جمعه، 10 فروردین 1403

نظام پزشکی باید دفاع مستدل و قوی از جامعه پزشکی داشته باشد

نظام پزشکی باید دفاع مستدل و قوی از جامعه پزشکی داشته باشد
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که مردم همچنان اعتماد بالایی نسبت به جامعه پزشکی دارند؛ گفت: سازمان نظام پزشکی باید دفاع مستدل و قوی از پزشکان داشته و با معدود همکارانی که به اعتمادمردم ضربه می زنند؛ برخورد انضباطی کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ؛دکتر علی جعفریان استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص هشتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی به سوالات ذیل پاسخ داد:

1-میزان مشارکت جامعه پزشکی در انتخابات هشتمین دوره نظام پزشکی را چگونه ارزیابی می کنید؟

**باید مشارکت همکاران در کاندیدا شدن و در رای گیری را مشاهده کنیم. نظام پزشکی جزء معدود نهادهایی است که انتخاباتش همچنان برگزار می شود و جامعه پزشکی فرصت انتخاب را دارد و باید دید که چقدر از مجموعه  عملکرد سازمان در طول سالها و دهه های گذشته راضی است و چقدر امید دارد به این که شرکت در انتخابات تاثیرگذار است.

2-مهمترین تغییری که باید در عملکرد این سامان در دوره جدید کاری ایجاد شود از منظر شما چیست؟

**قانون نظام پزشکی محدودیت هایی را برای این سازمان ایجاد کرده و برخی نقش های تعیین کننده از آن گرفته شده است و مطمئناً اصلاح قانون نظام پزشکی کار راحتی نیست. از مجموع وظایفی که نظام پزشکی بر عهده دارد دوتای آن کلیدی است؛ اول این که از قسمت هایی که مربوط به جنبه صنفیِ پزشکی است دفاع قوی،  مستدل و منطقی کند و دوم این که در برخورد با معدود همکارانی که شأن و جایگاه پزشکی را با برخورد و عملکرد نامناسب خود (به هر شکلی) پایین می آورند ؛ برخورد جدی کند و اگر نظام پزشکی بتواند این کار را انجام دهد؛ می تواند مدعی اصلاح قانون و افزایش اختیارات خود شود.تا زمانی که نظام پزشکی این را نشان ندهد که از جهت صنفی بصورت معقول و منطقی از حرفه پزشکی دفاع می کند و متقابلاً نیز با کسانی که مخالف شئون این حرفه رفتار می کنند؛  برخورد انضباطی می کند ؛ نمی توان انتظار اصلاح قانون و فضای بازتر برای سازمان نظام پزشکی داشت.

3- عملکرد این دوره نظام پزشکی را چگونه ارزیابی می کنید؟

**این دوره نظام پزشکی سخت بود از این نظر که چالش بزرگی در انتخابات آن وجود داشت، زیرا قرار بود بصورت الکترونیک برگزار شود اما مشکلاتی حاصل شده و انتخابات بصورت الکترونیک برگزار نشد و اعتراضاتی به همراه داشت. چالش بعدی استعفای دکتر فاضل بود و سپس اپیدمی کرونا که همه جامعه پزشکی و گروه درمان را تحت تاثیر قرار داده است. همچنین بحث افزایش قیمت ها که تعرفه ها متناسب با آن تغییر نکرده و افزایش هزینه های گروههای پزشکی بدون آن که درآمدها رشدی داشته باشد ،گردش کار را مختل نمود که مسئله ای جدی بود.بحث مالیات جامعه پزشکی هم که رقم قابل توجهی است  و تقریبا همه پزشکان مالیات بردرآمد را پرداخت می کنند و با توجه به موارد اشاره شده باید گفت خیلی دوره سخت و پرچالشی بوده است و همکارانمان در هیات مدیره نظام پزشکی ها و شورای عالی و ... تلاش خود را کرده اند و هر کسی هم در یک محدوده می تواند تلاش کند و نمی توان همه چیز را درست کرد و خیلی مسائل ممکن است علیرغم تلاش ها به نتیجه نرسد.

4- سازمان نظام پزشکی چگونه می تواند از جایگاه اعضای خود دفاع کند؟

سازمان نظام پزشکی جزء اولین نهادهای صنفی است که دارای قانون بوده و علاوه بر حفظِ صنف مسئول سلامت مردم است و این وظیفه، کار سازمان را سنگین و سخت می کند.جامعه پزشکی در دوران پاندمی ثابت کرد یک جامعه خدمتگزار است و مردم هم عموماً نسبت به جامعه پزشکی اعتمادشان بالا است و این مسئله در طول چند دهه گذشته علیرغم همه تبلیغات منفی علیه جامعه پزشکی کنترل شده و نشان می دهد جامعه پزشکی جزء جوامع مرجع است اما مشکلاتی نیز دارد؛ لذا کار نظام پزشکی این است که جنبه های  مثبت را نشان داده و از آن دفاع کند و دوم این که با جنبه های منفی درون صنف برخورد کند تا نتواند ذهنیت مردم را تغییر دهد .اگر مردم نسبت به پزشکان اعتماد دارند به خاطر عملکرد آنها بوده و این وظیفه اخلاقی و حرفه ای سازمان است که  این ارتباط را حفظ کند.

انتهای پیام

برچسب ها : انتخابات
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.