جمعه، 31 فروردین 1403

نبود واکسیناسیون گسترده و همگانی ویروس را واکسن گریز می کند

نبود واکسیناسیون گسترده و همگانی ویروس را واکسن گریز می کند
یک متخصص ویروس‌شناسی گفت: هر کشوری که واکسیناسیون را به درستی انجام ندهد، منبع تولید واریانت‌های جدید و انتقال آن‌ها به سراسر دنیا خواهد شد.

دکتر آذرخش آذران با اشاره به ابتلای برخی افراد به کرونا با وجود دریافت واکسن، اظهار کرد: دو تا چهار هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن کرونا، بدن انسان به حداکثر ایمنی دسترسی پیدا می‌کند بنابراین تا قبل از این مدت، بدن ایمنی ندارد یا ایمنی نسبی دارد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: برخی پس از تزریق واکسن، تصور می‌کنند ایمن هستند و پروتکل‌های بهداشتی را کمتر رعایت می‌کنند بنابراین ویروس به آن‌ها حمله می‌کند و مبتلا می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: از سوی دیگر باید توجه داشت که کارایی هیچ کدام از واکسن‌های دنیا، صددرصد نیست. واکسن‌ها بیش از ۹۹ درصد از مرگ پیشگیری می‌کنند اما از ابتلا به صورت صددرصد جلوگیری نمی‌کنند بنابراین ممکن است پس از تزیق واکسن نیز به کرونا مبتلا شویم اما به نوع خفیف بیماری.

آذران بیان کرد: یکی دیگر از دلایل ابتلا به کرونا حتی پس از تزریق واکسن، ظهور واریانت‌های جدید مانند دلتا است. به طور مثال، کارایی واکسن اسپوتنیک از سوی شرکت سازننده آن ۹۱.۶ درصد اعلام شده بود اما اخیرا موسسه گامالیای روسیه در گزارشی ذکر کرده که  ظهور واریانت دلتا موجب شده کارایی این واکسن به ۸۳ درصد کاهش یابد بنابراین این مساله نیز موجب می‌شود با وجود واکسینه شدن، به واریانت‌های جدید مبتلا شویم.

وی افزود: واکسیناسیون ضروری و معجزه پاندمی است. تنها راه نجات بشر از این پاندمی، واکسیناسیون است و هر چه واکسیناسیون به تاخیر بیفتد یا به درستی انجام نشود یعنی به صورت گسترده و همگانی انجام نشود؛ این ویروس، واکسن‌گریزتر خواهد شد.

این متخصص ویروس‌شناسی تصریح کرد: هر کشوری که واکسیناسیون را به درستی انجام ندهد، منبع تولید واریانت‌های جدید و انتقال آن‌ها به سراسر دنیا خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه هیچ کدام از واکسن‌های موجود، بر پایه ویروس زنده ضعیف‌شده ساخته نشده‌اند، موجب ناقل شدن نخواهد شد اما برخی نیز می‌گویند که یک هفته پس از تزریق واکسن به کرونا مبتلا شده‌اند. این افراد باید توجه کنند که شاید یک هفته قبل از دریافت واکسن با افرادی در تماس بوده‌اند و قبل از تزریق واکسن، ویروس وارد بدن آن‌ها شده است و در دوره کمون بیماری قرار داشته‌اند و هنوز علائم بیماری بروز پیدا نکرده بوده است بنابراین تصور می‌کنند که پس از واکسیناسیون، مبتلا شده‌اند.

آذران با اشاره به مراقبت‌های لازم پس از دریافت واکسن، گفت: پس از دریافت واکسن کرونا، فرد باید در منزل استراحت و مایعات زیادی مصرف کند و از فعالیت فیزیکی شدید نیز پرهیز شود.

وی بیان کرد: پس از تزریق واکسن ممکن است عوارضی مانند تب و لرز، احساس خستگی، کوفتگی و بدن درد بروز پیدا کنند که عوارض نگران‌کننده‌ای نیستند و پس از ۷۲ ساعت فرد بهبود پیدا می‌کند. اخیرا برخی منابع اعلام کرده‌اند که ممکن است این عوارض در برخی افراد تا هفت روز ادامه پیدا کند و در برخی افراد نیز هیچ عارضه‌ای نداشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: قبل از دریافت واکسن نباید از داروهایی مانند استامینوفن، آنتی هیستامین و ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده شود زیرا ممکن است مصرف این داروها روند تشکیل آنتی بادی را با مشکل مواجه کند اما پس از تزریق واکسن، مصرف این داروها ممانعتی ندارد.

وی افزود: در صورتی که بیمار دارویی مصرف می‌کند، پس از تزریق واکسن نباید خودسرانه داروی خود را قطع کند و حتما باید با پزشک معالج مشورت کند.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.