پنجشنبه، 9 فروردین 1403

افزایش بیماران سرپایی در استان تهران/هشداردرباره ورود قریب الوقوع «لامبدا» به ایران

افزایش بیماران سرپایی در استان تهران/هشداردرباره ورود قریب الوقوع «لامبدا» به ایران

معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران با بیان اینکه در سه روز گذشته تعداد بیماران سرپایی افزایش پیدا کرده ، گفت: بیشترین نگرانی از ورود سوش جدید لامبدا است؛ چراکه مرزهای ورودی کشور شرایط خوبی ندارد و این سوش مدت زمان بیشتری بیماری ایجاد می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از فارس،نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران در پاسخ به این پرسش که «آخرین وضعیت کرونایی و مراکز درمانی استان تهران چگونه است؟»، اظهار داشت: انتظار ما این بود که با توجه به اینکه در هفته‌های گذشته یکی دو روز آمار سرپایی روند رو به کاهشی داشت، احساس کردیم پیک پنجم می‌شکند اما در سه روز گذشته متأسفانه تعداد بیماران سرپایی افزایش پیدا کرده که این نشان دهنده این است که شرایط پایدار نداریم و کاملا در نوسان است.

وی با تأکید بر اینکه بحث جهش لامبدا یک تهدید جدی است، گفت: دلیل این موضوع این است که  ما کنترلی در مرزها نداریم و ویروس با جابجایی افراد و حمل و نقل وارد کشور می‌شود و این زنگ خطری در سیستم بهداشت و درمان است.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران اضافه کرد:‌ واکسیناسیون باید سرعت بیشتری گرفته و صورت گیرد؛ چراکه تعداد مرگ و میر کرونایی در افراد میانسال و جوان بیشتر شده است که با توجه به دستور رئیس جمهور در تامین واکسن امیدواریم این روند سرعت گیرد.

توکلی در پاسخ به این پرسش که «چرا درمان‌های بیماران کرونایی و مصرف دارو زیاد شده  است؟»، بیان کرد: به دلیل اینکه درمان‌ها در بیماران کرونایی و درمان‌های اختصاصی آنها هزینه‌بر است و تجویز داروهای منطقی و مناسب برای بیماران بسیار با اهمیت بوده؛ در نتیجه در حال ایجاد هماهنگی برای موضوع تجویز دارو برای بیماران کرونایی هستیم.

وی تصریح کرد: اکنون مشکل این است که یک بیمار کرونایی در اثر داشتن اضطراب و ترس به چند پزشک مراجعه می‌کنند که هر کدام از این پزشکان یک نسخه تجویز می‌کنند که این مطلوب نیست؛ در نتیجه توصیه می‌کنیم تا حداقل دارو برای بیماران کرونایی تجویز شده و داروهای ضدویروسی کمتر مصرف شود.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به داروی فاویپراویر در درمان بیماران کرونایی، یادآور شد: بخشنامه‌ای در این خصوص صادر شد که این دارو تأثیر خاصی در درمان بیماران کرونایی ندارد و از تعهد بیمه خارج شد.

توکلی با اشاره به نقش داروی رمدیسیور برای درمان بیماران کرونایی، ابراز داشت: رمدیسیور دارویی تزریقی و ضدویروسی است که البته اختصاصی بیماری کرونا نیست، اما در برخی بیماران اگر در 5 روز اول، بیمار در فاز شروع درگیری ریه باشد در کنار کورتن‌ها کمک‌کننده است؛ البته تجویز این دارو در کنار داروهای کورتیکوزل باید مصرف شود.

وی درباره «آخرین آمار بیماران بستری در مراکز درمانی استان تهران»، خاطرنشان کرد: 9500 بیمار در بخش‌های سرپایی،بستری مراقبت ویژه بستری هستند؛ضمن اینکه روزانه بیش از صد بیمار در استان تهران جان خود را از دست می‌دهند؛ همچنین بیش از 650 بیمار در بخش اورژانس داریم.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به آخرین اقدامات ستاد ملی مقابله با کرونا در استان تهران در کاهش میزان بستری بیماران، تصریح کرد: در یک ماه گذشته بخش بستری موقت را توسعه داده‌ایم و این بسیار کمک کننده بوده و در حال حاضر مشکل فوریتی در این خصوص نداریم.

توکلی یادآور شد:‌البته یک مورد در شهرستان بهارستان وجود داشت که با ایجاد بیمارستان صحرایی توسط هلال احمر به این موضوع رسیدگی شد.

وی با تاکید بر تسریع در روند واکسیناسیون افراد جامعه، تصریح کرد: بیشترین نگرانی ما از موج جدید لامبدا است؛چراکه این سوش مدت زمان بیشتری بیماری نسبت به سوش های ایجاد می‌کند؛ضمن اینکه در افراد بین 10 تا 20 سال بیماری ایجاد کرده و نوجوانان را تا 4 هفته درگیر بیماری می‌کند.

انتهای پیام/

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.