ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

دلایل علمی باعث کاهش زمان قرنطینه است یا ترس از فروپاشی سیستم های درمانی؟

دلایل علمی باعث کاهش زمان قرنطینه است یا ترس از فروپاشی سیستم های درمانی؟
در حالی که کشورهای جهان در حال اعمال مجدد محدودیت ها مانند اجباری کردن ماسک ها در پاریس برای جلوگیری از انتشار عفونت و محافظت از بیمارستان های خود هستند، مقامات کشورها در عین حال در حال ارزیابی مجدد قوانین قرنطینه در تلاش برای مدیریت خطرات بیماری و در عین حال کاهش اثرات توقف خدمات حیاتی و تأثیر آن بر اقتصاد هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از گاردین اروپا با کمبود شدید کادر درمان و بخصوص پزشکان متخصص و پرستاران بخش ویژه مواجه است، زیرا تعداد مبتلایان به اومیکرون در سراسر قاره در حال افزایش است و افراد مبتلا و ردیابی شده به قرنطینه می روند و بسیاری از آن ها هم به بستری شدن یا مراقبت نیاز پیدا می کنند.

در حالی که کشورهای جهان در حال اعمال مجدد محدودیت ها مانند اجباری کردن ماسک ها در پاریس برای جلوگیری از انتشار عفونت و محافظت از بیمارستان های خود هستند، مقامات کشورها در عین حال در حال ارزیابی مجدد قوانین قرنطینه در تلاش برای مدیریت خطرات بیماری و در عین حال کاهش اثرات توقف خدمات حیاتی و تأثیر آن بر اقتصاد هستند.

دولت یونان روز پنجشنبه اعلام کرد اولین کشور در اروپا خواهد بود که پایین ترین زمان قرنطینه یعنی پنج روز برای افراد مبتلا به اومیکرون را رعایت خواهد کرد. یونان این دوره را نسبت به 10 روز قبل به نصف کاهش می دهد. این کشور مدیترانه‌ای با مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده همگام است که دوره قرنطینه پنج روزه جدیدی را برای افراد بدون علامت آلوده به اومیکرون در هفته پیش اعلام کرد.

بریتانیا هم درست قبل از کریسمس دوره هفت روزه را برای قرنطینه افراد آلوده بدون علامت کافی دانست. اسپانیا و ایرلند نیز به تازگی دوره قرنطینه خود را از 10 به هفت روز کاهش داده اند.

واکسیناسیون گسترده به کاهش انتقال و شدت بیماری کمک کرده است. اما با توجه به اینکه اومیکرون  نسبت به نسخه‌های قبلی کرونا راحت‌تر انتقال می‌یابد، چرا کشورها به سمت دوره‌های قرنطینه کوتاه‌تر حرکت می‌کنند و آیا این دوره‌ها برای مهار موج چهارم کافی هستند؟

اگر به اومیکرون مبتلا شوید چه مدت به ویروس کرونا مبتلا هستید؟

به نظر می رسد که پاسخ این سئوال به این بستگی دارد که آیا شما واکسینه شده اید یا خیر.

مطالعه اخیر در ایالات متحده نشان داده در بین افرادی که واکسینه شده بودند، میانگین زمان برای از بین رفتن عفونت 5.5 روز بود، در حالی که در بین افراد واکسینه نشده این مدت 7.5 روز بود.

آژانس بهداشت و سلامت بریتانیا با اعلام تغییر قرنطینه از 10 روز به هفت روز، اعلام کرد این اقدام بر اساس تحلیل داده‌هایی است که نشان می‌دهد یک دوره هفت روزه قرنطینه در کنار دو نتیجه آزمایش منفی «تقریباً اثر کامل نداشتن عفونت» را نشان می‌دهد» افرادی که تست منفی نداشته باشند باید ده روز در قرنطینه باشند.

در ایالات متحده، مرکز کنترل بیماری ها اعلام کرده کوتاه کردن دوره قرنطینه بi پنج روز ناشی از «اطلاعات علمی» بوده است. سی دی سی درگزارش خود به داده‌هایی اشاره کرده که نشان می‌دهد اکثریت موارد انتقال ویروس کرونا در دو روز اول قبل از شروع علائم تا سه روز پس از آن اتفاق می‌افتد.

در همین حال، یونان به داده‌های اولیه مطالعات انگلستان اشاره کرده که نشان می‌دهد عفونت اومیکرون نه تنها ممکن است خفیف‌تر باشد، بلکه احتمالا عمر کوتاه‌تری نیز دارد و این موارد امکان دوره قرنطینه کوتاه‌تری را فراهم می کند.

 

شرایط خروج از قرنطینه چیست؟

هر کشوری در این مورد رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است.

بریتانیا تنها در صورتی که آزمایش کووید 19 در روزهای ششم و هفتم منفی باشد، خروج از قرنطینه را در روز هفتم اعلام کرده است.

از سوی دیگر، یونان از قوانین مرکز کنترل بیماری ها ایالات متحده پیروی می کند و آنچه را قانون پنج به علاوه پنج می نامد دنبال می کند: پنج روز قرنطینه خانگی و به دنبال آن پنج روز استفاده اجباری از ماسک، در صورت نبودن علائم.

اما برخی از دانشمندان از کوتاه کردن دوره های قرنطینه بدون دلایل محکم علمی انتقاد کرده اند. سعد عمر، مدیر مؤسسه بهداشت ییل، در توییتی نوشت: «با در نظر نگرفتن الزام به انجام تست، تعداد زیادی از افراد مبتلا در بین نیروی کار وجود خواهند داشت که ویروس را به دیگران منتقل می‌کنند – این امر خطرات بهداشت عمومی و اختلالات اقتصادی احتمالی را بیشتر می‌کند.»

در همین حال، برخی از کشورها از جمله بریتانیا و ایتالیا، قرنطینه را فقط برای افراد با تماس‌های نزدیک با فرد آلوده اجباری کرده اند و مثلا همکاران فرد مبتلا در صورت نداشتن تماس نزدیک با او نیازی به قرنطینه ندارند.

چرا کشورها این کار را انجام می دهند؟

با افزایش نرخ عفونت در اروپا در هفته های گذشته، کشورها به دنبال ابزارهایی هستند که بتوانند بیمارستان ها و خدمات عمومی ضروری را فعال نگه دارند و در عین حال شیوع ویروس را محدود کنند.

 

در بریتانیا که از 22 دسامبر روزانه بیش از 100000 مورد بیماری ثبت کرده، حرکت بسیاری از قطارهای شهری لندن به دلیل غیبت ناشی از قرنطینه کارکنان19 لغو شده، در حالی که بیمارستانها هم تحت فشار شدید ناشی از کمبود نیروی کار و افزایش بیماران هستند.

در انگلیس تنها در روز بیست و پنج دسامبر، 24632 کارمند بیمارستان به دلیل ابتلا به کووید 19 یا قرنطینه غایب بودند. آژانس بهداشت و سلامتی بریتانیا اعلام کرده کاهش دوره قرنطینه تاحدی بر اساس نیاز به حفاظت از خدمات حیاتی و زنجیره تامین کشور است.

در همین حال، روشل والنسکی، رئیس سی دی سی هم اذعان کرد که تصمیم آژانس برای تغییر دوره قرنطینه توصیه شده «واقعاً ارتباط زیادی با آنچه فکر می کردیم مردم می توانند تحمل کنند» داشته است. او گفته که براساس تحقیقات انجام شده در طول همه‌گیری، کمتر از یک سوم افراد از دستورالعمل‌های قرنطینه CDC پیروی کرده‌اند.

 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.