جمعه، 31 فروردین 1403

جامعه پزشکی باید در زمینه رعایت موارد اخلاق حرفه ای اهتمام جدی داشته باشد

جامعه پزشکی باید در زمینه رعایت موارد اخلاق حرفه ای اهتمام جدی داشته باشد

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در جلسه ای که با موضوع اخلاق پزشکی و حضور رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ و اساتید این حوزه عصر امروز برگزار شد بر رعایت موارد اخلاق حرفه ای از سوی جامعه پزشکی تاکید نمود.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی در این جلسه گزارشی از فعالیت های اداره اخلاق پزشکی سازمان ارائه و برخی از مسائل و موضوعات مهم حوزه اخلاق ، نقش سازمان نظام پزشکی در بسط و گسترش اخلاق حرفه ای و تدوین منشور حقوق جامعه پزشکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای جلسه اساتید مدعو حوزه اخلاق پزشکی، ضمن بیان این نکته که خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته، اسناد، نهادها و ساختارهای لازم در زمینه اخلاق حرفه ای در سازمان ایجاد شده است ؛ دیدگاه ها و پیشنهادات خود را در راستای تقویت فعالیت های اخلاق حرفه ای سازمان بیان نمودند که از آن جمله می توان به توجه جدی تر سازمان به مفاد راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای در حوزه های آموزش و پژوهش ، هیات های انتظامی و نیز ورود اخلاق به فرآیند های سازمان در حوزه فنی و نظارت اشاره نمود.

گفتنی است ایجاد کمیسیون های اخلاق پزشکی در استان ها ، اتصال کمیته های اخلاق حرفه ای انجمن های علمی با دبیرخانه اخلاق پزشکی و معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی ،آموزش موضوعات اخلاق حرفه ای و استفاده از بستر فضای مجازی و صدا و سیما از پیشنهادات این جلسه بود.

در این جلسه دکترسید موید علویان رئیس سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ نیز با اشاره به برخی از مباحث اخلاق پزشکی و ارائه نمونه های واقعی از مسائل موجود در این حوزه ؛ به نقد و بررسی کتابهای منشور حقوق جامعه پزشکی و راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای شاغلین حرف پزشکی پرداخت.

دکتر محمد رئیس زاده ،رئیس کل سازمان نظام پزشکی نیز ضمن تشکر از تلاش های صورت گرفته در حوزه اخلاق پزشکی با اشاره به این که باید با ضوابط و معیارهای دقیق نسبت به رصد و عدم رعایت اخلاق حرفه ای همت گماشت؛ افزود: در معاونت های انتظامی نیز باید بحث اخلاق در شاغلین حرف پزشکی جدی گرفته شود و این موضوع به آگاهی جامعه پزشکی رسانده شود.

وی ادامه داد: همانگونه که بسیاری از افراد جامعه پزشکی در خصوص موارد پیشگیری از قصور و تقصیر؛دقت و وسواس را رعایت می کنند، باید در زمینه رعایت موارد اخلاقی نیز اهتمام جدی داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که کشور ما در حوزه اخلاق پزشکی در منابع و کتب درسی قدیم پیشینه بسیار قوی داشته است؛ تصریح کرد: لازم است هم  اکنون آموزش اخلاق پزشکی به عنوان یکی از درس های محوری در دانشگاهها تدریس شده و حرفه مندان پزشکی تقید لازم را در زمینه اخلاق داشته باشند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: ضروری است در آینده نزدیک با جدی گرفتن موضوعات اخلاق حرفه ای شاهد کاهش قصور و تقصیرات و همچنین پیشگیری از عدم رعایت شئونات حرفه ای باشیم.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.