جمعه، 10 فروردین 1403

ظفرقندی:

جامعه پزشکی در دوران کرونا جان فدایی کرده است

جامعه پزشکی در دوران کرونا جان فدایی کرده است

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در مراسم بزرگداشت روز پزشک گفت:خدماتی که از سوی جامعه پزشکی دردوران پاندمی کووید 19 ارائه شده نوعی ایثارگری و فداکاری و در واقع جان فدایی خود و خانواده است.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی؛ دکتر محمد رضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در مراسم گرامیداشت روز پزشک که در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار و به صورت برنامه تلویزیونی "سروقامتان" از شبکه سلامت بطور مستقیم پخش شد، با تاکید بر این که جامعه پزشکی در دوران پاندمی کووید 19 ایثارگری و فداکاری کرده است؛ بیان کرد:   در زمان جنگ افراد با انتخاب خود به جبهه رفته و آسیب به خود را می خریدند ولی اکنون هر یک از همکاران در رشته های مختلف که در صحنه حضور دارند در واقع جان فدایی برای خود و خانواده انجام داده اند و شب که به منزل می روند همه اعضای خانواده او در معرض خطر هستند و ارزش این کار بسیار بالاست.

وی با اشاره به این که همکارانی داریم که روزی بیش از 100 بیمار کرونایی را ویزیت می کنند ؛ تصریح کرد: جامعه پزشکی با ایثارگری و فداکاری تمام توان خود را در راه خدمت به بیماران در شرایط کرونایی به کار گرفته است و حتی خانواده های آن نیز در معرض خطر قرار دارند و امیدواریم که واکسیناسیون دوز سوم(بوستر) و واکسیناسیون خانواده های کادر درمان ممکن شود.

** پیک بیماری در شهرستان ها بردوش پزشکان طرحی است

دکتر جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت نیز با اشاره به این که پیک های بیماری پشت سر هم بود و پیک چهارم و پنجم نیز با فاصله کوتاهی از یکدیگر ایجاد شد؛ تصریح کرد: تعداد بستری ها اکنون بالای 50 هزار نفر است و جامعه پزشکی و کادر درمان خیلی تحت فشار هستند و این سختی در شهرستان ها بیشتر است .

وی افزود:  بطور مثال در نیشابور ،آبادان و سبزوار که شهرهای دانشگاهی هستند ،قاطبه پزشکانی که کار می کنند طرحی بوده و خیلی از آنها مجبورند بسیار فشرده و سنگین کار کنند و پیک های بیماری روی دوش این عزیزان است.

وی با اشاره به این که پزشکان ما مجبورند بیش از چند برابر موارد بستری خدمات به بیماران سرپایی ارائه دهند؛ خاطرنشان کرد: تنها راه فعالیت مردم و اصناف واکسیناسیون وسیع و شروع دوز بوسترهر 6 تا 9ماه است.

**رهرو فداکاری شهدای سلامت باشیم

دکتر جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی نیز در بخشی از این برنامه اظهار کرد: جامعه پزشکی یک سیستم واحد است و کاستی در هر قسمت لطمه به جامعه وارد می کند.

 وی با بیان این که در تمام سطوح پزشکی عقل و فطرت در کنار هم تبلور می یابد بویژه در بحران ها؛ تاکید کرد: امیدوارم رهرو اخلاص و عمل و فداکاری شهدای سلامت باشیم و در این اپیدمی خیلی آسیب دیدیم و نقصان هایی بوجود خواهد آمد که جایگزین ندارد اما این اپیدمی به ما یاد داد در این قرن که همه چیز مادی شده است روح خداوند در انسان تجلی یافت و ایثارگری ها گواه این مطلب است.

**جامعه پزشکی به انسانیت معنا داد

دکتر حبیبی معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی نیز با بیان این که  جامعه پزشکی در دوران پاندمی کووید 19 به انسانیت معنا داد؛ اذعان کرد: فداکاری پزشکان در این دوران تجلی بخش انسانیت است و برای کاهش آلام بیماران هر چه بتوانند انجام می دهند و برای درمان آنان از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند و به آن ها زندگی می بخشند که این ویژگی قابل احترام است .

وی ادامه داد: جامعه به پزشکان نیازمند است زیرا تامین کننده سلامت؛ کادر درمان و جامعه پزشکی است و برای این که بتوانند با تمام وجود به جامعه خدمت کنند باید به آن ها توجه شده و بسترهای لازم برای فعالیت بهتر این عزیزان فراهم شود.

** روحیه ایثارگری جامعه پزشکی بسیار زیبا و ستودنی است

دکتر تاجرنیا معاون توسعه سازمان نظام پزشکی نیز گفت: حدود چند ماه پیش همزمان با وقتی که موضوع واکسیناسیون اعضای سازمان شروع شد با پدیده جالبی مواجه شدیم و آن روحیه ایثارگری بسیار زیبای همکاران بود که خواستار این بودند سهمیه واکسن خود را به پدر و مادر یا فرزند و همسر خود بدهند.

وی افزود: خوشبختانه با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی توانستیم با کیفیت بسیار خوب و به سرعت واکسیناسیون اعضای سازمان نظام پزشکی را انجام دهیم و اکنون آمادگی این را داریم که واکسیناسیون دوز سوم (بوستر) و همچنین واکسیناسیون اعضای خانواده کادر درمان را انجام دهیم.

دکتر کرمانپور مدیر پیشین روابط عمومی سازمان نظام پزشکی نیز با بیان این که سواد سلامتی ملت ایران نیاز به یک جهش داشت؛ اظهار کرد: پاندمی کووید 19 سبب شد تا با اطلاعاتی که جامعه پزشکی در اختیار مردم قرار می دهد سطح سواد سلامت در بین عموم مردم افزایش یابد و دیگر آن دوران که سطح سواد سلامت مردم در حد کمک های اولیه باشد ، گذشته است اما ذکر این نکته ضروری است که یافته های علمی مهم است نه بافته های علمی و همواره باید مراقب باشیم از یافته های علمی گول بافته ها را نخوریم .

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.