جمعه، 10 فروردین 1403

سازمان غذا و دارو مطلق العنان عمل می کند/ ضرورت پرهیز از تجاری سازی و کالایی شدن مسائل دارو و درمان

سازمان غذا و دارو مطلق العنان عمل می کند/ ضرورت پرهیز از تجاری سازی و کالایی شدن مسائل دارو و درمان

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر این که ابلاغ آئین نامه جدید تاسیس داروخانه ها بدون مشورت و اخذ نظر از این سازمان و انجمن های علمی مربوط بوده است؛ گفت: سازمان غذا و دارو مطلق العنان عمل کرده در حالی که می توانست با اخذ مشورت و کار کارشناسی از اعتراض های همکاران داروساز پیشگیری کند.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر مصطفی معین در پنجاه و سومین جلسه شورای عالی نظام پزشکی که بصورت حضوری و آنلاین (توامان) برگزار شد ؛ با اشاره به اعترضات اخیر جامعه داروسازی نسبت به ابلاغ آئین نامه جدید "تاسیس ، ارائه خدمات و اداره داروخانه ها " اظهار کرد :  بسیاری از مسائل با مشورت و اخذ نظر کارشناسی قابل پیشگیری است ، اما سازمان غذا و دارو با حذف نظر کارشناسی سازمان نظام پزشکی و انجمن های علمی مربوط ؛ آئین نامه ای را ابلاغ نموده که اسباب ناراحتی و اعتراض همکاران جامعه داروسازی را فراهم کرده است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به بخشنامه های قبلی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت بیان کرد : ارزیابی نسخ پزشکان درداروخانه ها سبب ایجاد بی اعتمادی بین بیمار و پزشک معالج خود می شود و ارائه خدماتی چون واکسیناسیون، دخالت در امور تشخیص و درمان بیماری ها هر چند جزئی به نظر برسد از نظر علمی قابل دفاع نیست.

وی خواستار متوقف شدن آئین نامه ابلاع شده تا بررسی بیشتر کارشناسی شد و افزود: علاوه بر داروهای آگونیست ، دخالت داروخانه ها در عرضه آن ها پیامدهای سوء اجتماعی و بهداشتی خواهد داشت .

 

** آموزش و پژوهش در دوران دستیاری  قربانی ارائه خدمات شده است

دکتر معین در بخش دیگری از سخنان خود به معضلات جامعه دستیاری اشاره کرد و گفت: دستیاری تخصصی بالاترین سطح آموزشی یک دانشجوی پزشکی است که باید با کسب مهارت و انجام پژوهش همراه باشد اما امروزه عملاً پژوهش در این مقطع تحصیلی معنا ندارد و بواقع آموزش و پژوهش قربانی خدمات شده است.

وی تصریح کرد: دستیاران تخصصی بیشترین خدمت را در خط اول درمان بیماران مبتلا به کووید 19 ارائه داده و بیشترین تلفات و خسارت های جسمی و روانی را متحمل شده اند. بنابراین ضروری است که وزارت بهداشت با انعطاف بیشتری به مسائل و مشکلات دستیاران تخصصی رسیدگی کند و فرصت بیشتری را برای کسب آمادگی جهت آزمون ارتقا به آنان بدهد.

وی اضافه کرد: پاندمی کرونا  سبب افزایش بار مراجعات به مراکز درمانی شده است لذا این امر فرصت هر گونه مطالعه و پژوهش را از دستیاران بویژه در رشته هایی چون بیهوشی ، عفونی و بیماری های ریه  سلب کرده است ،بنابراین برگزاری آزمون ارتقاء برای این دسته از همکاران که فرصت مطالعه را به لحاظ ارائه خدمات به بیماران از دست داده اند این ذهنیت را برای آنان ایجاد نموده که مورد تبعیض واقع شده اند.

**  فقط1.2 جمعیت ایران  دو دوزِ واکسن را دریافت کرده اند

وی با گریزی به مبحث واکسیناسیون عمومی علیه کرونا اظهار کرد : همچنان تلفات کووید 19 درکشور سه رقمی باقی مانده و نگران  وقوع موج پنجم هستیم .تاکنون 4 میلیون و 900 هزار دوز واکسن در ایران تزریق شده و تنها 1.2 درصد از جمعیت ایران دو دوزِ واکسن را دریافت کرده اند، در حالی که میانگین جهانی در این زمینه 17.7درصد است و این مهم با هیچ اصل علمی و اخلاقی و عدالت قابل دفاع نیست.

وی در خصوص تولید داخلی واکسن کرونا تاکید کرد: باید مراحل علمی کارآزمایی بالینی بطور جدی طی شده و مجوز کمیته اخلاق  در پژوهش را از وزارت بهداشت اخذ کند زیرا استفاده از واکسن بومی در سطح گسترده بدون طی این مراحل و احتمال بروز عوارض ناخواسته ،نباید باعث مدیون شدن به آحاد ملت شود.

 دکتر معین سلامت را حق خدادادی همه مردم عنوان کرد و گفت: باید در نوع نگاه به حق سلامت که در راس همه حقوق اساسی مردم است ، تجدید نظر کنیم و اگر قرار است واکسن داخلی در سطح گسترده برای واکسیناسیون عمومی تولید شود، بطور حتم باید بصورت رایگان در اختیار همگان قرار گیرد و دستخوش مسائل مادی و نگاه طبقاتی نشود.

**رد صلاحیت افراد موجه و شایسته جامعه پزشکی غیر اخلاقی است

دکتر معین با اشاره به عدم تایید صلاحیت بسیاری از اعضای موجه جامعه پزشکی و از جمله روسای انجمن های علمی از سوی هیات نظارت بر انتخابات هشتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی اظهار کرد : این نوع نگاه که افراد موجه و شایسته جامعه پزشکی رد صلاحیت می شوند، اخلاقی نبوده ،قابل دفاع نیست  و شائبه برخوردهای تنگ نظرانه سیاسی و جناحی را تداعی می نماید.

وی ادامه داد: این گونه برخورد های حذفی و نگاههای سیاسی و امنیتی سبب کاهش مشارکت جامعه پزشکی در انتخابات پیش رو خواهد شد و در نتیجه عملکرد، کارایی و کیفیت خدمات سلامت و نظام پزشکی  را کاهش داده و سبب دو چندان شدن مشکلات جامعه پزشکی خواهد شد.

وی در پایان یاد آور شد: باید روند بررسی صلاحیت کاندید اهای هشتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی با رعایت اصل انصاف و بی طرفی باشد.

گزارش تصویری

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.