جمعه، 10 فروردین 1403

باید از وقوع پیک جدید کرونا در کشور خودداری کنیم

باید از وقوع پیک جدید کرونا در کشور خودداری کنیم
دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: درباره محدودیت‌های اجتماعی فکر می‌کنم باید تصمیم گیری شود که از پیک جدیدی با امیکرون در کشور جلوگیری کنیم.

حمیدرضا جماعتی در حاشیه جلسه کمیته علمی کرونا در جمع خبرنگاران، گفت: با توجه به بررسی‌ها حدود ۱۵۰ مورد ابتلاء به امیکرون در استان‌های کشور داریم ولی به دلیل واکسیناسیون صورت گرفته جای خوشبختی است که نسبت به کشورهای دیگر از نظر واکسیناسیون به زمان فعلی نزدیک‌تر بودیم. با توجه به درصد بالای واکسیناسیون جامعه و تزریق دوز سوم انتظار نداریم امیکرون مثل سایر کشورها در ایران به سرعت درگیری ایجاد کند. این به علت واکسیناسیون و مدت زمان کوتاهی است که از تزریق دوز دوم گذشته است؛ بنابراین سرعت گسترش امیکرون در ایران مانند سایر کشورها نبوده است.

وی تاکید کرد: از طرفی در کشورهای دیگر به میزان زیادی موارد بررسی می‌شوند که از نظر ما با توجه به اینکه در اکثر کشورها مبتلایان، بیماری مختصر و متوسطی داشتند و بیماری شدید با درگیری ریوی بالا وجود نداشته است و بستری زیاد نبوده است، بنابراین شاید ضرورت انجام تست در حد وسیع با توجه به شرایطی که در کشور ما وجود دارد و اکثر کیس‌های ما به صورت خفیف بوده است، به آن صورت مشهود نباشد.

جماعتی درباره احتمال بروز پیک با سویه امیکرون، ادامه داد: با توجه به انجام واکسیناسیون ممکن است تنها دو دوز کافی نباشد؛ بنابراین ما اقدام به تشویق مردم به تزریق دوز سوم می‌کنیم و افراد زیر ۱۸ سال واکسیناسیون شوند و مردم دچار ساده انگاری نشوند. رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن از تأکیدات ما است.

وی گفت: در مورد محدودیت‌های اجتماعی فکر می‌کنم باید تصمیم گیری شود که از پیک جدیدی با امیکرون در کشور جلوگیری کنیم.

جماعتی در خصوص برنامه واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال، تصریح کرد: در جلسه کمیته علمی امروز مصوب شد افراد سنین ۵ تا ۱۱ سال الزام هست که در مورد واکسیناسیون‌شان تصمیم گیری کنیم. کمیته علمی قوی برای انتخاب نوع واکسن وجود دارد و تمامی یافته‌ها را دنبال می‌کنند و هر واکسنی که به وسیله سازمان غذا و دارو تأیید شود از نظر ما هم مورد تأیید است.

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو زمانی مجوز می‌دهد که مطالعات کافی در آن رده سنی بر اساس کارایی واکسن و عدم عوارض جدی وجود داشته باشد. بر اساس اطلاعات فعلی واکسن سینوفارم و پاستوکووک برای واکسیناسیون ۵ تا ۱۱ سال مورد تأیید است. تزریق واکسن به کودکان بر اساس مطالعات نسبت به بالغین نیاز به دوز کمتری دارد.

جماعتی درباره تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص امیکرون در کشور، گفت: تعداد آزمایشگاه مطرح نیست؛ چون از روز اولی که امیکرون در دنیا شناسایی شد در ایران انستیتو پاستور کیت تشخیصی این سویه را ساخت و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار داد و تست بر اساس کرونا است که اگر مثبت شود باید بررسی شود تا نوع سویه آن شناسایی شود.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.