چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403

ارائه بیش از 80 میلیون نفر خدمت به مردم از سوی جامعه پزشکی / پیچیده ترین درمان ها به بیماران ارائه می شود

ارائه بیش از 80 میلیون نفر خدمت به مردم از سوی جامعه پزشکی / پیچیده ترین درمان ها به بیماران ارائه می شود
رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: ماهانه بیش از ۸۰ میلیون خدمت از سوی جامعه پزشکی به مردم ارائه می‌شود و در هیچ زمینه ای نیاز به اعزام بیمار به خارج نداریم.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی دکتر  محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز دوشنبه (اول آذر ۱۴۰۰)، با حضور برخی از معاونان سازمان برگزار شد ؛ به تشریح برنامه‌ها و سیاست‌های جدید سازمان نظام پزشکی پرداخت و در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

 

وی در ابتدا با اشاره به آغاز هفته بسیج و شهادت بیش از ۵۰ پزشک در دوران دفاع مقدس، گفت: در دوران کرونا نیز بیش از ۱۴۰ نفر از همکاران پزشک ما جان خود را از دست دادند و بیش از ۳ برابر دوران دفاع مقدس، شهید تقدیم نظام اسلامی کرده ایم.

 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با ا شاره به این که جامعه پزشکی کاملا شریف ، مردم دوست و فداکار است، افزود: تعداد بالای شهدا نشانگر این است که جامعه پزشکی در خط مقدم کرونا سینه سپر کرده و به مردم خدمت می کند.

رئیس زاده ادامه داد: در این برهه از تاریخ، حفاظت از سرمایه ارزشمند جامعه پزشکی بر عهده همگان است. اگر این سرمایه ملی آسیب ببیند، سلامت جامعه تهدید می‌شود.

وی با تاکید بر این که نباید اعتماد جامعه را به سرمایه ملی کم کرد، زیرا بسیار خطرناک است؛ تصریح کرد : استثناها را در جامعه پزشکی به عنوان قاعده قرار ندهیم. ما به یکپارچگی جامعه پزشکی و مردم، عقیده داریم و نقش اول ما صیانت از سلامت جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: هدف غایی ما در سازمان نظام پزشکی، ارتقای سطح سلامت جامعه است و این میسر نمی‌شود جز حمایت از جامعه پزشکی و این دو مقوله، لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی بیان کرد : آموزش تئوریک از سال‌های گذشته در حوزه بهداشت و درمان ادغام شده و افتخارات زیادی در این حوزه داریم بطوری که در گذشته بیماران برای درمان به خارج از کشور اعزام می شدند و اکنون به دلیل کیفیت آموزش پزشکی، سالانه بالای ۱۵۰ هزار بیمار خارجی برای درمان به ایران می آیند و پزشکی ما پیشرفت های زیادی در بخش درمان داشته است.

 

وی اظهار داشت: ماهانه بیش از ۸۰ میلیون خدمت از سوی جامعه پزشکی به مردم ارائه می شود و در هیچ زمینه ای نیاز به اعزام بیمار به خارج نداریم.

**ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم به صلاح نیست

رئیس زاده در بخش دیگری از سخنان خود ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم را در شرایط کنونی به صلاح ندانست و تاکید کرد: چرا ما ادغام آموزش در صنعت را در وزارت علوم  نمی بینیم و از وزیر علوم درخواست می کنیم حد و حدود و حریم وزارتخانه را رعایت کند.

وی ادامه داد: نظرت کارشناسی در مورد طرح مطرح شده از سوی وزارت علوم باید توسط وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی مورد بررسی و توجه قرار گیرد؛ ضمن آن که موافق ادغام آموزش تئوری در عملی هستیم .

وی خاطرنشان کرد : وضعیت افتخار آمیز در نظام سلامت کشور، ماحصل تلاش‌هایی است که صورت می‌گیرد. کسی بهتر از ما دلسوز نظام سلامت نیست و ما می‌دانیم این طرح، غیر کارشناسی است.

وی افزود: در ماه‌های اخیر، طرح‌هایی مطرح شده است که اکثریت جامعه پزشکی با آنها مخالف هستند. در شرایط فعلی، جامعه پزشکی با همه کمبودها دارد کار خودش را انجام می‌دهد و ضرورتی ندارد در چنین شرایطی، طرح‌هایی مطرح شود که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کند.

رئیس کل نظام پزشکی تاکید کرد: این ادغام به ضرر سلامت جامعه خواهد بود و ما اجازه نمی‌دهیم با جان مردم بازی شود.

**مهاجرت پزشکان ارتباطی با کرونا ندارد

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در واکنش به مهاجرت پزشکان، اظهار کرد: آمار مهاجرت به نسبت پزشکان کشور، آمار معنی داری نیست اما یک مهاجرت هم برای ما سنگین است. البته این مهاجرت‌ها از قبل بوده و ربطی به کرونا ندارد. ما باید شرایط را ارزیابی کنیم و دلایل آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.

رئیس زاده ادامه داد: پزشکان عمومی ما از شرایط معیشتی قابل قبولی برخوردار نیستند و در نتیجه با مشکلات زیادی مواجه هستند. ضمن اینکه دوره رزیدنتی هم سخت و دشوار شده است و پزشک عمومی تمایلی برای اخذ تخصص ندارد؛  زیرا تعرفه‌ها با واقعیت همخوانی ندارد و اگر این شرایط ادامه یابد، شاید برای بعضی از رشته‌های پزشکی ناگزیر به اعزام بیمار به خارج از کشور شویم و یا اینکه برای آن رشته تخصصی، پزشک از خارج بیاوریم.

وی همچنین با اشاره به دستور مقام معظم رهبری درباره افزایش حقوق دستیاران گفت : از این اقدام رهبری تشکر می کنیم و امیدواریم حقوق پزشکان عمومی نیز افزایش یابد و اکنون این موضوع را از طریق سازمان بودجه و مدیریت برنامه ریزی پیگیری می کنیم.

**عضویت سازمان نظام پزشکی در ستاد کرونا

وی از عضویت سازمان نظام پزشکی در ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد و گفت: از رئیس جمهوری و وزیر بهداشت برای این اقدام تشکر می کنم از اینکه ظرفیت جامعه پزشکی در بحث کرونا مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس زاده همچنین از اقدام وزیر بهداشت در پوشش گسترده واکسیناسیون عمومی علیه کرونا قدردانی کرد.

** خواستار تداوم صدور کارت واکسیناسیون نظام پزشکی هستیم

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوالی مبنی بر توقف روند صدور کارت واکسیناسیون هوشمند از سوی این سازمان برای جامعه پزشکی بیان کرد: کارت واکسن سازمان نظام پزشکی به شکل فیزیکی و با ظاهری شکیل و معتبر بود و رایزنی هایی را با وزارت بهداشت در این زمینه انجام داده و باز هم پیگیر این موضوع خواهیم بود و انتظارمان این است همکارانمان در وزارت بهداشت کارت های واکسن صادر شده از سوی نظام پزشکی را با حل مشکلات فنی معتبر بدانند و اجازه بدهند سازمان نظام پزشکی برای اعضای خود صدور این کارت ها را ادامه داده و این امر تداوم داشته باشد.مشکلات فنی در این زمینه وجود دارد که باید برطرف شود.

** ضرورت مهیا نمود ن شرایط حضور پزشکان در مناطق محروم

و ی درخصوص مباحث مطرح شده در زمینه کمبود پزشک در مناطق محروم گفت: اگر ما در سیستان و بلوچستان جراح قلب نداریم، به این معنا نیست که جراح قلب کم داریم. بلکه این سوال مطرح است که چرا جراح قلب در سیستان و بلوچستان نمی ماند. ما اگر شرایط پزشکان را مهیا نکنیم به مناطق محروم نمی روند. مقدم بر آن مهیا کردن بستر خدمت و توزیع مناسب است.

رئیس زاده همچنین در ارتباط با قصور پزشکی اذعان کرد :  قصور پزشکی به نظر نظام پزشکی جرم نیست و باید با قاعده احصان با آن برخورد شود. وقتی با انگیزه خدمت وارد می شوید این شامل قاعده احصان است نه جرم. حتما خدمات پزشکی باید با این رویکرد دیده شود و پزشک به قصد نجات جان بیمار وارد شده است. قطعا در حال پیگیری هستیم که این مساله را اصلاح کنیم.

** مردم به تبلیغات فریبنده اعتماد نکنند

وی درارتباط با مراکز زیبایی غیرمجاز نیز تصریح کرد: از مردم خواهش می کنم به هرجایی که مراجعه می کنند قبل از هرچیز مجوزهای آن را خواستار شوند و به مراکزی که مجوز ندارند مراجعه نکنند.

وی با اشاره به این که مردم به خاطر شرایط اقتصادی به افراد غیر متخصص مراجعه و دچار آسیب های جدی می شوند؛ گفت: مردم به تبلیغات فریبنده اعتماد نکنند و به مراکز دارای مجوز سازمان نظام پزشکی مراجعه کنند. ورود غیرمتخصصین به حوزه درمان جرم است.از همکاران نیز خواهش می کنم شئون حرفه‌ای را در حوزه تبلیغات رعایت کنند. سازمان برنامه جدی برای سامان دادن به حوزه زیبایی دارد.

**نگاه مثبت به مقوله طب سنتی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که طب سنتی آکادمیک و زیر نظر وزارت بهداشت باید توسعه یابد ؛ خاطرنشان کرد:  سازمان نظام پزشکی نگاه مثبتی در این زمینه دارد و شواهدی مبنی بر تفاوت طب مدرن و سنتی بر درمان وجود ندارد و لی متأسفانه افرادی که پزشک نیستند در کار درمان دخالت می کنند و با ادعای درمان از طریق طب سنتی، جان مردم را به خطر انداخته یا باعث به تعویق افتادن درمان بیماری می شوند.

رئیس زاده خاطرنشان کرد: به عنوان مثال کلیپ های متعددی از بیماران خودم مشاهده می کنم که از طریق افراد فاقد صلاحیت و به ادعای درمان از طریق طب سنتی بیماری آنها گسترش یافته و حتی منجر به قطع عضو شده است.

وی افزود: هزینه برخورد با افراد فاقد صلاحیت باید افزایش یابد. در پی جلسات متعددی که با وزارت بهداشت در حوزه طب سنتی داشتیم، برنامه هایی در حال انجام است.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.