جمعه، 10 فروردین 1403

پاسخ وزارت بهداشت به خبر ایسنا درباره آیین نامه جدید داروخانه‌ها

پاسخ وزارت بهداشت به خبر ایسنا درباره آیین نامه جدید داروخانه‌ها

وزارت بهداشت به خبر ایسنا درباره آیین نامه جدید داروخانه‌ها با عنوان "آیین نامه جدید، ۱۳۰۰۰ داروخانه را ورشکست می‌کند"، پاسخ داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایسنا؛ روابط عمومی وزارت در پاسخ به خبر ایسنا با عنوان "آیین نامه جدید، ۱۳۰۰۰ داروخانه را ورشکست می‌کند" که در ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۰ منتشر شده، با ارسال توضیحی به ایسنا آورده است:« حذف مقررات فاصله و جمعیت در تاسیس داروخانه‌ها براساس رای دیوان عدالت اداری و لازم الاجراست. سازمان غذا و دارو در آئین نامه جدید تمهیداتی اندیشیده است که موضوع فاصله بین داروخانه ها به نحو منطقی حتی المقدور رعایت شود.

طی سال های گذشته چندین شکایت از طرف بسیاری از داروسازان در خصوص حذف شرط فاصله و حد نصاب جمعیت برای تاسیس داروخانه‌ها به دیوان محترم عدالت اداری صورت گرفته بود و دیوان هر چند در سالیان دور با ابقای این دو شرط موافقت کرده بود، اما در سال ۹۸ آرای قطعی توسط مجمع عمومی دیوان صادر شد که برای وزارت بهداشت نیز لازم الاجرا بود. وزارت بهداشت در طول یک سال و نیم گذشته تمام تلاش خود را کرد تا بتواند این دو رای وحدت رویه را به نحوی تغییر دهد، همچنین برای ابقای فاصله بین داروخانه و هم حد نصاب جمعیت در تاسیس داروخانه‌ها تلاش‌های بسیاری انجام شد، اما چون آرای وحدت رویه لازم الاجرا بود و تلاش‌ها نیز به نتیجه مطلوب نرسید، بنابراین دو شرط به نحوی در آیین نامه جدید حذف شد، البته با تدابیری که اندیشیده شده است، موضوع فاصله با روش‌های دیگری ادغام می‌شود، البته این بند در بخشنامه الزامی نیست اما به معنای واقعی در عمل حذف نمی شود و فاصله به نحوی باقی خواهد ماند.

رویکرد اصلی وزارت بهداشت در تدوین آیین نامه علاوه بر اجرای قانون، این است که تعداد داروخانه‌های کشور برای تسهیل دسترسی مردم افزایش یابد، علاوه بر این داروخانه‌ها از حالت فروش دارو به فروش خدمات تغییر رویه داده و با ایجاد سازوکارهایی مانند اتاق مشاوره دارویی و مشاوره داروسازی داروخانه‌ها به سمت ارائه خدمات دارویی سوق پیدا کنند و صرفا فروشنده دارو نباشند.»

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.