شنبه، 1 اردیبهشت 1403

نبود مدیریت صحیح در توزیع نیروهای دندانپزشک به اقصی نقاط کشور/ افزایش ظرفیت پذیرش مشکلی را حل نمی کند

 نبود مدیریت صحیح در توزیع نیروهای دندانپزشک به اقصی نقاط کشور/ افزایش ظرفیت پذیرش مشکلی را حل نمی کند

عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی ضمن ابراز مخالفت با طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی گفت: معضل اصلی ما عدم مدیریت صحیح در توزیع نیروهای پزشک و دندانپزشک در اقصی نقاط کشور بوده و با افزایش ظرفیت پذیرش میزان دسترسی به خدمات سلامت بیشتر نخواهد شد.

دکتر بهنام عباسیان در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که بالغ بر 39 هزار دندانپزشک در کشور مشغول به فعالیت هستند؛ اظهار کرد :   نزدیک به 25 هزار دندانپزشک در خارج از کشور مشغول تحصیل بوده و می توان گفت در حوزه دندانپزشکی با کمبود نیرو مواجه نیستیم و اگر مدیریت صحیح در تقسیم بندی دندانپزشکان داشته باشیم؛ معضلی وجود ندارد .

وی با اشاره به این که در ازای هر 4 هزار و 500نفر باید یک دندانپزشک داشته با شیم، افزود:  تعداد فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی بسیار بالا بوده اما انگیزه و شرایط کافی و لازم برای فعالیت آنها در عرصه سلامت وجود ندارد بنابر این بهتر است که سیاستگذاران با ایجاد شرایط مناسب نسبت به جذب فارغ التحصیلان و بکارگیری آنان اقدامات لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: وقتی انگیزه کافی و زیرساخت مناسب برای دندانپزشکان وجود نداشته باشد، آن ها نمی توانند خدمات ارزنده ای را به بیماران در مراکز دولتی ارائه دهند و نهایتا به سلامت مردم آسیب وارد می شود.

عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که شرایط نامساعد کاری باعث شده بسیاری از دندانپزشکان به خارج از کشور بروند تصریح کرد: هیچ راه حلی از سوی مسئولان مربوطه ارائه نمی شود و فقط در گفتار مطرح می شود که دندانپزشکان مشکل دارند؛ در حالی که اگر انگیزه کافی و زیرساخت های مناسب برای فعالیت قشر دندانپزشک فراهم شود، بسیاری از همکاران به مناطق محروم و دورافتاده برای ارائه خدمات به بیماران خواهند رفت و تمرکز دندانپزشکان صرفا در مراکز استان ها نخواهد بود.

عباسیان خاطرنشان کرد : در یک دهه اخیر با تحولات صورت گرفته؛ 18 دانشکده دندانپزشکی کشور با احتساب واحدهای بین المللی به 58 دانشکده رسیده که در نوع خود بی نظیر است ؛ اما زیرساختهای آموزشی، متناسب با این فضا فراهم نشده و باید این مهم را در نظر گرفت چقدر همکاران جوان می توانند مسئولیت آموزش نسل های بعدی را در حوزه دندانپزشکی بر عهده گیرند؟

** 13 درصد کل هزینه های نظام سلامت به حوزه دندانپزشکی تعلق دارد

وی با اشاره به این که دندانپزشکی همواره جزو خدمات لوکس تلقی می شود؛ گفت: عدم پوشش بیمه ای خدمات این حوزه موجب شده تا اغلب مردم در سنین 35 تا 50 سالگی حداقل 5 دندان خود را از دست بدهند زیرا توان مالی لازم برای دریافت خدمات درمانی دندانپزشکی را نداشته و اقدام به کشیدن دندان خود می کنند.

وی افزود:از دست دادن سلامت دهان و دندان باعث می شود افراد جامعه دچار بیماری های سیستماتیک از جمله مشکلات گوارشی و قلبی و ...شوند که هزینه های زیادی را به نظام سلامت و بیماران تحمیل می کند.

 

وی با اشاره به این  که 75 درصد از مردم توان پرداخت هزینه های حوزه دندانپزشکی را ندارند؛ اظهار کرد : سلامت دهان و دندان بسیار مهم بوده و جای تامل دارد که در حدود 13 درصد کل هزینه های نظام سلامت به حوزه دندانپزشکی تعلق می گیرد و حدود 90 درصد هزینه های دندانپزشکی را خود مردم پرداخت می کنند و متاسفانه این هزینه ها  در سبد خانوار تعریف نشده و بیمه های پایه هم خدمات چشمگیری به مردم ارائه نمی دهند. جوامع روستایی نیز بطور کلی ازخدمات سلامت بی بهره هستند و 20 میلیون دفترچه بیمه برای مردم مناطق روستای و دورافتاده صادر شده که عملا کارایی ندارد.

وی یاد آور شد: جامعه دندانپزشکی با مسائل و مشکلات متعددی نظیر بحران مواد و تجهیزات، عدم توزیع مناسب جغرافیای کاری دندان‌پزشکان، عدم انگیزه شغلی به‌خصوص در مناطق محروم روبروست که قطعا با ادامه این روند زیان دیده و از ارائه خدمات مطلوب بهره‌مند نخواهند شد.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.