پنجشنبه، 9 فروردین 1403

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور خبر داد؛

7 هزار پرونده شکایت کرونایی در کل کشور

7 هزار پرونده شکایت کرونایی در کل کشور
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با بیان این که درسازمان از کرونا شکایتی نداشتیم، گفت :اما شنیدم در پزشکی قانونی شکایت از طرف بیمار کرونایی هم داشتیم که مثلاً فرد دربیمارستان به کرونا مبتلا شده که البته اثبات این موارد بسیار سخت است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی روزنامه نسل فردا گفت و گویی به دکتر علی فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی انجام داده است که در ذیل می خوانید:

دردوران کرونایی میزان شکایات مردمی از حوزه درمان و پزشکان نسبت به قبل ازآن به چه عددی رسیده است؟

دردوران کرونا یعنی طی این یک سال و نیم، نسبت به دوران قبل از کرونا، تغییر محسوسی در میزان شکایات به دادسرای نظام پزشکی نداشتیم که البته جای تحلیل دارد. از آن طرف، مقداری اقدامات درمانی کاهش پیدا کرد مخصوصاً درخصوص اقدامات سرپایی. نوع بیماری یک مقدار متفاوت شد و تغییر چهره داد، بالاخره کرونا یک بیماری ناشناخته با شیوه‌های درمانی متفاوت و حتی شیوه‌های درمانی ناشناخته است. این هست که درمجموع خیلی شکایت‌هایمان اضافه نشده است.

یعنی هیچ افزایش شکایتی نداشتیم؟ شکایت کرونایی چطور؟

یک نُرم معمول یعنی 4 الی 5 درصدی که هرسال نسبت به سال قبلش افزایش داشتیم، سال گذشته هم به همین شکل بوده است. چندان افزایش آماری نداشتیم. خوشبختانه شکایت کرونایی هم خیلی محدود بود. مثلاً درتهران شاید 2 یا 3 پرونده شکایات کرونایی داشتیم که آن هم شکایت از کرونا نبود و ارجاع کارشناسی از دادگاه‌ها بود که به دلیل مثلاً مشکلات دستگاه‌های اکسیژن فوت کرده بودند که برای کارشناسی به نظام پزشکی ارجاع داده شدند. بنابراین ما درسازمان نظام پزشکی از کرونا شکایتی نداشتیم، اما شنیدم در پزشکی قانونی شکایت از طرف بیمار کرونایی هم داشتیم که مثلاً فرد دربیمارستان به کرونا مبتلا شده که البته اثبات این موارد بسیار سخت است. هرچند بیمارستان‌ها قبل از بستری بیمارالکتیوی که می‌خواهد بستری شود، اقدامات تشخیصی کرونایی انجام می‌دهند. اما می دانیم که تست‌هایی که درکشورمان داریم به طور قطع نمی‌تواند نشان بدهد که این فرد کرونا دارد یا ندارد. خصوصاً وقتی که تست منفی می‌شود، دلیل براین نیست که مطمئن باشیم او به بیماری مبتلا نشده باشد. کما اینکه 30 درصد بیماران اصلاً علامتی ندارند.

دراین مدت کرونایی در کل کشور چه تعداد شکایات مربوط به کرونا به نظام پزشکی‌ها اعلام شده است؟

در کل کشورحدود 7 هزارپرونده شکایت داشتیم.

بسیاری از مردم در مواجه با تخلفات درمانی و پزشکی براین باورند که «در سیر پرونده معلوم است که هوای همکارشان را دارند نه فرد شاکی». شاید این نوع منصرف شدن از شکایت‌ها دلیل توقف میزان شکایات و حتی کاهش آن باشد، به ویژه دردوران کرونایی. شما دراین خصوص چه نظری دارید؟

به هرحال نمی‌توان وجود چنین حس و دیدگاهی را درمردم انکار کرد. ولی وقتی نتیجه رسیدگی‌ها به شکایات درمانی و پزشکی را در نظام پزشکی با دوارگان دادگاه‌ها و تعزیرات حکومتی مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که حدود 35 تا 43 درصد پرونده‌هایی که دراین سه محل رسیدگی شده منجر به محکومیت کادر درمان شده است. یعنی آمار نظام پزشکی با آمار دو ارگان دیگر مانند هم است. بنابراین این نتیجه نشان می‌دهد که نظام پزشکی دررسیدگی به شکایات صنفی نگاه نمی‌کند.

بیشترین شکایات پزشکی مربوط به چه رشته‌هایی است؟

در حوزه سرپایی، دربین دندانپزشکان و پزشکان عمومی بیشترین شکایت‌ها راداریم. اما باید دقت کنیم که بحث فراوانی هم مطرح است. پزشکان کشور 60 درصدشان پزشک عمومی و دندانپزشک هستند، طبیعی است که این‌ها کار درمانی بیشتری انجام می‌دهند و شکایت بیشتری هم صورت می‌گیرد. ولی این دلیل نیست که این دوقشر بیشتر از بقیه پزشکان متخلف هستند. درحوزه بستری هم دررشته زنان و زایمان، جراحی و ارتوپدی بیشترین شکایت را دارند که این‌ها هم فراوانیشان و اعمال اورژانسی که انجام می‌دهند با سایر رشته‌ها مثلاً گوش و حلق و بینی قابل قیاس نیست. شرایط اعمال اورژانس با الکتیو بسیار متفاوت است و قطعاً عارضه بیشتر و شکایات بیشتری خواهد داشت.

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.