جمعه، 10 فروردین 1403

ولادیمیر پوتین: مردی که چهار دوز واکسن اسپوتنیک تزریق کرده است

سازمان بهداشت جهانی در آینده نزدیک واکسن روسی را تایید خواهد کرد

سازمان بهداشت جهانی در  آینده نزدیک واکسن روسی را تایید خواهد کرد
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ابراز امیدواری کرد که واکسن کروناویروس اسپوتنیک V این کشور به زودی توسط سازمان بهداشت جهانی تأیید شود و گفت این اقدام برای گسترش ذخایر جهانی واکسن‌های کرونا ضروری است.

سلامت نیوز: به نقل از الجزیره ، پوتین طی یک تماس ویدیویی با فرانچسکو روکا، رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ فت که دریافت تاییدیه سازمان بهداشت جهانی برای توزیع گسترده‌تر واکسن روسی در سراسر جهان، از جمله تامین منابع رایگان واکسن برای برخی کشورهای فقیر، ضروری است. پوتین در این مکالمه گفت: ما قصد داریم چنین کمک هایی را گسترش دهیم.

رهبر روسیه در این گفتگو تاکید کرده که تأیید اسپوتنیک از سوی سازمان بهداشت جهانی لازم است تا راه مسافرت برای روس‌ها و سایر افرادی که این واکسن را تزریق کرده‌اند باز کند تا بتوانند آزادانه‌ به سراسر جهان سفر کنند. او گفته که تاکنون حدود 200 میلیون نفر در سراسر جهان اسپوتنیک V را دریافت کرده اند.

پوتین در بهار امسال با دو دوز اسپوتنیک V واکسینه شد و ماه گذشته واکسن بوستر اسپوتنیک لایت، نسخه تک دوز، را دریافت کرده است. او همچنین گفت که یک نسخه آزمایشی استنشاقی(از طریق بینی) اسپوتنیک V را چند روز پس از دریافت واکسن تقویتی خود استفاده کرده و افزود که حالش خوب است و هیچ عارضه جانبی احساس نمی کند.

موسسه علمی گامالیای روسیه که اسپوتنیک V را توسعه داده اعلام کرده است که این واکسن احتمالا تا درصد زیادی در برابر نوع اومیکرون کووید-19 کارآمد است، اما در عین حال اعلام کرده که فوراً کار پژوهشی روی تطبیق آن برای مقابله با نوع جدید ویروس را آغاز خواهد کرد.

روسیه اولین کشور در جهان بود که مجوز تزریق واکسن کرونا برای جمعیت عمومی را صادر کرد و اسپوتنیک V را در آگوست 2020 معرفی کرد و منابع فراوانی دارد. اما میزان تزریق عمومی واکسن آهسته بوده است. این کشور در ماه‌های اخیر با بیشترین افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا روبرو بودهف به طوری که میزان ابتلا و مرگ و میر به بالاترین حد خود رسیده و در چند هفته گذشته تنها اندکی کاهش یافته است. بر اساس گزارش کارگروه دولتی کروناویروس، روسیه با بیش از 281,000 مرگ و میر در اروپا دارای بالاترین آمار مرگ و میر در اروپا است. اما گزارشی که روز جمعه توسط آژانس آمار دولتی Rosstat منتشر شد، که از معیارهای تطبیقی گسترده‌تری استفاده می‌کند، تعداد کلی مرگ‌ومیرهای مرتبط با ویروس را بین آوریل 2020 و اکتبر 2021 به بیش از 537000 نفر - تقریباً دو برابر آمار رسمی – تخمین زده است.

پوتین که علیرغم افزایش موارد بیماری در روسیه بارها استدلال کرده که واکسیناسیون باید «داوطلبانه» باقی بماند، یکشنبه تاکید کرد که مقامات روسی سعی کرده اند از سیاست «اقناع و نه فشار»استفاده کنند و برای از بین بردن «شایعات و باورهایی که باعث بیزاری از واکسیناسیون می‌شوند» تلاش کرده اند.

تایید سریع اسپوتنیک V توسط روسیه باعث انتقاداتی در خارج از این کشور شد، زیرا در آن زمان واکسن فقط روی چند ده نفر آزمایش شده بود. اما مطالعه‌ای که در ماه فوریه در مجله پزشکی بریتانیا به چاپ رسید نشان داد که اسپوتنیکV حدودا نود و یک درصد در جلوگیری از ابتلا به نوع اولیه کرونا مؤثر است و به نظر می‌رسد از ابتلای افراد آلوده به کووید-19 شدید هم به میزان بالاتری جلوگیری می‌کند.

روسیه اسپوتنیک V را در سرتاسر جهان توزیع کرده است، اما در ارسال مقادیر وعده داده شده با تنگناهایی مواجه شده است. حتی کشورهای آمریکای لاتین از تاخیر در دریافت دومین دوز اسپوتنیک به این کشور شکایت کرده اند.

سازمان بهداشت جهانی داده‌های مربوط به واکسن اسپوتنیک V روسیه را از منابع مختلف به عنوان بخشی از فرآیند تأیید بررسی می‌کند. چنین تأییدیه ای می تواند راه را برای گنجاندن این واکسن در برنامه تامین کوواکس هموار کند که واکسن های COVID-19 را بر اساس نیازهای منطقه ای و کشوری به تعداد زیادی از کشورهای جهان ارسال می کند.


 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.