جمعه، 10 فروردین 1403

زیرساخت کامل نسخه‌پیچی الکترونیکی مهیا نیست

زیرساخت کامل نسخه‌پیچی الکترونیکی مهیا نیست
رئیس شورای عالی نظام پزشکی گفت:‌ زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح نسخه‌پیچی الکترونیکی در کشور و استان اردبیل هنوز به شکل کامل مهیا نشده است.

منصور جعفری نمین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است در مدت ۲ سال سامانه جامع نظام ارجاع، پزشک خانواده و نسخه‌پیچی الکترونیکی را به عنوان اصلی‌ترین عنصر تسهیل ارائه خدمات پزشکی فراهم و مهیا کند.

وی تصریح کرد: متأسفانه ۲ قسمت اول این زیرساخت اعم از پزشک خانواده و سیستم ارجاع در کشور ما و استان اردبیل به شکل کامل اجرا نشده در حالی که برخی بیمه‌ها دنبال اجرای طرح نسخه‌پیچی الکترونیکی هستند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با انتقاد شدید از اختلال در سامانه نظام سلامت و قطع مکرر اینترنت در ارائه خدمات الکترونیکی به ویژه نسخه‌پیچی غیرکاغذی گفت: متأسفانه کدهای ارائه شده در ارجاع بیماران به داروخانه‌ها، رادیولوژی‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز تشخیصی تخصصی دیگر دارای اشکالات و ایرادات اساسی است و امکان ارائه خدمات غیرحضوری به شکل کامل وجود ندارد.

جعفری نمین افزود: انتظار می‌رود همچنان در کنار نسخه‌پیچی الکترونیکی، نسخه‌پیچی کاغذی نیز مورد توجه قرار گیرد چرا که بخش عظیمی از مشکلات، دغدغه بیماران و ارجاعات ارائه شده به مراکز تخصصی حل نشده است.

وی یکی دیگر از مشکلات به وجود آمده را در این زیرساخت فراهم شده مشکل ارجاعات و دریافت هزینه‌ها از طریق بیمه‌های تکمیلی اعلام کرد و ادامه داد: هنوز پزشکان مجبور هستند به صورت کاغذی ارجاع هزینه‌های بیماران را به مراکز بیمه تکمیلی انجام دهند که این خود مشکلاتی را به وجود آورده است.

جعفری نمین در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: از لحاظ امنیتی نیز اطلاعات بیماران و پزشکان در معرض آسیب است که امیدواریم به شکل محرمانه و سری این اطلاعات در سامانه بارگذاری شود تا از خطر حمله سایبری و هکرها در امان بماند.

وی اضافه کرد: باید کد ورودی به این سامانه برای پزشکان از امنیت و ضریب ایمنی بیشتری برخوردار باشد تا ایرادات و اشکالات به شکل کامل برطرف شود.

جعفری نمین به نارضایتی مراکز داروخانه‌ای و آزمایشگاهی در اجرای طرح نسخه‌پیچی الکترونیکی اشاره کرد و گفت: باید سوابق نسخ مورد توجه قرار گیرد که گاه در ثبت سامانه ایرادات و اشکالاتی وجود دارد و در کنار آن سازمان‌های بیمه‌گر نیز نمی‌توانند فضا و بستر ارائه خدمات مطلوب را فراهم کنند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی بیان کرد: در اکثر مطب‌های پزشکان ما با ثبت اطلاعات به شکل کند و ضعیف با ایراداتی روبه‌رو هستیم و در کنار آن قرار بود در قبال اجرای این طرح زیرساخت‌ها برای جامعه پزشکان به ویژه خرید کامپیوتر و سایر تجهیزات فراهم آید که متأسفانه بستر و زمینه این کار مهیا نشده است.

وی گفت: سامانه‌ای که در این زمینه طراحی شده با ایرادات و اشکالاتی روبه‌روست که امیدواریم با رفع آنها امکان پاسخگویی سریع به بیماران و مراجعین به مطب پزشکان فراهم آید.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.