پنجشنبه، 30 فروردین 1403

ترس سبب بروز لکنت است نه علت آن

ترس سبب بروز لکنت است نه علت آن
عضو هیات مدیره انجمن گفتار درمانی شعبه البرز گفت: ترس و اضطراب، علت شروع لکنت نیست، بلکه تفاوت های عصب شناختی وعملکرد سیستم عصبی  حرکتی اندامهای دخیل در  گفتار  که می تواند منشاء ژنتیکی هم  داشته باشد، علت اصلی شروع لکنت است  .

امیر آرامی گفتار درمانگر و عضو هیات مدیره انجمن گفتاردرمانی (شعبه البرز) در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان این که لکنت ؛ اختلالی در الگوی روانی و سلامت سخن گفتن است؛ اظهار کرد: ۵ تا ۸ درصد از کودکان  اصولا در سنین بین 2 تا 4 سالگی شروع لکنت را تجربه می کنند .

وی افزود:70درصد کودکان دارای لکنت ،بهبودخود به خودی دارند  اما 30 درصد باقی مانده اینطور نبوده که در بزرگسالی این آمار  به یک درصد جامعه تبدیل می شود. لذا گفتاردرمانگر بر اساس نوع علایم ، شدت و تواتر لکنت می تواند پیش بینی کننده لزوم شروع درمان یا صبر کردن باشد .

وی ادامه داد: روشهای درمانی لکنت به صورت های مختلف خانواده محور ، غیر مستقیم و یا مستقیم بوده که بر حسب نوع لکنت، از روش درمانی مخصوص به هر کودک استفاده می شود.

این متخصص گفتار درمانی اضافه کرد: : نتایج تحقیقات نشان می دهد که درمان لکنت در همان سنین زیر ۴ سال توسط متخصصان و کارشناسان رشته گفتاردرمانی بسیار آسان تر است و شروع  روشها ی درمانی متناسب بلافاصله بعد از شروع علایم ، میزان  درمان را تا 7.5 برابر  افزایش می دهد .

آرامی تاکید کرد: در واقع ، مداخلات درمانی گفتاردرمانگران در سرعت بخشیدن و تسهیل کردن روند درمان بسیار حائز اهمیت است.

وی علت لکنت زبان را تفاوت عملکردی از نظر نورولوژی بیان کرد و گفت: در68 درصد موارد ژنتیک عامل شروع  لکنت در کودکان بوده و آسیب های مغزی  بدو تولد و همچنین عدم تکامل سیستم عصبی در ایجاد لکنت نقش دارند.

وی با اشاره به این که کودک در سنین 18 تا 20 ماهگی باید بین 20 تا 50 کلمه قابل فهم داشته باشد ؛ تصریح کرد: در صورت عدم مشاهده این امر باید به پایگاه بهداشت مراجعه نموده تا پس از ارزیابی اولیه؛ کودک به پزشک خانواده و درصورت لزوم به گفتار درمان برای انجام ارزیابی های  تخصصی مهارت های پیش نیاز گفتار و زبان  ارجاع داده شود.

آرامی در خصوص علائم اولیه لکنت نیز اظهار کرد:  چهار علامت اولیه در تشخیص لکنت وجود دارد که تکرار کل کلمه یا تکرار اولین حرف کلمه ، کشیدن حروف و هر گونه قفل کردن روی صداهای  گفتاری از علائم اولیه تشخیص لکنت هستند که به محض مشاهده هر یک از آنها، باید کودک سریعا مورد مشاوره کارشناسان و متخصصان گفتاردرمانی قرار گیرد.

این متخصص گفتار درمانی در خصوص تبلیغاتی که در شبکه های مجازی مبنی بر تضمین 100 درصدی لکنت مشاهده می شود؛ اذعان کرد: مراجعه به موقع جهت گفتار درمانی می تواند 95 درصد لکنت را بهبود بخشد و بسیاری از افراد دارای لکنت درمان می شوند ؛ اما درمان 100 درصد و تضمینی وجود ندارد .

این گفتار درمانگر تاکید کرد: اولین مرجع رسیدگی و مداخلات درمانی لکنت، گفتاردرمانگران هستند و گفتاردرمانی تنها رشته توانبخشی - پزشکی است که به صورت علمی و دائم روی این موضوع خاص تحقیقات وسیع انجام داده و می دهد.

عضو هیات مدیره انجمن گفتار درمانی  شعبه البرز با اشاره به این که خدمات گفتار درمانی تحت پوشش بیمه ای قرار ندارد؛ بیان کرد: بسیاری از خانواده ها به دلیل عدم پوشش بیمه ای خدمات گفتار درمانی از مراجعه به گفتار درمانگر خودداری  می کنند که امیداریم مسئولان ذیربط در این زمینه مساعدت های لازم را انجام دهند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.