پنجشنبه، 9 فروردین 1403

تحریم‌های آمریکا آسیب جدی به بخش سلامت کشور وارد کرد

تحریم‌های آمریکا آسیب جدی به بخش سلامت کشور وارد کرد
مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: تحریم‌های آمریکا به بخش سلامت کشور آسیب جدی وارد کرد و هزینه‌های دولت و مردم را در این حوزه افزایش داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایرنا؛ حسین کرمانپور ضمن بیان این مطلب که با وجود خودکفایی کشور در تولید دارو، در بحث تامین مواد اولیه با مشکل مواجه هستیم و تحریم‌های آمریکا دستیابی به این مواد را گران و زمان‌بر کرده است؛ اظهار کرد: بر اثر این تحریم ها همچنین بقیه داروهایی که وارداتی هستند نیز با افزایش هزینه خرید و کمبود مواجه شدند که فشار آن بر بیمه‌ها و خانواده بیماران وارد شد.

وی افزود:‌ چنانچه تحریم ها اعمال نمی شد، اکنون از بسیاری از کشورها در حوزه سلامت سبقت گرفته بودیم اما به دلیل تحریم‌ها با وجود تلاش‌های شبانه روزی مدافعان سلامت، از نظر تجهیزات و امکانات درمانی، برخی کشورهای منطقه که در حوزه سلامت فرسنگ ها از ما عقب بودند اکنون از ما پیش افتاده اند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: جامعه پزشکی و درمانی کشور با عشق و علاقه کشتی سلامت ایران را نه تنها روی آب بلکه در تراز بالاتر نگه داشته‌ و مسئولان عالی‌رتبه نظام باید تحلیل کنند که قیمت در صحنه بودن را چه کسی باید پرداخت کند؟  دولتمردان شرق و غرب هم که دستی در تحریم‌ها دارند در قرن علم و دانش باید به این نکته کلیدی برسند که تحریم یک دولت، تحریم ملت است و آسیب نهایی آن چه بسا از جنگ گرم بدتر و فراتر باشد.

وی تصریح کرد: تحریم‌های یکجانبه آمریکا، بخش خصوصی سلامت کشور را تحت تاثیر قرار داد زیرا درآمد این بخش به ریال و هزینه‌ها به دلار بود، علاوه بر آسیب جدی که به بخش خصوصی وارد کرد،  هزینه‌های سلامت در بخش دولتی را نیز افزایش یافت که این هزینه ها نیز از جیب بیت‌المال پرداخت می‌شد.

کرمانپور ادامه داد: مشکلات پدید آمده از تحریم‌ها اکنون بر کیفیت خدمات تاثیر گذاشته و در صورت ادامه این روند، باعث آسیب بیماران نیز می‌شود. به عنوان مثال اگر تهیه دستگاه «ام آر آی» یا «سی تی اسکن» با مشکل مواجه شود، مشکلاتی در بحث تشخیص ایجاد می‌کند اما زمانی که دستگاه دیالیز به دلیل نبود قطعه یا فرسایش غیرفعال شود جان بیمار را به خطر می‌اندازد.

وی با بیان اینکه تحریم، ارتقای امکانات سلامت کشور را با کندی مواجه کرده، گفت: بسیاری از تجهیزات پزشکی و امکانات درمانی تولید کشور نیست براین اساس تحریم ها،  تبادل ارز برای خرید، نقل و انتقال قطعات، تعمیر و تجهیز این تجهیزات را با مشکل مواجه کرده، به همین دلیل هزینه تامین قطعات و تعمیر تجهیزات پزشکی، به چندین برابر قیمت واقعی آن افزایش یافت.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی فرسودگی تجهیزات پزشکی و کاهش دقت تشخیص را از دیگر آسیب‌های تحریم های آمریکا برشمرد و خاطرنشان کرد: در این شرایط ورود وسایل یدکی و مصرفی این دستگاه‌ها نیز فقط با دور زدن تحریم و هزینه بالا ممکن بود.

انتهای پیام

 
 

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.