جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد:

لزوم اصلاح تعرفه‌ها برای جلوگیری از تعطیلی مراکز درمانی موقوفه و خیریه

لزوم اصلاح تعرفه‌ها برای جلوگیری از تعطیلی مراکز درمانی موقوفه و خیریه
رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به لزوم اصلاح تعرفه‌ها برای جلوگیری از تعطیلی مراکز درمانی موقوفه و خیریه گفت: در شورای عالی بیمه از مراکز درمانی و بیمارستان‌های موقوفه و خیریه نماینده‌ای نداریم

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی در جلسه بررسی اصلاح تعرفه درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی موقوفه و خیریه افزود: هزار و ۲۱۷ بیمارستان، درمانگاه و مرکز بهداشت موقوفه و خیریه در کشورمان وجود دارد که از این بین ۱۳۳ بیمارستان، ۴۵۰ درمانگاه و مابقی مرکز بهداشت موقوفه و خیریه هستند.

وی ادامه داد: سه نوع ساختار بیمارستان و مرکز درمانی موقوفه داریم؛ نوع نخست اینکه واقف آمده زمینی را از اموال شخصی وقف کرده و با درآمد خودش ساختمانی را ساخته و وقف کرده است و هیچ رقبه‌ای را در نظر نگرفته و در وقف‌نامه نوشته است که این موقوفه را وقف کرده تا خدمات درمانی برای فقرا رایگان باشد؛ واقف برای توسعه بیمارستان در وقف‌نامه نوشته است که متولی باید از درآمد بیمارستان درصدی را برای توسعه بیمارستان اختصاص دهد.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در نوع دوم، واقف رقباتی را به‌عنوان پشتوانه موقوفه قرار داده است؛ مثل بیمارستان نجمیه که واقف ۱۴ مغازه و یک کاروانسرا و مجموعه را برای پشتوانه اقتصادی موقوفه درمانی، وقف کرده اما در گذر زمان سرقفلی این رقبات براساس قوانین واگذار شده است؛ به‌عنوان مثال اجاره کل سالیانه رقبات بیمارستان نجمیه به ۱۰۰ میلیون تومان هم نمی‌رسد.

شرفخانی اضافه کرد: در نوع سوم، بیمارستان‌هایی را داریم که واقف زمین را وقف کرده و اعیانی ساخته نشده است و از ظرفیت خیرین بیمارستان اعیان ساخته شده است؛ بیمارستان لولاگر و بیمارستان فیروزآبادی از نوع سوم هستند که براساس ساختاری که وزارت بهداشت طراحی کرده فقط از ظرفیت موجود در این بیمارستان‌ها استفاده می‌شود و وزارت بهداشت کاری ندارد که در آینده این بیمارستان‌ها از بین برود یا از بین نرود.

وی افزود: به‌عنوان مثال بیمارستان سوم شعبان در سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۲ میلیارد تومان متضرر شد و بازاری‌ها از جیب خودشان برای جبران ضرر گذاشتند؛ مثلا در گذشته تمامی مراکز درمانی موقوفه و خیریه قسمت مددکاری داشتند و در این قسمت، نیازمندان شناسایی می‌شدند و درمان برای آنها رایگان بود، اما اکنون نه‌تنها قسمت مددکاری تعطیل شده بلکه این مراکز در پرداخت حقوق اولیه کارمندان خود مانده‌اند و در آستانه تعطیلی قرار دارند.
رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: حتی در سال‌های اخیر عنوان تابلویی موقوفه و خیریه از روی بسیاری از مراکز درمانی موقوفه و خیریه برداشته شد که ما پیگیری کردیم و فشار آوردیم که حداقل این عنوان را بگذارید باشد.

شرفخانی گفت: ما یک نوع موقوفاتی داریم که ساختارش درمانی نیست و موقوفه مثلا با نیت عزاداری امام حسین (ع) وقف شده است؛ در اینجا زمینی که با این نیت وقف شده برای ساخت بیمارستان در نظر گرفته شده است؛ یعنی زمین ما را وزارت بهداشت اجاره کرده و اعیان را ساخته است اما نه پذیره اولیه را پرداخت کرده و نه حتی اجاره می‌دهد.

وی ادامه داد: تعرفه‌ها در گذشته ‌به‌صورت خصوصی و دولتی تقسیم‌بندی می‌شد اما متاسفانه از سال 1393 به بعد این ساختار در شورای عالی بیمه تصویب شد و تعرفه مراکز درمانی موقوفه و خیریه ۲۰ درصد پایین‌تر از خصوصی‌ها محاسبه می‌شود اما هر سال کمتر و کمتر شده است؛ تا اینکه اکنون در برخی موارد تا ۷۰ درصد پایین‌تر است.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: با اتفاقاتی که سال گذشته در تعیین تعرفه درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی موقوفه و خیریه افتاد، به این نتیجه رسیدم که دولت در تعیین تعرفه‌ها تصمیم‌گیرنده اصلی نیست و تصمیم‌گیرنده اصلی بنگاه‌های اقتصادی حوزه بهداشت و درمان هستند.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به لزوم اصلاح تعرفه‌ها برای جلوگیری از تعطیلی مراکز درمانی موقوفه و خیریه  گفت: در شورای عالی بیمه، نمایندگان بیمارستان‌های خصوصی، سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه حضور دارند و از مراکز درمانی و بیمارستان‌های موقوفه و خیریه نماینده‌ای نداریم.

وی افزود: در مصوبه شورای عالی بیمه ۲۰ درصد افزایش را برای همه بیمارستان‌ها داشتیم اما کارشناس بهداشت و درمان سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند که فقط برای خصوصی‌ها باید اعمال شود؛ با پیگیری‌های دوباره برگردانده شد اما مجددا بیمه‌ها که شامل بیمه‌های سلامت، تامین اجتماعی، خدمات درمانی و نیروهای مسلح هستند، مخالفت کردند.

وی با اشاره به تعطیلی سه مرکز درمانی در هفته گذشته، خاطرنشان کرد: این کارها باعث می‌شود تا پزشکان فوق‌تخصص به‌دلیل پایین بودن تعرفه‌ها در مراکز درمانی و بیمارستان‌های موقوفه و خیریه حضور نیابند و رفته رفته این مراکز درمانی تعطیل شوند.

جمال جعفریان متولی بیمارستان خیریه الغدیر تهران نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه با این وضعیت مراکز درمانی و بیمارستان‌های خیریه و موقوفه رو به تعطیلی می‌روند، گفت: پرستاران و کارکنان مراکز درمانی و بیمارستان‌های خیریه و موقوفه به بیمارستان‌های دیگر می‌روند و برای اینکه این مراکز تعطیل نشوند باید تعرفه‌ها را اصلاح کرد.

در ادامه جلسه، احسان خاندوزی و حاضران به بحث و تبادل نظر در خصوص اصلاح تعرفه درمانی مراکز درمانی موقوفه و خیریه پرداختند و بر این نکته (اصلاح تعرفه درمانی مراکز درمانی موقوفه و خیریه) تاکید کردند.

جلسه بررسی اصلاح تعرفه درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی موقوفه با حضور حجت‌الاسلام احمد شرفخانی رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام سیدناصرالدین نوری‌زاده معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف، رضا عابدینی مدیرکل دفتر قوانین، مقررات و امور مجلس سازمان اوقاف، احسان خاندوزی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، جمال جعفریان متولی بیمارستان خیریه الغدیر تهران، ابراهیم ذاکر رئیس بیمارستان الغدیر و جابری از پیشکسوتان امر خیر در حوزه بهداشت و درمان در بیمارستان الغدیر برگزار شد.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.