جمعه، 10 فروردین 1403

سریال تکراری حذف عجولانه محدودیت‌ها/ پیک دیگری در راه است

سریال تکراری حذف عجولانه محدودیت‌ها/ پیک دیگری در راه است
وضعیت شیوع بیماری کرونا در حال حاضر سیر نزولی دارد، اما این مسئله به‌معنای عادی شدن شرایط نیست، ویروس هم‌چنان در جامعه در حال گردش است و عادی‌انگاری‌های صورت گرفته در هفته‌های اخیر و کاهش محدودیت‌ها نشان‌ می‌دهد ورود به پیک ششم کرونا در آبان‌ماه قطعی است.

دکتر آرش روغنی- رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه وقوع پیک ششم با شرایط فعلی قطعی است، اظهار کرد: متاسفانه از ابتدای شیوع کرونا بارها و بارها با کاهش موارد ابتلا به بیماری کرونا و گذر از پیک مردم و مسئولان دچار اشتباه محاسباتی شده و به‌صورت عجولانه اقدام به بازگشایی و رفع محدودیت‌ها کردند و شاهد عادی‌انگاری در جامعه می‌شدیم.

وی با اشاره به اینکه وضعیت شیوع بیماری کرونا در حال حاضر سیر نزولی دارد، عنوان کرد: اما این مسئله به‌معنای عادی شدن شرایط نیست، ویروس هم‌چنان در جامعه در حال گردش است و عادی‌انگاری‌های صورت گرفته در هفته‌های اخیر و کاهش محدودیت‌ها نشان‌ می‌دهد ورود به پیک ششم کرونا در آبان‌ماه قطعی است.

روغنی با تاکید بر اینکه در پیک ششم کرونا کودکان و افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند بیش‌تر از سایرین صدمه خواهند دید، توضیح داد: افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند نیز به کرونا مبتلا خواهند شد، اما در ۹۰ درصد بیماری آن‌ها خفیف است و نیازی به بستری نخواهند داشت، بنابراین باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم‌چنان در اولویت باشد تا بالای ۸۰ درصد افراد جامعه دو دوز واکسن خود را دریافت کنند.

وی بیان کرد: بسیاری از مردم نسبت به بیماری کرونا دچار عادی‌انگاری شده‌اند و صحبت از بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ها به میان آمده است، در پیک بعدی کرونا احتمال درگیری کودکان با کرونا بالاتر می‌رود، زیرا سوش‌های جدید کرونا نسبت به سنین پایین مقاومت بالاتری دارند.

روغنی با تاکید بر اینکه برای کودکان در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها امکانات محدود است، گفت: بنابراین باید به هشدارها در خصوص پیک ششم توجه جدی داشت، قطعا برای بازگشایی‌ها و رفع کامل محدودیت‌ها باید صبورانه برخورد کنیم.

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: هدف از تزریق واکسن کرونا کاهش موارد بستری و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا است، اما نمی‌توان گفت که واکسن به‌صورت ۱۰۰ درصد از ابتلا به بیماری جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه در فصول سرد سال کرونای نوع دلتا فعال‌تر می‌شود، عنوان کرد: باتوجه به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان افزایش بیماری آنفلوآنزا با کرونا وجود دارد، قطعا اگر شرایط کنترل نشود در پیک ششم برای کودکان و واکسن نزده‌ها خطرناک خواهد بود.

کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی

سید راشد جزایری- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان، اظهار کرد: میزان رعایت پروتکل‌ها به زیر ۵۰ درصد رسیده، کوچکترین اشتباه در رعایت نکات بهداشتی ممکن است به قیمت جان افراد تمام شود.

وی با بیان اینکه طی هفته‌های گذشته با افزایش تعداد بیماران سرپایی در چهارمحال و بختیاری مواجه بودیم، گفت: خوشبختانه طی دو سه روز گذشته این روند کاهشی و به تثبیت رسیده است، با تثبیت موارد سرپایی، موارد بستری نیز به حالت ثبات خواهد رسید و در صورت تداوم این روند می‌توان به رسیدن به کف پیک پنجم بیماری کرونا امیدوار بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: در حال حاضر پنج برند واکسن آسترازنکا، اسپوتنیک، سینوفارم، کووبرکت و پاستو کووک در تامین و تزریق است.

وی بیان کرد: در بین شهرستان‌ها دو شهرستان فارسان و بروجن در مقایسه نسبی با سایر شهرستان‌ها، از درصد واکسیناسیون کمتری برخوردار هستند که در این راستا نیز ضمن آموزش مردم از معتمدان و ظرفیت‌های موجود استفاده و به مردم توصیه می شود حتی یک ساعت و یک روز هم تزریق واکسن را به تاخیر نیندازند تا اگر وارد پیک ششم بیماری کرونا شدیم، تعداد موارد بستری و بیماران بدحال و نیازمند مراقبت‌های ویژه و فوتی‌های ناشی از کرونا کاهش پیدا کند.

جزایری خاطرنشان کرد: باتوجه به عدم پوشش و ایمنی کامل با تزریق هر دونوبت وکسن کرونا، تاکید سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت و کارشناسان بهداشتی حتی در صورت انجام هر دو نوبت واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک است، همچنین به‌علت فرارسیدن فصل سرد سال و تاکید بر تهویه مناسب، توصیه می‌شود، در کنار واکسیناسیون، مردم از هرگونه تجمع و شرکت در مراسم های تجمعی پرهیز کنند.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.