباتی فراوان و در نظر گرفتن فرضیه های اشتباه اعلام کرده است که حدود 65 درصد افراد جامعه پزشکی، پیراپزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی و .... فرار مالیاتی دارند. این در حالی است که اگر ما به صورت دقیق تر بررسی کنیم، خواهیم دید که اساسا تنها حدود یک چهارم پزشکان مطب دارند و امکان فرار مالیاتی خارج از مطب نیز بسیار دشوار است.

سخنگوی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: با توجه به این که تعرفه ها در درمانگاه ها و بیمارستان های دولتی مشخص است و همچنین در مراکز درمانی و بیمارستان خصوصی نیز با فاکتورهای معین و با استفاده از پایانه های فروشگاهی از مردم پول گرفته می شود، بنابراین امکان فرار مالیاتی خارج از مطب های شخصی دشوار است. 

وی در پایان تصریح کرد: آمارهای سازمان نظام پزشکی نشان می دهد که تنها حدود 28 هزار پزشک متخصص و 32 هزار پزشک عمومی دارای پروانه مطب هستند که البته بیش از یک سوم آنها اقدام به تاسیس مطب نکرده اند یا مطب هایشان تعطیل شده است، بنابراین می توان گفت حداکثر 40 هزار نفر یعنی حدود یک چهارم پزشکان، افرادی هستند که مطب شخصی دارند. 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.