جمعه، 10 فروردین 1403

رشته داخلی مظلوم واقع شده است / ضرورت توجه به درآمد پایین پزشکان نسخه نویس

رشته داخلی مظلوم واقع شده است / ضرورت توجه به درآمد پایین پزشکان نسخه نویس
رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به مشکلات متعدد پزشکان نسخه نویس گفت: رشته داخلی مظلوم واقع شده و باید فکری اساسی به حال گروههای نسخه نویس شود زیرا به رغم مطالعات و فعالیت های علمی بسیار، منابع درآمد این پزشکان بسیار پایین است.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی؛ هیات مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در دیدار با دکتر محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی به بیان چالش ها و معضلات این گروه پرداخته و خواستار رسیدگی به اهم مشکلاتی شدند که پزشکان متخصص داخلی با آن مواجه هستند.

دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی با اشاره به تعرفه های پایین این رشته بیان کرد: وقتی یک متخصص برای تامین معاش خود و خانواده اش با مشکل مواجه باشد ؛ طبیعی است که رغبتی برای ادامه کار نداشته و از چرخه درمان خارج شده و به مهاجرت یا کارهای دیگر روی می آورد.

وی افزود: باید فکری اساسی به حال گروههای نسخه نویس شود زیرا به رغم مطالعات و فعالیت های علمی بسیار، منابع درآمد این پزشکان بسیار پایین است.

وی ادامه داد: به دلیل تعرفه های پایین، اجاره بها و مالیات سنگین متخصصان داخلی مهاجرت می کنند و یا به کارهایی غیر از طبابت روی می آورند که زیبنده نظام سلامت نیست چرا که هزینه و وقت زیادی برای تربیت یک متخصص صرف شود و سرانجام هیچ توجهی به وضعیت معیشتی آنان نمی شود .

خسرونیا در بخش دیگری از سخنان خود به معضل نسخه نویسی الکترونیک اشاره کرد و گفت: پهنای باند و سرعت مناسب اینترنت، قطعی برق و ... از جمله معضلاتی است که همکاران را دچار مشکلات اساسی کرده و نباید اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک بصورت دستوری و اجباری باشد.

** رشته داخلی رو به اضمحلال است

دکتر علیرضا استقامتی عضو هیات مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران نیز با اشاره به این که رشته داخلی مادر طب محسوب می شود؛ اذعان کرد: پیچیدگی کار در حوزه داخلی زیاد است و باید زمان کافی برای شرح حال گرفتن از بیمار و تشخیص بیماری اختصاص داده شود که بسیار ارزشمند بوده و با تعرفه هایی که برای متخصصان داخلی در نظر گرفته می شود ؛ قابل قیاس نیست.

وی با تاکید بر این که باید رشته داخلی را نجات دهیم؛ افزود: بسیاری از دانشجویان با استعداد تمایلی برای ورود به رشته داخلی ندارند زیرا این تصور برای آن ها وجود دارد که با وجود درآمد پایین چگونه می توانند زندگی خود را بگذرانند و باید انگیزه ای برای ورود افراد به این رشته ایجاد کرده و از اضمحلال رشته داخلی جلوگیری کنیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که سازمان نظام پزشکی باید فکری به حال تعرفه های رشته داخلی کند؛ تصریح کرد: باید میزان تعرفه در رشته های مادر طوری تعیین شود که افراد انگیزه و علاقه کافی برای ورود به این رشته را داشته باشند.

استقامتی با گریزی به مبحث نسخه نویسی الکترونیک بیان کرد: شرایط و بستر های لازم برای اجرای نسخه نویسی الکترونیک فراهم نیست و نباید اجبار برای انجام این کار وجود داشته باشد ؛ بلکه اگر پزشکی خواهان این است که از سیستم الکترونیک استفاده کند این کار را انجام داده و درواقع حق انتخاب برای جامعه پزشکی در نظر گرفته شود.

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.