شنبه، 1 اردیبهشت 1403

رئیس زاده :

باید از شأن و جایگاه رشته های پزشکی دفاع کنیم

باید از شأن و جایگاه رشته های پزشکی دفاع کنیم

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بیستمین کنگره سالیانه انجمن متخصصین پوست ایران اظهار کرد: باید از شأن و جایگاه رشته های پزشکی در شرایط کنونی و هجمه هایی که نسبت به این قشر وجود دارد، دفاع کنیم.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی ، دکتر محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بیستمین کنگره سالیانه انجمن متخصصین پوست ایران با  اشاره به این که اهمیت رشته های پزشکی در تشخیص و درمان انواع بیماری ها و نیز کارهای تحقیقاتی و پژوهشی حوزه آموزش بر هیچ کس پوشیده نیست؛ بیان کرد: پوست آئینه تمام نمای برخی از بیماری ها بوده و تشخیص بیماری های پوستی برای همکاران ما در مقاطع تخصصی پزشکی در همه رشته ها بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به این که تظاهر بسیاری از بیماری ها در پوست آشکار می شود؛ افزود: نشانه ها و علائمی که در پوست بیمار مشاهده می شود، کمک زودهنگامی در تشخیص بیماری ها دارد.

وی به گسترش رشته های تخصصی پوست اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر رشته درماتوپاتولوژی و نیز رشته های تخصصی پوست اطفال راه اندازی شده است و باید سایر فلوشیپ های حوزه پوست را داشته باشیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: باید از شأن و جایگاه رشته های پزشکی در شرایط کنونی که هجمه های زیادی علیه این قشر وجود دارد دفاع کرده و نوع تصویری که از ما در جامعه پدیدار می شود در مورد رشته پوست هم صدق می کند.

رئیس زاده با اشاره به این که رشته های حوزه پوست بیشتر در تعارضات قرار گرفته است، اذعان کرد: باید تلاش کنیم تا تعارضات بین رشته ای در نظام پزشکی حل و فصل شود و کشاندن آن به فضای عمومی و رسانه ها سبب آسیب به جامعه پزشکی و نهایتا زیان دیدن مردم خواهد شد.

وی به انسجام و همدلی جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: با همکاری و دوستی می توان به مشکلات فائق شد و انسجام جامعه پزشکی در مورد طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی موجب شد تا این مصوبه رای لازم را نیاورد.

به گفته وی افزایش ظرفیت پزشکی مقوله ای نبود که بخواهیم با آن مخالفت کنیم اما عدد و رقم آن باید توسط وزارت بهداشت مشخص شود و همه انجمن ها و ارگان های ذیربط در حوزه سلامت صیانت از اخلاق پزشکی را باید در راس امور خود قرار دهند.

وی اظهار کرد : تاریخ پزشکی ایران همچنان ممتاز و محل رجوع و احترام مردم است بنابر این وظیفه اصلی هر پزشک این است که با رعایت اخلاق حرفه ای پزشکی  نسبت به حفظ این تاریخ کوشا باشد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان این که ماهانه 80 میلیون خدمت پزشکی سالم و صادق از سوی جامعه پزشکی به بیماران ارائه می شود؛ گفت: حجم تخلفات و ناهنجاری ها در مقابل این عدد به لحاظ آماری صفر بوده و معنی دار نیست؛ اما جذاب است که در رسانه ها مطرح می شود

وی اضافه کرد: ممکن است یک جراح در طول ماه 100 الی 150 عمل جراحی با کیفیت انجام دهد اما یک ناهنجاری و بی اخلاقی آن پزشک سریع برجسته و رسانه ای می شود که همه ما موظف به رعایت اخلاق حرفه ای پزشکی و ارتقاء آن هستیم و به خود و سایرین باید رعایت اصول اخلاقی را متذکر شویم و نقش منحصر به فرد وقایع در این موضوع است.

رئیس زاده بهترین و سریع ترین راه برای تحکیم اخلاق پزشکی را نقش منحصر به فرد انجمن های پزشکی دانست و گفت: انجمن ها می توانند در صورت مشاهده هر نوع حرکت ناشایست اعضای خود را فراخوانده و دوستانه به آن ها تذکر لازم را بدهند.

 رئیس کل سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد : اگر تخلفی از سوی معدودی از همکاران مشاهده می شود نباید آن را به کل جامعه پزشکی تعمیم دهیم و شان و قداست حرفه پزشکی را زیر سوال ببریم. هدف ما ارائه خدمات مطلوب به مردم است و همه باید بدانیم مصالح مردم و  جامعه پزشکی منطبق بر هم بوده و بطور حتم جدا از هم نیستند .

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.