جمعه، 10 فروردین 1403

معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی: تعرفه‌های پزشکی باید اصلاح و واقعی شود

معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی: تعرفه‌های پزشکی باید اصلاح و واقعی شود
معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی گفت:نمی توان ارزش یک خدمت را غیر واقعی و غیر منطقی دیده و همان را مصوب کرد و سپس اعلام شود تعرفه همان است و اجبارا باید اجرایی شود نتیجه این کار شیفت جامعه پزشکی از خدمات پزشکی به غیر پزشکی بوده و موجبات انحراف از تعرفه ها و آسیب به مردم و نهایتا مهاجرت این قشر فرهیخته را فراهم می کند و بعضا منبع درآمدی این قشر به سمت غیر قانونی و غیر شرعی سوق می دهد و به نوعی پرداخت از جیب مردم افزایش می یابد که خلاف نظر صریح رئیس محترم جمهور اس

به گزارش خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ، دکتر اکبر رنجبرزاده، معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی گفت: در خصوص شأن و منزلت پزشکان و تامین مالی متناسب با جایگاه یک پزشک، هدف‌گذاری و جلسات متعددی برگزار شده است. برای تحقق اهداف وظیفه ذاتی کارکنان، مدیران و سیاستگذاران سازمان نظام پزشکی کشور این است که حقایق جامعه پزشکی را به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور منتقل کند.
وی افزود: وظیفه دیگر سازمان نظام پزشکی این است که از حقوق پزشکان دفاع کند. برای مثال من به عنوان یک مسئول شاغل در این سازمان وظیفه دارم از حقوق پزشکان دفاع کنم و در همین راستا از حقوق بیماران هم صیانت شود تا مردم در یک حاشیه امن بتوانند خدمات پزشکی خود را دریافت کنند. از طرفی پزشکان هم بدون اینکه دغدغه مالی داشته باشند باید به بیماران رسیدگی کنند.
عضو اسبق هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) یک بیمار که در دوران بیماری دردی را متحمل شده است، دیگر نباید بیشتر از آن مسائل مالی او را رنج بدهد. بنابراین باید تلاش کنیم هزینه‌های درمانی که از جیب مردم پرداخت می‌شود را پایین بیاوریم. من در مجلس هم که حضور داشتم تقویت منابع مالی بیمه‌ها متناسب با شرایط اقتصادی مردم و تورم را دنبال می‌کردیم و این مسئله به صورت قابل توجهی تحقق پیدا کرد و منابع مالی بیمه سلامت تقویت شد و پرداخت از جیب مردم تا حدودی کاهش پیدا کرد. سازمان بیمه خدمات درمانی را تبدیل به سازمان بیمه سلامت کردیم و در ذیل وزارت بهداشت قرار گرفت که بتواند منابع خود را کنترل و متناسب با داشته‌هایش هزینه کند و همچنین مسیرهایی که منجر به تضعیف صندوق بیمه سلامت کشور می‌شود را زیرنظر داشته باشند. به نظرم کار ارزشمندی بود که انجام گرفت.
دکتر رنجبرزاده تاکید کرد: الان همه بر این باور هستیم که ما باید به عنوان یک وظیفه نظارتی و سازمانی بر دریافتی‌ از بیماران نظارت کنیم تا تخلفی صورت نگیرد و پرداخت از جیب مردم افزایش پیدا نکند. البته ما زمانی می توانیم اعمال نظارت کنیم که تعرفه‌ها واقعی باشد. وقتی که تعرفه واقعی نباشد، روزنه های انحراف از قانون فراهم می شود و این انحراف زیبنده یک پزشک، نظام پزشکی و تصمیم‌گیران این تعرفه‌ها نیست.
 تصمیم‌گیرانی که قانون به آنها اجازه داده اعم از شورای عالی بیمه سلامت، سازمان بیمه های سلامت، و همچنین سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت و درمان که دو دستگاه مهم و تعیین‌کننده برای تعیین تعرف های جامعه پزشکی هستند، با پیشنهادی که از سوی شورای عالی بیمه برای تعرفه‌ها به دست‌شان می‌رسد  آنها را نهایی ،تعدیل و یا  رد می‌کنند. باید همه دستگاه‌های مسئول دست به دست هم بدهند تابیمه ها تقویت و  تعرفه‌ها به نحوی اصلاح گردد تا مردم در امر درمان دچار سردرگمی و مشکلات عدیده نشوند چون اگر این کار صورت نگیرد دود آن به چشم مردم خواهد رفت. 
وی ادامه داد: جابجایی پزشکان از حرفه پزشکی به حرفه های غیرپزشکی به هیچ وجه به صلاح کشور و مردم نیست. نمی‌شود به پزشک بگوییم شما به همان چیزی که ما برای‌تان تامین می کنیم بسنده کنید. باید تعرفه‌ها واقعی باشد. ما باید با استفاده از فرمول‌های دقیق و منطقی و محاسبات کاملا روشن بتوانیم تعرفه واقعی را تصویب و اجرایی کنیم تا سلامت کاری جامعه پزشکی تضمین گردد و علم طب و طبابت که نقطه قوت کشور ایران اسلامی در منطقه و در سطح جهان است با نشاط تداوم پیدا کند. البته در چنین شرایطی  با اعمال نظارت های موثرو قوی فضای سالم و مطمئنی حاکم خوهد شد .
معاون امور اجتماعی و مجلس سازمان نظام پزشکی ایران عنوان کرد: من معتقدم برای اینکه شاهد کاهش علاقه مندی بین متخصصان و فوق‌تخصصان و در نهایت نیازهای فوق تخصصی کشور نباشیم، باید تعرفه همه متخصصان را بازنگری کنیم. باید شرایطی ایجاد شود که کسی که تخصص یا فوق‌تخصص دارد براساس میزان زحماتی که کشیده دستمزد دریافت کند تا از پس هزینه‌های زندگی خودش هم به خوبی بربیاید. 
دکتر رنجبرزاده تصریح کرد: اگر این اتفاق رخ ندهد، به لحاظ علمی  جایگاه‌مان را در منطقه و در جهان از دست می‌دهیم. در سطح جهانی جایگاه علمی نظام پزشکی ما سطح قابل قبولی دارد و نباید این جایگاه از بین برود.
وی در نهایت گفت: پزشکان عمومی و متخصصین داخلی و کودکان و ... ویزیت های سرپایی و درآمد ناچیزی دارند و بعضا هزینه های مطب را جبران نمی کند

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.