پنجشنبه، 9 فروردین 1403

واکسیناسیون جامعه ایران زیر ۵ درصد است/انتقاد از رد صلاحیت های غیرقانونی

واکسیناسیون جامعه ایران زیر ۵ درصد است/انتقاد از رد صلاحیت های غیرقانونی
رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور، در آخرین نشست خبری دوره هفتم این سازمان، به ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیت های انجام شده پرداخت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر محمد رضا ظفرقندی در آخرین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به این که هشتمین دوره انتخابات نظام پزشکی در ۲۰۴ شهرستان برگزار شد؛ اظهار کرد: در ۱۶ شهرستان نیز به دلایلی انتخابات به دور دوم رسید. نتایج شهرستان‌ها اعلام شد و از هر شهرستانی، هیئت مدیره رئیس سازمان آن شهرستان را انتخاب می‌کند و و از آنجا نمایندگانی برای مجمع عمومی انتخاب می‌کنند. سپس این افراد در مجمع عمومی که یک ماه آینده برگزار می‌شود، رییس کل و اعضای شورای عالی را انتخاب می‌کنند. بنابراین یک مرحله دیگر از انتخابات باقی مانده است که امیدواریم به خوبی انجام شود.

انتقاد از رد صلاحیت های غیرقانونی و جهت دار


وی افزود: در مورد انتخابات نظام پزشکی از ابتدا جهت گیری سازمان و درخواست این بود که جامعه پزشکی هرچه حضور بیشتر داشته باشند ما معدل نزدیک تری برای نظام پزشکی خواهیم داشت و طبیعتا این معدل به اینکه انتخاب خوبی باشد نزدیک تر خواهد بو. ما مکرر درخواست داشتیم ولی این وسط اتفاقاتی افتاد که هم ما و هم انجمن‌های علمی اعتراضاتی به هئیت نظارت نظام پزشکی منتقل کردند و عمدتا در این جهت بود که این نوع رد صلاحیت‌های غیر قانونی و برنامه ریزی شده و جهت دار در این مسیر رخ داد. ما این موارد را منعکس کردیم و اعتراض کردیم و جلسه‌ای با حضور وزیر محترم درخواست کردیم تا موضوع پیگیری شود.

وی ادامه داد: عمده درخواست ما این بود که مسیر در چارچوب قانونی پیش برود و اینکه به دستور، افرادی رد صلاحیت شوند مورد اعتراض بود چون هم حق آنها سلب می‌شد و هم حق انتخاب از جامعه پزشکی سلب می‌شد. برخی از روسای انجمن‌های علمی قانونی موجود کشور رد صلاحیت شدند و این مورد اعتراض ما بود. این روسای انجمن‌ها از هر نوعی وقتی میخواهند به عنوان رئیس انجمن یا هیئت مدیره انتخاب شوند باید تایید مراجع قانونی را داشته باشند و این مسیر طی شده است و این تناقض است، چگونه می‌شود رئیس یک انجمن علمی بزرگ مثلا رئیس انجمن علمی مامایی با حدود ۳۰ هزار عضو آنجا تایید می‌شود اما برای انتخابات نظام پزشکی رد صلاحیت می‌شود. این باید برای افکار عمومی و افراد پاسخ داده شود.

وی در ادامه تاکید کرد: به برخی تماس گرفته شد و گفته شد که در انتخابات شرکت نکنید یا اگر شرکت کنید رد صلاحیت می‌شوید. حتی بعضی از همکاران در مرحله اول که نظارت شهرستان‌ها بود تایید شدند، اما روز آخر در هیئت نظارت مرکزی رد صلاحیت شدند و این یعنی یاس و دلزدگی و عدم مشارکت. طبیعی است وقتی انجمنی ببیند رئیسش رد صلاحیت شده آن انگیزه لازم را برای حضور در انتخابات نخواهد داشت و این نقطه ضعف باید پیگیری شود.

رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: در یک نهاد مدنی باید با دید باز افراد را برای حضور بیشتر به صحنه آوریم. فقط از حوزه قانون باید عمل شود و نهادهای خارج از حوزه قانون نباید ورود کنند و دستور دهند و به نظرم این نقاط، نقاط ضعفی بود اما ما بازهم در بیانیه‌های مختلف از همکاران خواستیم در انتخابات شرکت کنند چون سازمان نظام پزشکی متکی به آرای افراد است‌.

در زمینه واکسیناسیون کرونا، عقب هستیم
ظفرقندی همچنین در بخش دیگری از صحبت هایش در مورد واکسن کرونا، اظهار کرد: در این مورد می‌دانید چه مسیری طی شده است. ما در زمینه واکسن و ایجاد ایمنی که فعلا تنها راه سلامت مردم در این معرکه است، عقب هستیم‌. آمار و ارقام و مقایسه کشور ها را میدانید و الان واکسیناسیون جامعه ایران زیر ۵ درصد است. تعداد واکسن با واکسیناسیون فرق دارد اگر به هر فردی دو دُز واکسن زدیم یعنی واکسیناسیون انجام شده است و این عدد در مقایسه با بسیاری از کشورها عدد پایینی است. در این زمینه مشکل کجا بود؟ این موضوع قابل بحث است. می‌شد در حوزه سیاست گذاری بهتر از این عمل شود اما ممنون هستیم از همکاران حوزه اجرا و نیروهای این معاونت‌ها یعنی پرستاران و پزشکان و بهورزان و ... پس حوزه سیاست گذاری با حوزه عملیاتی را از هم تفکیک می‌کنیم.

وی افزود: مقایسه کشورها نشان می‌دهد سه نوع برخورد با کرونا وجود دارد. اول واکسیناسیون وسیع مثل آنچه در انگلستان رخ داد است که ۹۰ درصد مردم یک دوز و ۵۰ درصد دو دوز واکسن زدند ‌و این سبب شد آمار مرگ و میر در این کشورهایی که دوز بالای واکسیناسیون انجام دادند مثل انگلستان و... آمار مرگ یک رقمی شده باشد و آمار زیر ۱۰۰ تا است و ما خب متاسفانه با پیک پنجم مواجه شدیم؛ البته این سوش در اروپا هم هست و ۹۰ درصد سوش موجود دلتا است اما مرگ و میر بسیار پایین است.

وعده هایی که برای واکسن داده شد اما محقق نشد
رییس کل سازمان نظام پزشکی، گفت: آماری که ارائه می‌شود دقیق نیست. یک زمانی در سازمان نظام پزشکی خیلی پیگیری می‌کردیم که واکسنی مطلوب تهیه شود و مرز بندی‌ها و سیاسی کاری ها و برنامه‌هایی که مانع ورود واکسن است در منافع ملی جایی ندارد. ما مورد هجمه هایی قرارگرفتیم اما وظیفه نظام پزشکی این است که در این امور کنار مردم باشد و سلامت مردم را اولویت قرار دهد و در حمایت از جامعه پزشکی هم اقدام کند. قانون این را به نظام پزشکی هدایت کرده، قانونی که  در سال ۱۳۸۳ از مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه گرفتیم و  این قانون تصویب شد و میگوید وظیفه اصلی ما حمایت از سلامت مردم و جامعه پزشکی است‌. وظیفه نظام پزشکی این نیست که مطالبات را فراموش کند تا به دستور عمل کند. وظیفه ما این نیست که این نیاز ضروری را به دلیل سیاسی کنار بگذاریم. ممکن است  هزینه بدهد اما باید به وظیفه عمل کند اگر قرار بود نظام پزشکی ارگان منصوب باشد که انتخابات معنا نداشت. الان نظام پزشکی باید وظیفه خود بداند تا مسیری که منافع ملت در آن مستتر است را پیگیری کند.

وی افزود: پس اولین راه برای مقابله با کرونا واکسیناسیون حداکثری است، الان از ۱۹ جولای انگلیس محدودیت‌ها را برداشت. راه دوم، کنترل درست است‌. کشورهایی که اقتصاد خوبی دارند مثل ژاپن توانستند این کار را انجام دهند و آمدند با کنترل دقیق پایان کرونا را جشن گرفتند و برخی در هفته شاید یک مرگ داشته باشند. بنابراین مدل دیگری داشتند. دسته سوم مثل ایران و هندوستان نتوانستند واکسن تامین کنند و علی‌رغم وعده های متعدد، وعده به تعویق افتاد. یکی از مسئولین چهارشنبه دو هفته قبل گفت از شنبه روزی ۴۰۰ هزار دوز واکسن زده می‌شود و این محقق نشد. ما چرا وعده‌هایی می‌دهیم که واکسن صادر می‌کنیم؟ ما باید اول مردم خود را واکسن بزنیم.

ظفرقندی خاطرنشان کرد: از صمیم قلب از همه گروه‌هایی که برای تولید واکسن تلاش می‌کنند ممنونم ولی واقعیت را باید در نظر گرفت. چقدر گفته شد که خرداد این واکسن آماده می‌شود و نشد؛ چون در فاز صنعتی مسیری که باید طی نشد و هنوز واگذاری  این واکسن‌ها تاکنون به وزارت بهداشت حدود  ۷۰۰ هزار دوز بوده است و این هم در حالی است که فاز سوم انجام نشده است و فقط در یک فاز اضطراری مجوز داده شده است. ولی به هر صورت نه کنترل خوبی داریم و نه از جهت واکسن شرایط کشورهای دیگر را که با سیاست درست پیش رفتند را داریم.

وی در ادامه صحبت هایش گفت: در فروردین ماه ۱۳۹۹ انگلیس برای خرید واکسن سیاست گذاری کرد و استفاده از همه ظرفیت ها در حدی بود که  در اردیبهشت ۱۳۹۹ بالغ بر ۹۰۰ میلیون دوز واکسن از ۴ پلتفرم، پیش خرید کردند. بقیه کشورهای اروپا هم چند ماه بعد تا یک پیش خرید را انجام دادند. راه تهیه واکسن، پیش خرید به موقع است. اگر در این مسائل یک قدم عقب بیفتید، 10 قدم عقب افتادید. زیرا ظرفیت محدود است و اگر شما زود اقدام نکنید، ظرفیت می رود و در دست افراد دیگر قرار می گیرد. بنابراین پیش خرید به موقع یک سیاست بود.

سیاستی که کشورهای موفق در عرصه واکسیناسیون کرونا پیش گرفتند
وی افزود: موضوع دوم بحث مشارکت در فاز سوم هم وجود دارد. البته تحریم ها در زمینه نقل و انتقال مالی اثرگذار بوده است، اما در کشورهایی که واکسیناسیون خوب انجام دادند، چه کشورهایی هستند؟ آیا همه پولدارند؟. خیر یکی از کشورها شیلی است. این‌کشور با سینوفارم و چند شرکت دیگر در فاز سوم مشارکت کرد. بسیاری از کشورها مشارکت کردند، امریکا، کانادا و برزیل هم مشارکت کردند. زیرا پیش بینی میکردند که اگر در فاز سوم مشارکت کنند، می توانند با قیمت ارزان تر و وسعت بیشتر واکسن تهیه کنند. حال اگر سیاست گذار آمد و گفت نه ما وارد فاز سوم مشارکت نمی شویم یا حرف هایی که گفته شد که مثلا مردم ما موش آزمایشگاهی نیستند. اینها حرف هایی است که جنبه علمی ندارد و واکسیناسیون ما را عقب انداخت. اگر کلمه ای بخواهیم‌بحث کنیم، موش آزمایشگاهی برای فاز حیوانی است. یعنی قبل از فاز یک. فاز یک هم روی جمعیتی ۵۰ تا ۶۰ نفره است که مشخص کند این واکسن عارضه مهمی ندارد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی اظهار کرد : در فاز دو عدد روی ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر می آید تا هم ایمنی ارزیابی شود و تا حدی هم میزان‌انتی بادی بررسی شود. فاز سوم هم برای این است که ببینیم‌ ایا واکسن عارضه نادر دارد یا خیر. عارضه نادر یعنی اینکه ممکن است در هر ۲۰۰۰ نفر یک نفر دچار عارضه شود که اگر بروز کند، پروژه متوقف می شود. دومین هدف فاز سوم این است که بررسی کنند میزان افزایش آنتی بادی در بلند مدت چقدر است. حال برخی کشورها داوطلبانه در فاز سوم مشارکت ایجاد میکنند که اگر مشارکت کنید هم تامین واکسن تان را برعهده می گیریم و هم با قیمت کمتر واکسن را تامین میکنیم. این اقدامی مصطلح است که در دنیا انجام میشود.  فکر می کنم این اقدام در کشور ما می توانست باعث تامین سریع تر واکسن شود.

همه امکانات برای تسریع واکسیناسیون به کار گرفته شود
ظفرقندی با بیان اینکه در حال حاضر با پیک پنجم کرونا مواجهیم، گفت: میزان‌انتقال در سوش انگلیسی ۳.۵ تا ۴ بود اما در دلتا حدود هشت است. بنابراین باید هرچه سریع تر همه امکانات کشور را وارد کنیم تا زودتر واکسیناسیون انجام شود.

وی تاکید کرد: چیزی که باید همه کشور و همه پتانسیل های کشور بسیج شوند تا به آن برسیم تهیه واکسن از هر طریق ممکن است. آن هم بدون هیچ محدودیت و ممنوعیتی. تا جایی که واکسن داخلی به تولید صنعتی برسد، راهی جز این وجود ندارد. قول هایی داده می شود و الان هم وعده هایی داده شده که طی یکی دو هفته آینده واکسن هایی وارد میشود که امیدواریم این اتفاق بیفتد.

وی درباره چرایی عدم ورود واکسن های ایرانی به صورت گسترده، گفت: مشکل تبدیل فاز علمی به فاز صنعتی است. یعنی واکسن های موجود که مجوز اضطراری دریافت کردند، از نظر علمی توانستند معاونت غذا و دارو را برای دریافت مجوز  اضطراری قانع کنند. البته این مجوز از کمیته اخلاق دریافت نشد، اما معاونت غذا و دارو مجوز اضطراری را صادر کرد، اما برای تولید صنعتی هنوز سازوکار لازم فراهم نشده که قول دادند تا در یکی دو هفته آینده این موضوع را حل کنند. فاز صنعتی هم یعنی اینکه پیش نیازهایی مانند مواد اولیه و ... فراهم شود و هر یک از اینها که بسیاری از آنها هم به تهیه از خارج نیاز دارد، اگر با مانع مواجه شود، طبیعتا آن فاز به تاخیر می افتد. بسیاری از واکسن ها قبل از صدور مجوز تولید صنعتی شان را شروع می کنند.

ظفرقندی در ادامه درباره اقدامات انجام شده در دوره اخیر سازمان نظام پزشکی گفت: قدرت نظام پزشکی و اعمال اثر آن دو جنبه بیشتر ندارد؛ یکی جنبه قانون و مبانی آن است و دوم جنبه اعتبار و مطالبه و اتکا به جامعه پزشکی است. ما باید در نظام پزشکی کارشناسانه جلو رویم و با اتکا به  آرای جامعه پزشکی مطالباتمان را دنبال کنیم. هرجا این اتفاق افتاد نتیجه مثبت بود. در تعرفه گذاری در تاریخ نظام پزشکی سابفه ندارد در عرض ۳ ماه تعرفه جامعه پزشکی دوبار رشد کند، ولی این اتفاق در دی ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰ رخ داد؛ زیرا با کار کارشناسی دقیق محاسبه هزینه تمام شده را با افراد اقتصادی انجام دادیم که تعارض منافع هم نداشتند و سازمان برنامه و شورای عالی بیمه را قانع کردیم.

وی افزود: با شعار و وعده هیچ چیز محقق نمی‌شود. کسانی که وعده بزرگ می‌دهند باید بدانند در چه حوزه‌ای می‌توانند موفق شوند و در آن حوزه کار کنند. کشور ما پر از وعده بدون عمل است و نقطه اشکال همین است که هرکس می‌آید وعده‌هایی می‌دهد و باعث سرخوردگی افراد می‌شود.

وی افزود: در مورد وقت گذاری ما برای سازمان کاری که توانستیم کردیم و حداقل ۵ روز در هفته از صبح تا ۱۲ شب  اینجا هستیم و بعد هم جلسات فضای مجازی با نهادهای مختلف داریم و حتی کارهای شخصی را تعطیل کردیم و کارهای بیمارستانی‌ام را کاهش دادم تا کار اینجا را انجام دهم. اینکه می‌گویید برخی می‌گویند ما سیاسی کاری کردیم، اگر معنای کار سیاسی پیگیری مطالبات مردم و پزشکان است، بله کردیم و با افتخار باز هم انجام می دهیم. ما برای همین آمدیم، من افتخار اولم معلمی است و الان هم بهترین لذتم کار با دانشجو است. بنابراین چرا از اینها بگذرم و بیایم اینجا و ببینم سلامت و منافع مردم تهدید می‌شود و سکوت کنم؟ اگر این معنای سیاسی کاری است ما برای این آمدیم‌. اسم کار ما پیگیری حق است که عده‌ای بر نمی‌تابند. تامین واکسن از هر طریقی اولویت منافع ملی ما است و باید تامین شود و خط قرمزی در این زمینه شناخته نمی‌شود و این حرف را عده ای بر نمی‌تابند و فعالیت هایی در راستای رد صلاحیت ها انجام می‌دهند. من میگویم این برخورد سیاسی است. اگر در حوزه غیر سلامت از این دوره نظام پزشکی یک مورد موضع گیری سیاسی دیدید، ما همه حرف آقایان را می‌پذیریم.

 

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.