جمعه، 10 فروردین 1403

وضعیت نامناسب دستیاران تخصصی در کشور / لزوم آسیب شناسی علل مهاجرت پزشکان

وضعیت نامناسب دستیاران تخصصی در کشور / لزوم آسیب شناسی علل مهاجرت پزشکان
دبیر شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی با ابراز نگرانی از آنچه که وضعیت "نامناسب دستیاران تخصصی در کشور" خواند، بر لزوم آسیب شناسی علل مهاجرت پزشکان تاکید کرد.

دکتر داریوش طاهرخانی در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به مباحث مطرح درباره کمبود پزشک در کشور و لزوم افزایش ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی، تاکید کرد: افزایش ورودی رشته های پزشکی،  بدون تدبیر در حفظ نیروی انسانی، مشکلی را حل نخواهد کرد.

وی مشکلات اقتصادی و اجتماعی برخی گروه های پزشکی را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه متولیان نظام سلامت کشور باید واقعیت های میدانی را خوب رصد کنند، گفت: یکی از سرمایه گذاریهای بلند مدت دولتها، تربیت نیروی متخصص در رشته های مختلف است. وقتی یک دانش آموخته علوم پزشکی بواسطه مولفه های مختلف از ریل ارائه خدمت به بیماران خارج می شود، اولین متضرر نظام سلامت کشور است؛ چرا که بی تردید نظام سلامت در سرمایه گذاری خود موفق نبوده و نتوانسته است بهره مناسبی از خدمات نیرویی که تربیت نموده، ببرد.

وی با بیان اینکه مولفه های زیادی این وضعیت را رقم می زنند و اصلاح این ساختار نیازمند آسیب شناسی وضعیت موجود است، افزود: امروز تعداد قابل توجهی از همکاران اولویت خود را در مهاجرت قرار داده‌اند. هنوز مطالعه جامعی که علل این موضوع را استخراج کند، در دست نیست؛ اما بررسی های میدانی نشان می دهد که در راس علل، عدم امنیت شغلی برای دانش آموختگان گروه های مختلف پزشکی قرار دارد. البته اشتباه نشود؛ آحاد جامعه پزشکی زیاده خواه نیستند، اما تعرفه های غیر واقعی، چرخش اقتصادی مطب ها و مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی را با چالش جدی مواجه کرده و حتی گاهی آنها را مجبور به تعطیلی کرده است.

دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: یکی دیگر از آسیب های موجود در نظام سلامت، عدم انگیزه در ادامه تحصیل در مقاطع مختلف است. در عین حال وضعیت نامناسب دستیاران تخصصی، ضمن ناپایداری وضعیت ادامه راه برای آنان، ورود پزشکان عمومی به دوره های تخصصی را نیز در معرض تردید قرار داده است و در نتیجه گاهی تعداد داوطلبین متناسب با ظرفیت مورد پذیرش نیست و این وضعیت در دوره های فوق تخصصی نیز وجود دارد.

وی گفت: از سوی دیگر دستیاران تخصصی علاوه بر آنکه ساعات زیادی را باید در بیمارستان‌های محل تحصیل باشند، از حقوق متعارفی نیز برخوردار نیستند و در کنار این مشکلات گاهی از حمایت های اجتماعی لازم نیز بی بهره می شوند و با فشارهای روحی و روانی زیادی روبه رو می شوند.

طاهرخانی با تاکید بر لزوم آسیب شناسی این مشکلات و اقدام در جهت رفع آنها، گفت: یکی از اقدامات خوبی که وزارت بهداشت طی هفته گذشته انجام داد، این بود که معاون آموزشی وزارت بهداشت به عنوان نماینده وزیر به سازمان نظام پزشکی معرفی شد تا به عنوان عضو ثابت در ترکیب شورایعالی حضور داشته باشد که این موضوع می تواند نوید پیگیری دقیق مطالبات دستیاران در شورایعالی نظام پزشکی را بدنبال داشته باشد.

رییس سازمان نظام پزشکی تاکستان گفت: به هر حال امیدوارم با جمع بندی مشکلات دستیاران و با تعامل خوب معاون آموزشی وزارت بهداشت قدمی موثر در رفع این چالش ها  برداشته شود.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.