شنبه، 1 اردیبهشت 1403

نامه رئیس منتخب نظام پزشکی تهران بزرگ خطاب به همکاران

مانع فاجعه در تجویز و مصرف دارو شوید

مانع فاجعه در تجویز و مصرف دارو شوید
اي كاش براي تامين واكسن هزينه بيشتري مي كرديم تا با حفظ سلامتي مردم وهمكاران كادر سلامت شاهد وقايع تلخ نمي بوديم ، امروز دردمندانه بايد اعلام كنم هزينه تامين واكسن يك سوم هزينه هاي بي فايده برخي از مداخلات ناشي از داروهاي بلا اثر وكم اثر امروز بود واي كاهش دانش ، تجربه. و عقلانيت لازم در حوزه توليت سلامت را مي داشتيم. و امروز واکسیناسیون بیش از ۷۰ درصد جامعه در فاصله زمانی کوتاه با استفاده از تمام واکسنهای خارجی و داخلی یک خواسته به حق است.

رئیس منتخب نظام پزشکی تهران بزرگ در نامه ای خطاب به همکاران خود درخواست کرد اقدامات درمانی و تشخیصی در حوزه مقابله با بیماری کرونا براساس دستورالعمل ها و راهنماهای بالینی وزارت بهداشت باشد. متن نامه دکتر موید علویان به شرح زیر است:

بنام خدا 
همکاران عزیز 

ابتدا  خسته نباشید در این دوران سخت کرونایی. 

همکاران عزیز ! انچه بر ما کادر درمان در این دوران کرونا گذشت بسیار تلخ بود و بر مردم عزیز ما سخت تر. امیدوارم که مسوولین اتی در وزارت بهداش درمان و اموزش پزشکی به حفظ سلامت کادر درمان به عنوان اولویت یک و به جلوگیری از فرسودگی در ارایه خدمات با حجم بالا توجه کافی مبدول دارند. امروزه شرایط سختی است و ما درگیر یک جنگ تمام عیار با کرونا برای حفظ سلامت جامعه هستیم. در اين شرايط سخت يكي از وظائف حرفه اي مان مديريت درست منابع وصيانت از حقوق سلامت مردم واستيفاي جايگاه وحقوق حرفه اي همكاران ما در جامعه پزشكي است ، یادمان باشد که در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران چه حماسه هایی برای نجات مجروحین انجام دادید، امروز همان روز است و باید مقتدرانه و با برنامه به مقابله با کرونا برخیزیم. 

 همکاران عزیز
در برخورد با بیماری کرونا ، شیوه های مختلفی در جامعه رواج دارد، انتظار این است که همه ما به نامه مورخ نوزدهم مرداد ماه ۱۴۰۰ معاون محترم درمان وزارتخانه در مورد گایدلاین برخورد با بیماری کرونا خصوصا موارد درخواست سی تی اسکن و تجویز داروهای لازم توجه کافی نماییم، منابع سلامت محدود است ومديريت  بر آن تكليف ووظيفه همگان است ، ارزيابي اجمالي داشتم بر روند اتلاف منابع ديدم گاهي اوقات بر تناسب قيمت تمام شده با تعرفه چقدر نگاه انقباضي داريم ، اما در اتلاف منابع ومديريت ناكافي بر آن چقدر بي تفاوت هستيم ، برابر اطلاع واصله متاسفانه شواهد قوي ناشي از تجويز هاي غير ضروري و بدون اثر بخشي وجود دارد كه بشدت در حال از بين رفتن منابع سلامت مي گردند.
برخي از آمار ها ي اوليه كه هنوز جاي بررسي دقيق تر نياز دارد نشان مي دهد كه در بخش هاي بستري در كشور روزانه حداقل بيش از يكصد هزار رمديسوير با هزينه هر آمپول ٧٥٠ هزار تومان مصرف مي شود كه خود جاي بسيار نگراني هم براي بيمار ، كادر درمان ، منابع سلامت دارد ، آمار سازمان بيمه سلامت براي پوشش رمديسوير حدود ١٧٥ ميليارد تومان در ماه وتامين اجتماعي حدود ١٩٠ ميليارد تومان را گزارش نموده اند.
اين يعني فاجعه ديگري در تجويز ومصرف دارو 
متاسفانه متوسط سن مرگ از حدود ٦٧ سال به ٥٨ سال كاهش يافته است.به عبارتي پوشش واكسيناسيون سالمندان را مي توان قابل قبول دانست از طرفي با كاهش سن ابتلا مشكلات پيش رو بسيار دردناك وپيچيده تر شده اند ، نكته بعدي اي كاش براي تامين واكسن هزينه بيشتري مي كرديم تا با حفظ سلامتي مردم وهمكاران كادر سلامت شاهد وقايع تلخ نمي بوديم ، امروز دردمندانه بايد اعلام كنم هزينه تامين واكسن يك سوم هزينه هاي بي فايده برخي از مداخلات ناشي از داروهاي بلا اثر وكم اثر امروز بود واي كاهش دانش ، تجربه. و عقلانيت لازم در حوزه توليت سلامت را مي داشتيم. و امروز واکسیناسیون بیش از ۷۰ درصد جامعه در فاصله زمانی کوتاه با استفاده از تمام واکسنهای خارجی و داخلی یک خواسته به حق است.
اما بهر جهت تكليف تاريخي وانساني واخلاقي خود را در برابر سلامت ملت شريفمان فراموش نكرده وثابت قدم واستوار خواهيم ماند 
سلامت و موفقيت روزافزونتان را مسئلت دارم. 
دکتر سید موید علویان
رییس منتخب هیات مدیره نظام پزشکی تهران
۲۲ مرداد ۱۴۰۰

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.