جمعه، 31 فروردین 1403

نامه دکتر موید علویان به وزیر بهداشت درخصوص آزمون بورد تخصصی

نامه دکتر موید علویان به وزیر بهداشت درخصوص آزمون بورد تخصصی
هم‌ می توان با اعطای تایید نهایی مهارت و دانش دستیاران برای فارغ التحصیلی ، هم با کاهش تعداد افرادی که برای امتحان دانشنامه اقدام می کنند، و هم برگزاری امتحانات برای حداقل سالی دو تا سه بار زمینه تفرق شرکت کنندگان را فراهم اوریم.

رئیس منتخب نظام پزشکی تهران بزرگ در نامه ای به وزیر بهداشت توضیحات و پیشنهاداتی در خصوص برگزاری آزمون بورد تخصصی را ارائه داد. متن نامه دکتر موید علویان به شرح زیر است:

جناب اقای دکتر بهرام عین اللهی 
وزیر محترم بهداشت درمان و اموزش پزشکی 
سلام علیکم 
نظر به ارجاع نامه اینجانب در مورد لزوم توجه به خطراتی که برای شرکت کنندگان در ازمون بورد رشته های فوق تخصصی در تاریخ  یازدهم شهریور ماه به مدت سه روز و در ۱۰ مرکز در کشور و تصمیم مناسب تر ، عکس العملهای متفاوتی در جامعه پزشکی به دنبال داشت که لازم دانستم موارد زیر را جهت بررسی کارشناسی و تصمیم صحیح ارسال می شود. 
۱. هدف اصلی این حقیر حفاظت و حراست از جان عزیزان پزشک و دستیار در شرایط حاضر است و تاکید بر اجرای تزریق دوز بوستر به این عزیزان در خط اول درمان در مراکز درمانی کشور است. عدالت حکم‌ می کند تا از این قشر درمانگر حفاظت کنیم تا بتوانند به مردم عزیز خدمت نمایند.
۲. عده ای از عزیزان دستیار تمایلی به تعویق ان ندارند و می خواهند در همین موعد مقرر امتحانات را سمری کرده و وارد بازار کار شوند و تعدادی دیگر مخالف برگزاری ان در چنین شرایطی هستند. چه باید کرد؟ تصمیم برگزاری و یا عدم برگزاری با مخالفت هایی روبرو است. برای حل این معادله چند پیشنهاد زیر داده می شود
۳. به عنوان یک امر عقلی و دستور بهداشتی، یا باید هرگونه تجمع پرخطر را جلوگیری کرد و یا اینکه با تدابیر بهداشتی و از همه مهمتر کاهش تعداد افراد در تجمع ،  خطر انتقال  را کاهش داد. سوال این است که چه ضرورتی به برگزاری امتحان به صورت متمرکز هست؟ ایا می توان با با پذیرش امتحان قبل به عنوان قبولی در بورد تلقی کرد و ان را به عنوان نمره کتبی تلقی کرد و امتحان شفاهی را تا زمان تزریق بوستر در دو تا سه ماه اینده به تاخیر انداخت؟
۴. ایا می توان در این شرایط بحران به مراکز علمی، اساتید، روسای بخشها و مدیران گروهها که در حال تربیت دستیاران تخصصی هستند اعتماد کرد و تایید انها را نمره قبولی گواهینامه تلقی کرد ؟ و برای اولین بار همراه با جامعه علمی دنیا حرکت کنیم و اعتماد جامعه اساتید را به وزارتخانه بیشتر کنیم. اعتماد به اساتید یک سرمایه عظیمی  را برای نظام سلامت بسیج خواهد کرد.
در اینجا در پاسخ به عزیزان محترم و کارشناسی که نیاز حوزه بهداشت و درمان به نیروی های طرحی را یک دغدغه واقعی می دانم و این سبب تامین نیروهای کافی خواهدشد.

جناب استاد دکتر عین اللهی 
اینحانب که سالها در هیات های مختلف بورد تخصصی و فوق تخصصی بوده ام اذعان دارم که امتحانات چند ساعته قدرت تمایز مهارت و سواد و توانمندی های یک دستیار برای فارغ التحصیلی نخواهد بود. در اینجا کرونا این فرصت را به همه خواهد داد تا اعتماد وزارتخانه را در اموزش و تایید صلاحیت دستیاران بدست اورند. این سرمایه عظیم انسانی است که امروزه در تمام مراکز درمانی در حال جانفشانی است.
پس هم‌ می توان با اعطای تایید نهایی مهارت و دانش دستیاران برای فارغ التحصیلی ، هم با کاهش تعداد افرادی که برای امتحان دانشنامه اقدام می کنند، و هم برگزاری امتحانات برای حداقل سالی دو تا سه بار زمینه تفرق شرکت کنندگان را فراهم اوریم. به یاد داشته باشیم که در شرایط حاضر ممنوعیتهای تردد برقرار است. 
متاسفانه همکاران در حوزه اموزشی به قانون همه یا هیچ‌معتقدند، شاید هیجان هایی که بعد از مکاتبه اینحانب با حضرتعالی رخ داد و من از  تقابلی که برخی کارشناسان و مدیرانی که سابقه طولانی در حوزه اموزش دارند، متاسف شدم و قصد جسارت به احدی نداشتم ولی ناراحتی این حقیر از این است که تدبیر وجود ندارد و اصرار بر وجود یک راه حل و ان هم برگزاری ازمون است. در این راه و برای حفظ سلامت تک تک دستیاران همه با هم هم قسم هستیم و ترسی از عقده گشایی عده ای که همیشه خود را ارباب و بقیه را رعیت می دانند ندارم، انچه مهم است ادای وظیفه انسانی و حمایت از سلامت عزیزان دستیار است. به طور قطع هر تصمیمی که حضرتعالی بگیرید، همه برای اجرای بهتر و سالم تر ان پشت سر شما خواهیم بود. شرایط سخت است و ایام می گذرد و جز خدمت و درک درست شرایط چیزی به یادگار نمی ماند،اطمينان دارم با حسن تدبير مي توان بهترين تصميم را با كمترين عارضه اتخاذ نمود .
عزت نظام سلامت و موفقیت حَضرتعالی را از خداوند متعال خواستارم.
دکتر سید موید علویان
هفتم شهریور ۱۴۰۰

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.