جمعه، 31 فروردین 1403

دبیر انجمن علمی متخصصان عفونی ایران

ویروس های دلتا، اومیکرون و آنفولانزا امروز در جامعه وجود دارد

ویروس های دلتا، اومیکرون و آنفولانزا امروز در جامعه وجود دارد
دبیر انجمن علمی متخصصان عفونی ایران گفت: ما شاهدیم همزمان هم آنفولانزا، هم دلتا و هم امیکرون در حال چرخش در جامعه و در حال افزایش هستند و درواقع ترکیبی از انواع و اقسام ویروس ها در جامعه هستند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر آمیتیس رمضانی، دبیر انجمن علمی متخصصان عفونی ایران و مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران در خصوص واریانت جدید اُمیکرون که در هفته‌های اخیر موارد ابتلای به آن در اکثر کشورهای جهان دیده شده گفت: موضوعی که مطرح است  این است که این واریانت خیلی بیشتر از واریانت‌های قبلی جهش داشته و بیش از ۵۰ جهش دارد. این اتفاق پتانسیل زیادی به این ویروس می‌دهد، از جمله این که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را دور بزند.
وی افزود: چه آنتی بادی ناشی از دریافت واکسن باشد و چه آنتی بادی که از ابتلا طبیعی در بدن تولید شده باشد، به هر حال قدرت خنثی کنندگی این آنتی بادی‌ها حدودا ۴۰ برابر کاهش یافته است. پس در چنین شرایطی سیستم ایمنی بدن توسط ویروس دور زده می‌شود و فرد به عفونت مجدد مبتلا می شود به طوری که اگر بخواهیم با واریانت دلتا آن را مقایسه کنیم که تا چند هفته پیش به نظر می رسید خطرناک ترین واریانت باشد، امیکرون نسبت به دلتا سه برابر خطر انتقال خانگی ان بیشتر است. می توانیم بگوییم یک سوپرواریانت است که از بقیه واریانت های قبلی جدی تر است. نکات مهم و مثبت این واریانت این است که سیستم ایمنی سلولی در مقابل‌ آن خوب فعالیت می‌کند و پاسخ می دهد و به اصطلاح سیستم ایمنی سلولی می تواند تا حد زیادی در مقابل این واریانت ایستادگی کند و موثر باشد. نکته مثبت دیگر هم اینکه اگر چه ویروس در مجاری تنفسی فوقانی و برونش ها تکثیر زیادی دارد و این توانایی ۷۰ برابر بیشتر از دلتا است اما از نظر آسیب و درگیری بافت ریه این میزان کمتر است یعنی باعث می‌شود شدت بیماری در افراد خفیف‌تر باشد. البته باید در نظر داشت اگر شدت اُمیکرون از دلتا ۴۰ درصد کمتر هم باشد ولی چون سرعت انتشار و سرایت این ویروس خیلی بالاست، طبعاً می‌تواند میزان بستری و تا حدی مرگ و میر را هم افزایش دهد.

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: نکته مهمی که وجود دارد این است که نباید فکر کنیم چون با اومیکرون درگیری ریه کمتری ایجاد می‌شود پس خیالمان راحت است. متاسفانه در حال حاضر با گروهی در جامعه مواجه هستیم که هنوز واکسیناسیون را شروع نکردند. علاوه بر آنها کودکان زیر ۱۲ سال هم واکسینه نشده اند. البته با توجه به اینکه سرعت واکسیناسیون در کشور افزایش پیدا کرده اگر بخواهیم مرگ و میر کمی داشته باشیم باید سریعاً دوز بوستر تزریق شود.
دکتر رمضانی اظهار داشت: افرادی که واکسن سینوفارم تزریق کرده‌اند پس از گذشت سه ماه باید برای دریافت دوز سوم مراجعه کنند. برای بقیه واکسن ها مانند اسپوتنیک و آسترازنکا هم بعد از ۳ ماه باید برای تزریق دوز بوستر آن اقدام شود. برای کسانی که واکسن اسپوتینگ یا آسترازنکا تزریق کرده‌اند جهت دوز بوستر توصیه می‌شود که واکسن های که از پلتفرم های دیگر هستند استفاده کنند، مانند پاستوکووک پلاس که با تکنولوژی پروتئین‌های نوترکیب هستند. این نوع واکسن براساس استفاده از پروتئین های نوترکیب آینده واکسیناسیون کرونا در دنیا خواهد بود.
وی ادامه داد: مسئله مهم دیگر که در کشور با آن مواجه هستیم شیوع آنفولانزا است. در کشور هنوز شیوع سویه دلتا را داریم و طبعاً تا دو سه هفته آینده سویه امیکرون سویه غالب کشور می شود و جای دلتا را می گیرد. این را هم بدانید که از اواخر شهریور تا الان هم هزار مورد ثبت شده آنفولانزا داشتیم. ما همزمان، هم آنفولانزا، هم دلتا و هم امیکرون را در حال افزایش داریم و درواقع یک ترکیبی از انواع و اقسام ویروس ها در جامعه هستند. افتراق این ویروس ها از یکدیگر بسیار مشکل است، خصوصاً اینکه امیکرون تابلوی جدی از نظر بالینی برای افرادی که واکسینه باشند ندارد و بیشتر تابلوی بالینی سرماخوردگی ایجاد می کند . بنابراین هر علائم تنفسی که در حال حاضر مشاهده کردید اصلاً به حساب این نگذارید که سرماخوردگی است. توصیه این است که تمام پیشگیری‌های لازم برای کرونا را، در این موارد انجام دهید.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.