پنجشنبه، 9 فروردین 1403

«ایران فارما»، فرصت معرفی صنعت دارو یا هدر رفت منابع؟

«ایران فارما»، فرصت معرفی صنعت دارو یا هدر رفت منابع؟
بزرگترین نمایشگاه دارویی ایران، متاسفانه از نظر به روز بودن اطلاعات منتشر شده بر روی وبسایت خود بسیار ناقص است و اطلاعات چندانی در بخش گالری تصاویر دوره های پیشین، اهداف ششمین دوره، لیست هیات های تجاری و .... بر روی وبسایت ایران فارما وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، ایران فارما، بزرگترین نمایشگاه دارویی کشورمان است که از سال ۱۳۹۳ توسط سندیکای صاحبان صنایع دارو برگزار می شود.  یک رویداد همه جانبه که از یک سو شاهد مشارکت سازمان ها و دستگاه های دولتی مرتبط در آن هستیم و از سوی دیگر اکثر فعالان صنعت دارو و حتی صنایع وابسته در آن حضور پیدا می کنند.

اما از آنجایی که هر پدیده ای، بدون نقد و بررسی، گرفتار روزمرگی و خطا می شود، ضرورت دارد که با نگاه آسیب شناسانه به این رویداد، نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شده و مورد توجه سیاستگذراران و متولیان امر قرار گیرد.

هرچند که شرایط کشور بدلیل تحریم ها و محدودیت های کرونایی، سبب شد که ایران فارمای امسال تحت شعاع قرار گیرد ولی به هرحال می توان به طور کلی معرفی ظرفیت و پتانسیل موجود در شرکت‌های فعال در زمینه دارو و صنایع وابسته، تاثیرگذاری بر بازار دارویی داخلی و بین‌المللی، برقراری ارتباط با مراکز تحقیقاتی علمی داخلی و بین‌المللی، ایجاد بستر مناسب برای تجارت بین‌المللی در زمینه دارو و صنایع وابسته، حمایت از تولیدات داخلی و توسعه صادرات در زمینه دارو و صنایع وابسته را از مهمترین اهداف برگزاری ایران فارما بدانیم. هرچند که در این میان عده ای ایران فارما را فقط یک دورهمی و یک مهمانی برای خانواده صنعت دارو ارزیابی کرده و دستاورد چندانی را در حوزه هایی که باید به تراکنش های مالی و اقتصادی برای شرکت ها منجر شود، در آن نمی بینند.

مرتضی خیرابادی، عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارویی ایران در برنامه دوشنبه‌های دارویی در خصوص مالکیت و مباحث مالی نمایشگاه ایران فارما گفت: مالکیت معنوی ایران فارما متعلق به سندیکای صاحبان صنایع دارویی است و بنده به عنوان خزانه دار سندیکا بر کلیه مسائل مالی ایران فارما در طول چند سال گذشته نظارت داشته ام. 

وی در توضیح هزینه ها و درآمدهای این نمایشگاه اظهار داشت: بسیاری از هزینه های نمایشگاه با موافقت هیات مدیره انجام می‌شود.

خیرآبادی افزود: درآمدهای حاصل از ایران فارما به سندیکا می رسد. البته درآمد هنگفتی هم نیست. درآمد دوره قبلی حدود 120 میلیون تومان است. 

وی تاکید کرد: ما با کمترین هزینه، برای شرکت ها مکانی را مهیا می کنیم که بتوانند دستاوردهای خود را معرفی کنند.

خیرآبادی در خصوص اینکه آیا نمایشگاه ایران فارما، هدر رفت منابع است، تصریح کرد: ۳۵هزار میلیارد تومان، بازار دارویی کشورمان است و اگر ما حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیارد تومان هزینه نمایشگاه کنیم، هدر رفت منابع است؟ واقعا چنین تعبیری بی انصافی است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه های تخصصی دارو اظهار داشت: چهار کشور اردن، ترکیه، ایران و یک کشور دیگر همزمان شروع کردیم و با وجود تحریم ها و کرونا، ما بین آن ها تقریبا موفق ترین بودیم.

خیرآبادی در خصوص دلایل کاهش مشارکت شرکت های خارجی در نمایشگاه ایران فارما گفت: سال قبل حدود15 گروه خارجی در نمایشگاه مشارکت کردند ولی امسال هم مشکل ویزا داشتیم و هم مشکل کرونا وجود داشت..

ضمن این که بزرگترین نمایشگاه دارویی ایران، متاسفانه از نظر به روز بودن اطلاعات منتشر شده بر روی وبسایت خود بسیار ناقص است و اطلاعات چندانی در بخش گالری تصاویر دوره های پیشین، اهداف ششمین دوره، لیست هیات های تجاری و .... بر روی وبسایت ایران فارما وجود ندارد و حتی متاسفانه عناوین کارگاه ها به روز رسانی نشده و سایت در این قسمت، هنوز تاریخ فروردین ماه را نشان می دهد.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.