جمعه، 10 فروردین 1403

موضع سازمان برنامه و بودجه در مورد تعرفه ها نابسامانی درمان را در پی خواهد داشت

موضع سازمان برنامه و بودجه در مورد تعرفه ها نابسامانی درمان را در پی خواهد داشت
رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران با اشاره به این که در اقتصاد سلامت کشور ما درصد بسیار کمی از بودجه دولت به سلامت اختصاص داده می شود؛ گفت: موضعی که سازمان برنامه و بودجه در خصوص افزایش تعرفه ها در پیش گرفته ، نابسامانی وضعیت پزشکی و درمان بیماران را به دنبال خواهد داشت.

دکتر محمد رازی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با ا شاره به این که افزایش ناچیز تعرفه ها برای سال 1401 موجب کاهش کیفی سطح درمان خواهد شد؛ اظهار کرد: علاوه بر آن پرداخت از جیب مردم نسبت به سال های گذشته افزایش  چشمگیری خواهد داشت.

وی افزود: در اقتصاد سلامت ما درصد بسیار کمی از بودجه دولت برای سلامت اختصاص داده می شود که در حد کشورهای مترقی نبوده و نسبت به کشورهای معمولی هم بسیار کم است و از طرفی دولت برای این که کسری بودجه را به نحوی جبران کرده و مردم را راضی نگه دارد؛ فشار سهمگینی به پزشکان می آورد.

 قائم مقام نظام پزشکی تهران بزرگ ادامه داد: دولت  با پایین نگه داشتن تعرفه های پزشکی موجب کاهش سطح علمی ،کیفی و کمی درمان شده و در نتیجه شاهد بروز درمان های نامناسب یا شانه خالی کردن از درمان های سخت توسط همکاران می شویم.

 وی اذعان کرد: به عنوان مثال هیچ تناسبی بین درمان و پرداخت دیه وجود ندارد و زیربار رفتن اعمال جراحی یا درمان های پرمخاطره برای پزشکان به رویا پیوسته است چون اگر مشکلی رخ دهد باید خانه و زندگی را برای پرداخت دیه بدهند.

رازی با تاکید بر این که قوانین بسیارغلطی در حوزه پزشکی داریم؛ تصریح کرد:  همکاری که 5 سال پیش فوت کرده ؛اکنون بیمارش درخواست غرامت دارد که با هیچ قانون و منطقی مطابقت ندارد  به مسئولان بودجه سال 1401 هشدار می دهم که اگر درصد بودجه خدمات سلامت را افزایش نداده و به وضعیت معاش پزشکان توجه نکنند وضعیت پزشکی کشور بدتر خواهد شد.

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران  خطاب به کسانی که تصور می کنند وضع جامعه پزشکی خوب است ؛ بیان کرد: ما خواستار عدالت اجتماعی در رابطه با تعرفه های خدمات پزشکی هستیم ، به عنوان مثال در هیچ جای دنیا عملکرد یک آرایشگاه مردانه برابر با ویزیت پزشکی یا بالاتر از آن نیست و حداقل نرخ ویزیت پزشک 10 تا 15 برابر بیشتر از آن است و علت آن را جامعه شناسان و اقتصاد دانان مشخص کرده اند ، زیرا با دو ماه دوره دیدن می توان کار آرایشی کرد و اگر هم سرمایه داشته باشید می توان آرایشگاه راه اندازی کرده و کسب درآمد نمود.

وی اضافه کرد: اما یک پزشک بعد 30 سال تازه شروع زندگی اش است که تورم های چندین درصد را گذرانده و باید از صفر و با جیب خالی شروع کند.

رازی در پایان یاد آور شد:  ما به مسئولین برنامه و بودجه ، مجلس و دولت می گوئیم که فقط عدالت اجتماعی را در رابطه با شغل خود می خواهیم.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.