جمعه، 31 فروردین 1403

باید مسئولان را در جریان واقعیات حوزه سلامت بگذاریم

باید مسئولان را در جریان واقعیات حوزه سلامت بگذاریم
رئیس کل سازمان نظام پزشکی عدم درک عمیق ، واقعی و حقیقی مسئولین از مشکلات نظام سلامت را چالش اصلی این حوزه دانست و گفت: حاکمیت و مسئولین کشور به واقعیات و مشکلات حوزه سلامت اشراف دقیق نداشته و جامعه پزشکی را فارغ از معضل می دانند.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی؛ نشست هم اندیشی روسای بیمارستان های خصوصی با ریاست کل و معاونین سازمان نظام پزشکی ظهر امروز در محل این سازمان برگزار و نقطه نظرات کارشناسی در حوزه تعرفه های خدمات تشخیصی و  درمانی برای سال 1401 مورد بررسی قرار گرفت.

روسای بیمارستان های خصوصی تهران اتفاق نظر داشتند ،درآمدها با هزینه ها هم خوانی نداشته و تعرفه های هتلینگ و جزء درمانی مطابق با تورم موجود در جامعه رشد نکرده است و لذا این مهم مراکز درمانی و بیمارستانی بخش خصوصی را به سمت تعطیلی و ورشکستگی کشانده است.

همچنین عدم تعادل بین درآمد و هزینه های سرسام آور تجهیزات و مواد مصرفی موجب درماندگی بخش خصوصی شده که به تبع آن کیفیت خدمات درمانی نیز کاهش پیدا می کند.

روسای بیمارستان های خصوصی سلب اختیار تعرفه گذاری بخش خصوصی از سازمان نظام پزشکی را معضل اساسی در تعیین تعرفه ها دانسته و استخراج قیمت واقعی خدمات و اطلاع رسانی به مردم و مسئولین را امری ضروری عنوان نمودند زیرا مراکز درمانی بخش خصوصی برای گردش کاری خود نیازمند فضای فیزیکی ، تجهیزات پزشکی و نیروی انسانی هستند که هر کدام از این موارد هزینه بر بوده و برای سرپا نگهداشتن مراکز درمانی لازم است بین هزینه ها و درآمد تناسب لازم وجود داشته باشد.

پس از استماع نظرات کارشناسی روسای بیمارستان های خصوصی دکتر محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی با  اشاره به این که وظیفه این سازمان شنیدن مشکلات حوزه های درمانی بخش خصوصی و تلاش برای مرتفع نمودن آنهاست؛ اظهار کرد: پس از کار کارشناسی پیشنهاد سازمان نظام پزشکی برای افزایش تعرفه ها میانگین 60 درصد بود که بیان کردیم اگر عددی غیر از این اعلام شود؛ امضا نخواهیم کرد و متاسفانه پیشنهاد نظام پزشکی مورد قبول واقع نشد و ما نیز به عنوان نماینده جامعه پزشکی از امضای عدد پیشنهادی شورای عالی بیمه خودداری نمودیم.

وی با تاکید براین که قیمت واقعی خدمات را اعلام نمودیم؛ افزود: شعار ما "قیمت واقعی و تمام شده برای خدمت واقعی " است و پس از استخراج قیمت واقعی خدمات ، رایزنی های لازم را برای متقاعد نمودن مسئولان در این زمینه انجام دادیم.

وی ادامه داد: مشکل اصلی ما عدم درک عمیق و ملموس گروهی از مسئولان از معضلات نظام سلامت است و به مسائل این حوزه بسیار سطحی نگریسته می شود و درآمد عده انگشت شماری از همکاران را به کل جامعه پزشکی تعمیم داده و آن ها را فارغ از مشکلات اقتصادی می دانند.

رئیس زاده در بخش دیگری از سخنان خود به ارتقای سطح تعاملات و ارتباطات جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: باید با مقام معظم رهبری، ریاست جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه وارد مذاکره و رایزنی شویم و با برگزاری جلسات مکرر حاکمیت و مسئولان را در جریان واقعیات حوزه سلامت بگذاریم .

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود به مبحث سلامت الکترونیک اشاره و اظهار کرد: باید سرمایه گذاری برای شناسایی و طراحی ترند حوزه دیجیتال سلامت داشته و از دنیا عقب نمانیم.همچنین از پتانسیل های بخش خصوصی در حوزه توریسم درمانی استفاده کرده و خیلی از مشکلات بخش خصوصی را از این طریق حل و فصل نمائیم.

**جامعه پزشکی از مرز تاب آوری در حوزه تعرفه ها عبور کرده است

دکتر علی سالاریان معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی نیز در ادامه با ا شاره به این که در بحث تعیین تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی کارهای کارشناسی زیادی انجام شده است؛ بیان کرد: از مرز تاب آوری در زمینه تعرفه ها رد شده ایم و جامعه پزشکی صرفا نباید به سازمان نظام پزشکی برای حل و فصل مشکلات تعرفه ای بسنده کند چرا که اختیارات ما اندک و گوش شنوایی وجود ندارد و خود همکاران هم باید به میدان آمده و مطالبات علمی و کارشناسی خود را از مراجع و مسئولان ذیربط مطالبه کنند .

وی افزود: پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه مبنی بر افزایش 7 تا 10 درصدی تعرفه ها برای سال آینده بیشتر به شوخی تلخ شباهت دارد و این حق نظام پزشکی است که قیمت خدمات سلامت را تعیین کند.

وی با اشاره به این که باید از پتانسیل موجود در بخش خصوصی برای جذب توریسم درمانی استفاده کنیم؛ ادامه داد: مراکز درمانی بخش خصوصی بزرگترین کمک کننده ها در این زمینه هستند و باید روی این مهم کار بیشتری ا نجام شود.

سالاریان با گریزی به این مبحث که مخالف اجرای شتابزده طرح نسخه نویسی الکترونیک هستیم؛ تصریح کرد: با توجه به نواقصی که بارها به مسئولان مربوطه اعلام نموده و اکنون نیز بطور علنی آشکار شده است ،باید این مهم هر چه سریع تر اصلاح شود.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی نیز در خصوص پزشکی آنلاین اظهار کرد: در این زمینه قوانینی در حال تدوین است که مراکز خصوصی می توانند استفاده مناسبی از این مبحث داشته باشند .

** هجمه های سنگینی به جامعه پزشکی وارد شده است

دکتر اکبر رنجبر زاده معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به تعاملات خوب سازمان با روسای قوا، علمای قم، نمایندگان مجلس و ... بیان کرد:  هجمه های سنگینی تا کنون به جامعه پزشکی وارد شده  که در تصمیم گیران نیز اثر گذار است و خوشبختانه تا کنون سازمان نظام پزشکی ارتباط و تعامل خوبی با مسئولان داشته است.

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.