جمعه، 10 فروردین 1403

نسخه ای که درد رزیدنت ها را درمان نمی‌کند/ شیفت‌های ۳۶ ساعته با حق الزحمه ای ناچیز

نسخه ای که درد رزیدنت ها را درمان نمی‌کند/ شیفت‌های ۳۶ ساعته با حق الزحمه ای ناچیز
نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: تحقیقات نشان داده که شرایط کاری دانشجویان رزیدنتی بسیار سخت و طاقت فرسا است به گونه‌ای که احتمال شیفت‌های کاری ۳۶ ساعته و یا بیشتر را دارند در مقابل حقوق و دستمزد ناچیز دریافت می‌کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از خانه ملت، سید جلیل میرمحمدی در مورد سختی کار رزیدنت‌ها و دستیاران پزشکی گفت: دستیاران به طور میانگین از سن ۲۸ سالگی شروع به کار می‌کنند و این گروه در سن ۳۴ سالگی فارغ التحصیل می‌شوند، اگر میزان سال‌هایی را که دستیاران تلاش می‌کنند تا زمانى که تخصص خود را دریافت ‌کنند، به این رقم سنی اضافه کنیم؛ این گروه از سن ۳۸ سالگی می‌توانند رسما شروع به کار کنند، تنها راه کسب درآمد رزیدنت‌ها دریافت حق الزحمه دستیاری است.

شرایط کاری دانشجویان رزیدنتی بسیار سخت  است

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی افزود: تحقیقات نشان داده که شرایط کاری دانشجویان رزیدنتی بسیار سخت است به گونه‌ای که شیفت‌های کاری ۳۶ ساعته و یا بیشتر دارند، کشیک و شیفت‌های شبانه‌روزی در کنار درس خواندن مداوم در حالی که دریافتی، حقوق و دستمزد بسیار ناچیز است، تمام توان جسمی و روحی این عزیزان را می‌گیرد، بماند که تعدادی از آنها متاهل هستند و هزینه زندگی آنها چندین برابر است.

وی ادامه داد: سنگینی کار رزیدنت‌ها در مقابل دریافتی ناچیز آن‌ها به عنوان حق‌الزحمه، کفاف زندگی این گروه از افراد را در مقابل تورم حاکم بر جامعه نمی‌دهد.


نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سنگینی کار رزیدنت‌ها در مقابل دریافتی ناچیز آن‌ها به عنوان حق‌الزحمه کفاف زندگی این گروه از افراد را در مقابل تورم حاکم بر جامعه نمی‌دهد، نادیده گرفتن این سرمایه‌های انسانی خسارات جبران ناپذیری بر بدنه سلامت کشور وارد می‌کند.

میرمحمدی در مورد آخرین اقدامات انجام شده در خصوص بهبود شرایط رزیدنت‌ها گفت: رسیدگی به وضعیت رزیدنت‌ها در دستور کار کمیسیون بهداشت مجلس قرار گرفته است و امیدواریم بتوانیم شرایط مناسبی را به لحاظ دریافتی برای این عزیزان در نظر بگیریم که بتوانند حداقل دریافتی را داشته باشند. 

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حال حاضر کشور در شرایط ناخوشایند بیماری کرونا قرار دارد و کادر درمانی به ویژه دستیاران پزشکی در خط مقدم مبارزه با این بیماری قرار دارند. امروز تربیت و آموزش یک متخصص برای هر کشوری هزینه زیادى را مى طلبد و بی‌توجهی به این سرمایه‌های انسانی همگی خسارات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.


میرمحمدی در پایان خاطر نشان کرد: مجلس تمام  تلاش خود را مى کند که در بودجه ۱۴۰۱ ردیف بودجه‌ مشخصی را برای دستیاران و رزیدنت‌ها در نظر بگیرد./

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.