جمعه، 10 فروردین 1403

وعده بیمه‌ها درباره نسخ الکترونیک محقق نشد/ چالش‌های اجباری شدن نسخه‌نویسی الکترونیک از اول دی‌ماه

وعده بیمه‌ها درباره نسخ الکترونیک محقق نشد/ چالش‌های اجباری شدن نسخه‌نویسی الکترونیک از اول دی‌ماه
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با اشاره به چالش‌های اجرای اجباری نسخه‌نویسی الکترونیک از اول دی‌ماه،‌ گفت:‌ وعده‌های سازمان‌های بیمه‌گر مبنی بر اینکه پرداخت‌ها به‌روز می‌شود، عملی نشد.

دکتر علی سالاریان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛‌ درباره آمار نسخه‌نویسی الکترونیک در کشور اظهار داشت:‌ آمار نسخه‌نویسی الکترونیک چندان مشخص نیست اما بیمه‌ها در برخی استان‌ها مانند کرمان و یزد آمار بالایی را اعلام می‌کنند که این آمار نزدیک به 100 درصد است اما در استان تهران آمار نسخه‌نویسی الکترونیکی زیر 50 درصد اعلام شده است.

وی با بیان اینکه نسخه الکترونیک نیاز امروز است، افزود:‌ با توجه به اینکه سلامت پایه‌ای‌ترین حق مردم است باید اهمیت زیادی  به آن بدهیم  و با پیشرفت فناوری باید شیوه‌های سنتی را کنار بگذاریم.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با بیان این‌که حوزه سلامت نباید محل آزمون و خطا باشد؛ درباره چالش‌های اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک بیان کرد: به نسخه الکترونیک که دولت چندین سال است موظف شده آن را اجرا کند تا همین اواخر ایرادهای زیادی وارد بوده است؛ از جمله این ایرادها می‌توان به عدم پوشش بیمه‌های تکمیلی، عدم ارتباط دو طرفه بین داروخانه و مطب، عدم ارسال پیامک برای تشخیص هویت، قطعی اینترنت، عدم پوشش داروهای تزریقی، عدم امکان دارو دادن بیش از یک ماه به بیماران مزمن و ... اشاره کرد که این مسائل باعث سرگردانی بیماران می‌شود و همه این موارد باعث شده کارشناسان به این نتیجه برسند که اول دی ماه زمان مناسبی برای اجرای نسخه الکترونیک نیست و اصرار بر اینکه اول دی ماه را روز شروع اجباری نسخه الکترونیک اعلام کنند باعث نارضایتی، سردرگرمی و سرگردانی مردم و ارائه‌دهندگان خدمت از جمله پزشکان می‌شود.

سالاریان با اشاره به اینکه هنوز زیرساخت‌های اجرای نسخه الکترونیک به طور کامل فراهم نشده است، خاطرنشان کرد: در نشستی که با سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت داشتیم به این نتیجه رسیدیم که اول دی ماه فرصت مناسبی برای اجرای نسخه الکترونیک نیست و وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار شد که حداقل 6 ماه مهلت اجرای نسخ الکترونیک تمدید شود اما پذیرفته نشد و علت رد این قضیه مشخص نیست.

وی در باره مزایای اجرای نسخ الکترونیک اظهار کرد: قطعاً فواید اجرای نسخ الکترونیک کم نیست؛ در حالت سنتی ممکن است نسخه‌پیچِ داروخانه نتواند خط پزشک را بخواند و دارو را اشتباه به بیمار تحویل دهد اما در نسخ الکترونیک خطای یادشده رخ نمی‌دهد؛ در عین حال تداخلات دارویی می‌تواند کاهش یابد؛ در مورد تعدد داروها نیز بیمه می‌تواند کنترل داشته باشد؛ اجرای نسخه الکترونیک همچنین تقاضای القایی را کاهش می‌دهد اما همه این مسائل منوط به این است که نسخه الکترونیک در کنار پرونده الکترونیک سلامت اجرا شود. در پرونده الکترونیک سلامت، پزشکان با وارد کردن کد ملی بیمار به سوابق پزشکی بیمار، داروهای مصرفی و سایر مسائل مرتبط با سلامت بیمار دسترسی پیدا می‌کنند.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی درباره علت عدم تمایل برخی از پزشکان به نوشتن نسخ به صورت الکترونیک گفت: پزشکانی که در حال حاضر نسخه را به صورت الکترونیک می‌نویسند نیز به دلایل یاد شده از این امر رضایت ندارند؛ از سوی دیگر وعده‌های سازمان‌های بیمه‌گر مبنی بر اینکه پرداخت‌ها به‌روز می‌شود عملی نشد و پرداخت‌ها همچنان با تاخیر انجام می‌شود، به همین دلیل بسیاری از پزشکان تمایلی به پیوستن به این طرح ندارند.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.