پنجشنبه، 9 فروردین 1403

مسئولان به عزم جدی برای واکسیناسیون نرسیده اند

مسئولان به عزم جدی برای واکسیناسیون نرسیده اند
مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی معتقد است: مسئولان امر به عزمی جدی برای واکسیناسیون نرسیده‌اند؛ چراکه هنوز به ظرفیت مردم برای رعایت پروتکل‌ها اطمینان دارند، در حالی که ثابت شده است که میزان این رعایت در پیک پنجم بسیار کاهش یافته است.

  به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایکنا،حسین کرمان‌پور، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی کشور، به سؤالاتی در زمینه چرایی کندی روند واکسیناسیون در کشور و تبعات اقتصادی و فرهنگی آن برای مردم همچون خرید آب مقطر به جای واکسن فایزر از درمانگاه‌های خصوصی و مسافرت ایرانیان به ارمنستان برای واکسیناسیون و شب‌هایی که در خیابان صبح می‌کنند، پرداخت.

وی در رابطه با دلایل کندی روند واکسیناسیون در کشور اظهار کرد: از مهمترین دلایل آن اولاً برنامه‌ریزی ضعیف است که در بسیاری از نقاط جهان نیز وجود دارد. ثانیاً فقدان اطمینان کافی به چرخه واکسن در کشور مشاهده می‌‌شود. کسانی که واکسن تزریق می‌کنند، نگران هستند که دُز دوم واکسن نیز در دسترس خواهد بود یا خیر؟ برای مثال چنانچه اطمینان کافی به دز دوم واکسن وجود داشت، واکسنی مانند آسترازنکا که دز اول و دوم آن تفاوتی با هم ندارد به تمام کسانی که در دز اول قرار داشتند تزریق می‌کردند. در حال حاضر مسئولان مجبورند هر زمانی که واکسنی آماده می‌‌شود، دز دوم را به اندازه دز اولی که به افراد تزریق می‌‎کنند انبار کنند؛ چراکه اگر دز دوم را به کسانی که واکسینه می‌شوند تزریق نکنند، زیان فراوانی خواهد داشت و خیلی بدتر از زمانی است که واکسن تزریق نشده است.

وی با بیان اینکه تزریق دز دوم باعث می‌شود تا اثرگذاری واکسن به حد قابل قبولی برسد، افزود: چنانچه دز دوم واکسن به افراد تزریق نشود، واکسن تزریق‌ شده در دز اول هیچ‌ اثری نخواهد داشت. البته این مسئله به لحاظ جسمی آسیبی به همراه نخواهد داشت اما تقریباً تزریقی بدون اثر انجام شده است. موضوع کمبود واکسن برای تزریق در دز دوم در شرایطی که کشور ما در پیک‌های متعدد بیماری نیز قرار دارد، وجهه خوبی برای ما در دنیا نخواهد داشت.

مسئولان به عزم جدی برای واکسیناسیون نرسیده‌اند

کرمان‌پور در رابطه با شرایط روحی، روانی و فشار فراوانی که موجب کاهش میزان رعایت پروتکل‌ها از سوی خانواده‌ها می‌شود نیز بیان کرد: به نظر می‌رسد مسئولان امر به عزمی جدی برای واکسیناسیون نرسیده‌اند؛ چراکه هنوز به ظرفیت مردم برای رعایت پروتکل‌ها اطمینان دارند، در حالی که ثابت شده است که میزان این رعایت در پیک پنجم بسیار کاهش یافته است. مردم ظرفیتی دارند و این ظرفیت پس از دو سال پاسخگو نیست.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌ها در کشور، تصریح کرد: با کاهش ظرفیت مردم در رعایت پروتکل‌ها، شاهد برقراری دوباره جلسات خانوادگی، مراسم عروسی و ... هستیم. حتی در برخی از جلسات مسئولان نیز شاهد عدم رعایت پروتکل‌ها هستیم که همه این مسائل سبب انتقال سریع بیماری می‌شود. متأسفانه نوع دلتای ویروس کرونا نیز هیچ شخصی را مستثنی نمی‌کند و هر فردی که با آن مواجه شود، درگیر خواهد شد.

توان مردم برای رعایت پروتکل‌ها حد و اندازه‌ای دارد

وی با بیان اینکه مسئولان در مورد توان مردم در مقابله با کرونا از یک سال گذشته تاکنون کاملاً اشتباه کرده‌اند، گفت: تجربه نشان داد که توان ملت ما در این زمینه بیشتر از یک سال یا یک سال و نیم نیست و باید به هر طریقی واکسن را تولید یا وارد کرد. یعنی نه باید به تولید داخلی واکسن دلخوش کنیم و نه به واردات بلکه باید با برنامه‌ریزی صحیح به هر دو مورد یعنی تولید داخلی و واردات بپردازیم.

 

کرمان‌پور اظهار کرد: اینکه فقط دلخوش به ورود واکسن‌های داخلی مانند برکت به بازار باشیم و از خرید واکسن‌های خارجی منصرف یا دچار سستی در این موضوع شویم، قابل قبول نیست. البته نمی‌‎توانیم مدعی باشیم که وزارت بهداشت از خرید واکسن خارجی منصرف شده، اما می‌توانیم دلایلی بیاوریم که سستی وجود دارد و قاطعیتی چه در وزارت صمت و چه در وزارت بهداشت مشاهده نمی‌شود؛ چراکه هنوز فکر می‌کنند مردم می‌توانند از طریق رعایت پروتکل‌ها بیماری را کنترل کنند.

افزایش پرخاشگری‌ و خشونت‌ میان مردم و کادر درمان

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی کشور افزود: این تفکر نادرست در حالی تداوم دارد که چون مردم خسته شده‌اند، حتی دیگر دستان خود را نمی‌شویند، ماسک نمی‌زنند و پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند. هر انسانی ظرفیتی دارد و مردم ایران به دلیل اینکه از لحاظ اقتصادی نیز مرفه نیستند، خسته شده و بریده‌اند. از مردم بدتر، کادر درمان ما هستند که چنانچه آمارگیری صحیحی انجام شود، مشخص می‌شود که میزان دعوا، نزاع و پرخاشگری‌های کلامی و خشونت‌های فیزیکی در میان مردم و کادر درمان نسبت به سال گذشته به مراتب بالاتر رفته است. امروز حتی افرادی که همواره از کادر درمان قدردانی می‌کردند، چنانچه پزشکان و پرستاران به موقع به آن‌ها رسیدگی نکنند و فقط چند دقیقه دیرتر به آن‌‎ها برسند، به پرخاشگری روی آورده و خشونت‌های کلامی و فیزیکی فراوانی رخ می‌دهد.

وی بیان کرد: اگر پزشکی قانونی و منابع قانونی کشور اجازه داشتند که آمار اختلافات خانوادگی و خودکشی‌های قشر جوان و نوجوان کشور ناشی از مشکلات روحی و روانی ایجاد شده به دلیل کرونا را اعلام کنند، بسیاری از مسائل مشخص می‌شد. این موضوع نشان می‌دهد که دیگر توقعی از مردم برای رعایت پروتکل‌ها وجود ندارد و دولت نیز پول و نیروی خود را صرف کرده است. بنابراین، نیاز داریم که نیرویی قوی‌تر و با ایده‌های جدیدتر وارد میدان شود تا سفره واکسیناسیون به خوبی پهن شود و همگان از آن بهره‌مند شوند. تجربه نشان داده است که واکسن میزان قابل توجهی بر روی سلامتی مؤثر است.

واکسن کافی نیست؛ به فکر دارو برای کرونا باشیم 

کرمان‌پور اظهار کرد: از چند ماه دیگر نیز موضوع دارو برای کرونا به میان خواهد آمد و وزارت بهداشت باید از همین حالا به فکر باشد و فقط به موضوع تزریق واکسن نپردازد. مسئولان کشور باید به فکر مشارکت با دنیا باشند. چنانچه اپیدمی کرونا وارد سال سوم خود شود، باید به صورت ترکیبی وارد مقابله با آن شد، یعنی باید از چهار جبهه مهم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کنترل‌های شخصی افراد، واکسیناسیون، سخت‌گیری‌های دولتی و نیز به‌کارگیری داروهای مؤثر به جنگ با آن رفت.

رئیس اورژانس بیمارستان سینا با اشاره به اینکه صرف پرداختن به امر واکسیناسیون اشتباه دیگری است که نباید انجام شود، بیان کرد: واکسن فقط کنترل‌کننده بیماری و یکی از مؤثرترین راه‌هاست. امروز خطر اصلی متوجه تک‌تک افراد جامعه است و ترکیبی از بی‌عدالتی در دنیا، تحریم‌های سنگین، سوء مدیریت در ایران، نخواستن‌ها، نبود عزم جدی در کنترل کرونا با واکسن باعث شده است تا با وضعیت مناسبی در کشور روبه‌رو نباشیم. بنابراین مردم باید به فکر خود باشند و با رعایت پروتکل‌ها از ابتلا به بیماری جلوگیری کنند.

وی در ادامه ضمن ارزیابی روند واکسیناسیون سالمندان در کشور و ایجاد تجمعات فراوان در اماکن مشخص شده برای تزریق واکسن که خود زمینه‌ای برای انتقال بیماری است، گفت: این مسئله تأثیر مستقیمی در شیوع کرونا دارد، زیرا مسئولان بیرون گود نشسته‌اند و فشار زیادی بر وزارت بهداشت وارد می‌کنند تا تمامی برنامه‌ها در زمینه کنترل بیماری را به خوبی پیش ببرد؛ در صورتی که وزارت بهداشت تمامی توان خود را به کار برده و بیشتر از این توان مدیریت واکسیناسیون جامعه را ندارد. امروز نیاز داریم تا تمامی مردم و نهادهای مختلف وارد میدان شوند و از ظرفیت خود برای کنترل بیماری استفاده کنند.

چرا سایر نهادها برای واکسیناسیون مشارکت نمی‌کنند

کرمان‌پور گفت: راه حل این است که از ظرفیت سالن‌های بزرگ شهرهای مختلف برای واکسیناسیون و آموزش مردم استفاده کنیم تا هم از ایجاد بازار سیاه واکسن جلوگیری شود و هم تمامی این سالن‌ها برای امر واکسیناسیون مردم مسلح شوند. امروز به راحتی می‌توان طی ۴۸ ساعت حدود یک میلیون نفر از مردم را تحت آموزش واکسیناسیون قرار داد و نیز می‌توان از ظرفیت نهادهایی مانند جهاددانشگاهی، که دارای تیم‌های فنی حرفه‌ای و پزشکان متخصص هستند، بهره گرفت و برای توزیع و تزریق واکسن در سراسر کشور اقدام کرد. همچنین، مسئولان می‌توانند واکسن‌هایی همچون آسترازنکا و برکت را در اختیار وزارتخانه‌ها قرار دهند تا به صورت وسیع در میان مردم توزیع و تزریق شود. برخورد انقباضی با این مسئله موجب ایجاد بازار سیاه و نیز حرص و طمع افراد می‌شود. امام علی(ع) می‌فرمایند: «الإنسانُ حَريصٌ عَلى ما مُنِعَ؛ انسان به چیزی که از آن منع می‌شود حرص می‌ورزد».

وی با اشاره به سفر برخی از مردم به کشورهایی همچون ارمنستان برای تزریق واکسن، تصریح کرد: متأسفانه اتفاقات خیلی بدی رخ می‌دهد و مسئولان این کشورها نیز سوء استفاده فراوانی از ایرانیان می‌کنند. برای مثال دولتمردان ارمنستان اعلام کرده‌اند که افرادی که به این کشور سفر کرده و قصد تزریق واکسن دارند، باید حداقل ۱۰ روز در این کشور اقامت داشته باشند که این مسئله هزینه سنگینی برای مردم خواهد داشت. مشاهده ایرانیانی که شب‌ها را در کف خیابان‌های ارمنستان سر می‌کنند واقعا باعث تأسف است.

تزریق فایزر یا آب مقطر در تهران!

کرمان‌پور در پاسخ به اینکه صحبت‌هایی مبنی بر تزریق واکسن فایزر در کلینیک‌های خصوصی در قالب گروه‌‌های ۱۰ نفره به گوش عموم مردم رسیده است، آیا صحت دارد؟ بیان کرد: چنانچه چنین موضوعی صحت داشته باشد، باید به منشأ توزیع و تزریق این واکسن شک کرد. بنده حتی با کسانی مواجه شده‌ام که واکسن فایزر را تزریق کرده‌اند، اما بعد از چند هفته هیچ اثری از آنتی‌بادی در بدن ایشان وجود نداشت. اگر واکسن فایزر در دمای خاص خود قرار نداشته باشد، هیچ تفاوتی با آب مقطر و هیچ تأثیری ندارد. بنابراین از مردم خواهش می‌کنم که منابع مالی خود را هدر ندهند. البته وزارت بهداشت نیز می‌تواند ضمن برقراری نظارت کامل، با کاهش برخی از سخت‌گیری‌ها و اعطای مجوز به چند شرکت خصوصی برای وارد کردن واکسن‌های مختلف، از راهی شدن مردم به کشورهای دیگر برای تزریق واکسن و هدر رفتن منابع مالی‌شان جلوگیری کند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی کشور در پایان اظهار کرد: با علم مدیریت، انجام هر کاری امکان‌پذیر خواهد بود. امیدواریم دولت جدید از امکانی که برای فراهم کردن واکسن از کشورهای خارجی ایجاد شده است، استفاده و شرایط را برای تأمین واکسن مورد نیاز مهیا کند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.