چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403

مبنای پرداخت بیمه ها تعرفه بخش خصوصی باشد/ ضرورت افزایش بودجه در جهت رقم خوردن تعرفه عادلانه برای جامعه پزشکی

مبنای پرداخت بیمه ها تعرفه بخش خصوصی باشد/ ضرورت افزایش بودجه در جهت رقم خوردن تعرفه عادلانه برای جامعه پزشکی
نایب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به تورم افسارگسیخته و کم بودن تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی طی چند سال گذشته گفت: بودجه و سرانه سلامت باید طوری افزایش یابد که تعرفه عادلانه ای برای جامعه پزشکی تعیین شده و میزان پرداخت سازمان های بیمه گر نیز بر اساس تعرفه بخش خصوصی باشد.

عباسعلی خادمی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به تورم 40 درصدی و افزایش هزینه های تجهیزات پزشکی و مواد مصرفی بیان کرد : پیشنهاد سازمان نظام پزشکی در خصوص تعرفه های سال 1401  افزایش حداقل 50 درصدی در همه زمینه ها بود که به شورای عالی بیمه ارسال اما میزان 28.5 درصد مورد تصویب قرار گرفت که این امر سبب می شود تا بخش خصوصی حتی برخی از بخش های دولتی هم نتوانند به درستی اداره شوند.

 وی افزود: بهتر است که مصوبه سال های گذشته شورای عالی نظام پزشکی در مورد افزایش جز حرفه ای مطابق (افزایش حقوق و دستمزد) و جزء فنی (معادل تورم موجود در جامعه) انجام شود تا جامعه پزشکی بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

وی ادامه داد : اگر ارز ترجیحی طبق مصوبه بودجه نیز حذف شود، مسلما منجر به افزایش چند برابری قیمت دارو و تجهیزات پزشکی خواهد شد که مشکلاتی ایجاد می کند و بهتر است در این زمینه مجلس شورای اسلامی ،وزارت بهداشت و ارگان های ذیربط طوری عمل کنند که هم به نفع مردم باشد و هم جامعه پزشکی بتواند به ارائه مطلوب خدمات سلامت خود ادامه دهد.

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی در پاسخ به این سوال که چرا هر ساله جامعه پزشکی برای تعیین تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی با چالش مواجه است؛ اظهار کرد: بودجه و سرانه سلامت باید افزایش یافته تا بیمه ها بودجه لازم را داشته باشند و میزان پرداخت از جیب مردم کمتر شود ؛اگر این مهم صورت نگیرد و تعرفه ها نیز افزایش یابد آن گاه میزان پرداخت از جیب مردم افزایش پیدا می کند که مورد رضایت جامعه پزشکی نیست .

خادمی با اشاره به این که در همه کشورها به سلامت بها داده می شود و در قانون اساسی ما نیز تصریح شده به سلامت مردم رسیدگی شود؛ اظهار کرد:  اکنون به خاطر تحریم مشکلات زیادی داریم اما افزایش بودجه باید در حدی باشد که بتواند یک تعرفه عادلانه را برای جامعه پزشکی و مردم رقم بزند.

وی ادامه داد : آن چه شورای عالی تصویب کرده و در قانون بیمه همگانی نیز آمده است ؛تعیین تعرفه ها بر مبنای واقعی آن است  اما 70درصدی که بیمه ها پرداخت می کند بر پایه تعرفه دولتی بوده که مبلغ ناچیزی است و بیشتر هزینه ها را مردم از جیب خود پرداخت می کنند .

وی خاطرنشان کرد: با کارشناسی کمیسیون تعرفه شورای عالی نظام پزشکی ، تعرفه واقعی سال 1401 تهیه و به مراجع ذیربط اعلام می شود که امیدواریم با تعیین تعرفه واقعی و کاهش پرداخت از جیب مردم و نیز کاهش فاصله تعرفه دولتی و خصوصی معضلات تعرفه ای کاهش یافته و اولویت اصلی سلام مردم باشد.

انتهای پیام

 

برچسب ها : شورای عالی
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.