جمعه، 10 فروردین 1403

هیچ نیازی به افزایش ظرفیت پزشکی نداریم

هیچ نیازی به افزایش ظرفیت پزشکی نداریم
رئیس انجمن پزشکی قانونی ایران با اشاره به این که  سالانه  ۵ هزار پزشک فارغ‌التحصیل می‌شوند؛ گفت: اگر بتوانیم آن ها را جذب و مانع از خروجشان از کشور شویم؛ دیگر نیازی به افزایش ظرفیت پزشکی نداریم.

 دکتر کامران آقاخانی، رئیس انجمن پزشکی قانونی ایران  در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در خصوص بحثی که این روزها در مجلس شورای اسلامی و شورای انقلاب فرهنگی مبنی بر کمبود پزشک در کشور و افزایش ظرفیت پزشکان مطرح شده است، اظهار کرد: معتقدم به اندازه کافی پزشک داریم ولی پراکندگی این افراد در کشور مناسب نیست. بخش قابل توجهی از پزشکان به دلیل تعرفه‌ها و درآمدهای بسیار پایین پزشکی را کنار گذاشته‌اند.

وی افزود: طبق آمار نزدیک به ۳۰ هزار پزشک عمومی داریم که اصلا طبابت نمی‌کنند و کارهای دیگری  انجام می دهند. بسیاری از همکاران ما نیز کارهای زیبایی انجام می‌دهند و تعداد بالایی از پزشکان هم به محض اینکه مدارکشان آماده می‌شود از کشور خارج می شوند و البته درصد قابل توجهی از پزشکان  هم خارج از سیستم نظام سلامت کار می‌کند.

وی ادامه داد: علت همه این موارد را که جویا شوید، می‌فهمید ۱۰ سال پیش اینطور نبود و دلیل آن هم پایین نگه داشتن تعرفه‌های پزشکی است.

رئیس انجمن پزشکی قانونی ایران گفت: پزشکان دیگر نمی‌توانند امرار معاش کنند. وقتی پزشکی که سال‌ها تحصیل کرده را با حقوق پایین به جایی می‌فرستید که هیچ امکاناتی وجود ندارد آن وقت برای امرار معاش هم به مشکل می‌خورد. پزشکان فکر می‌کنند اگر در مرکز استان بمانند و کارهای زیبایی انجام بدهند بهتر باشد. تعرفه‌های پایین باعث شده بسیاری از پزشکان ما مطب خود را هم جمع کنند چون هزینه اجاره مطب و شارژ ساختمان را درنمی آورند.

آقاخانی تصریح کرد: تعرفه های پزشکی به صورت لاک پشتی افزایش پیدا کرده است. چطور است که سایر اصناف تعرفه‌های خود را افزایش می‌دهند ولی پزشکان نمی‌توانند. یک دلیلش می‌تواند این باشد که اختیار تعرفه‌گذاری را از سازمان نظام پزشکی گرفته و به وزارتخانه داده‌اند. ما وضعیت اقتصادی مردم را درک می کنیم و وظیفه دولت و بیمه‌ها است که برای انجام خدمات درمانی از مردم حمایت کنند اما من نوعی وقتی می‌بینم از حرفه ای که آموخته ام درآمد مناسبی ندارم دنبال مشاغل دیگری می‌روم.

وی با اشاره به این که از مالیات‌ها و پول مردم هزینه شده تا من نوعی به درجه پزشکی عمومی یا تخصص برسم و زمانی که نظام سلامت باید از من بهره‌برداری کند چون درآمد کافی ندارم و خرج زندگی‌ام تامین نمی‌شود مجبور می‌شوم این شغل را رها کنم؛ اذعان کرد: این امر واقعا دردآور است. ما هیچ نیازی به افزایش ظرفیت پزشکی نداریم و سالانه  ۵ هزار پزشک فارغ‌التحصیل می‌شوند ؛ واقعیت این است که بخش زیادی از این 5 هزار نفر بعد از فارغ التحصیلی از ایران می روند. حالا اگر ما بتوانیم آنها را جذب و از خروجشان جلوگیری کنیم دیگر نیازی به افزایش ظرفیت پزشکی نداریم.

رئیس انجمن پزشکی قانونی تصریح کرد: افزایش ظرفیت پزشکی در کشور هیچ دردی را دوا نخواهد کرد. دکتر یلدا از پیشکسوتان پزشکی و حوزه سلامت بودند که متاسفانه از دستشان دادیم، او می‌گفت هزینه ویزیت یک پزشک عمومی باید اندازه قیمت یک کیلو گوشت باشد. اگر پزشکان درآمد معقول و منطقی از مطب خود کسب نمایند  ،قطعا به کار در مطب ادامه خواهند داد.اغلب پزشکانی که درست کار می کنند و هزینه بی مورد برای بیمارانشان نمی تراشند هزینه جاری مطب را نمی توانند پرداخت کنند.

وی با اشاره به این که اکنون در بسیاری از رشته های تخصصی و فوق تخصصی ، دیگر متقاضی وجود ندارد؛ یاد آور شد : صندلی های رشته های تخصصی و فوق تخصصی خالی مانده است ،برای مثال در رشته جراحی قلب چند سالی است که متقاضی وجود ندارد و به همین دلیل بیم این را داریم که در 10سال آینده برای اعمال جراحی قلب مجبور باشیم مردم را به کشور های خارج بفرستیم یا از متخصصین کشورهای دیگر در ایران دعوت کنیم.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.