جمعه، 31 فروردین 1403

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک و افزایش خطر ابتلا به کووید ۱۹

  • 08 خرداد 1400
  • 08:39
  • جهان
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
سندروم تخمدان پلی‌کیستیک و افزایش خطر ابتلا به کووید ۱۹
تازه‌های پزشکی این هفته: سندروم تخمدان پلی‌کیستیک و افزایش خطر ابتلا به کووید ۱۹. تماشای زیاد تلویزیون، مغز را پیر می‌کند. چه زمانی باید نگران درد پستان‌ها بود؟ قلب جوانان مبتلا به افسردگی و اضطراب، سالم نیست!

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به نقل از دویچه وله، یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری عفونی کووید ۱۹ که تا به حال کمتر به آن پرداخته شده، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک است.

به گزارش سی‌ان‌ان؛ با گذشت بیش از یک سال از همه‌گیری کووید ۱۹، یک مطالعه نشان داده است که برخی از زنان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این عفونت هستند. این زنان، اغلب جوان و دارای یک بیماری زمینه‌ای هستند که هیچ‌وقت در میان عوامل خطر کووید ۱۹ به آن اشاره نشده است: سندروم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCO-Syndrom.

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک که از هر ۱۰ زن، یک زن را در سنین باروری درگیر خود می‌کند، عدم تعادل هورمون‌های تولیدمثل است که می‌تواند منجر به نامنظم شدن دوره‌های قاعدگی، سطح آندروژن بالا و کیست تخمدان شود. اما این سندروم با مشکلات بهداشتی دیگری نیز همراه است.

بیش از نیمی از افراد مبتلا به PCOS قبل از چهلمین سال تولد، به دیابت مبتلا می‌شوند و تا ۸۰ درصد آنها دارای اضافه وزن هستند. آنها بیشتر در معرض خطر مقاومت به انسولین، بیماری‌های قلبی و سرطان آندومتر هستند؛ سرطانی که از رحم شروع می‌شود. بسیاری از آنها فشار خون بالا و سطح پایین ویتامین D دارند. این عوارض PCOS همچنین با خطر بالاتری برای ابتلا به نوع شدید کووید ۱۹ همراه است. پزشکان نمی‌دانند چه عواملی باعث PCOS می‌شود، اما عوامل ژنتیکی، قرار گرفتن در معرض سموم محیطی و انسولین اضافی در بدن می‌تواند در این امر نقش داشته باشد.

محققان بریتانیایی و ایرلندی، پرونده ۲۱ هزار زن مبتلا و ۷۸ هزار زن بدون PCOS را در نیمه اول سال ۲۰۲۰ بررسی کردند. آنها دریافتند که زنان مبتلا به این سندروم، ۵۱ درصد بیشتر از دیگر زنان، در معرض کووید ۱۹ هستند.

به گفته محققان، افراد مبتلا به PCOS اغلب سطح بالاتری از حساسیت نسبت به آندروژن‌ها، هورمون‌های جنسی مردانه دارند. آندروژن‌ها به عنوان دروازه‌ای برای ورود کووید ۱۹ به بدن عمل می‌کنند. به علاوه، PCOS منجر به ایجاد التهاب در بدن می‌شود و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند.

در حال حاضر هیچ درمانی برای PCOS وجود ندارد، اما قرص‌های جلوگیری از بارداری و تغییر سبک زندگی می‌توانند به مدیریت آن کمک کنند.

تماشای زیاد تلویزیون، مغز را پیر می‌کند

دو مطالعه جدید نشان می‌دهد حتی میزان متوسط ​​تماشای تلویزیون، بزرگسالان را در معرض پیری زودرس و آتروفی یا کوچک شدن مغز قرار می دهد.

به گزارش Web MD؛ محققان دانشگاه کلمبیا با مطالعه بر روی ۶ هزار و ۵۰۰ بزرگسال، دریافتند در مقایسه با افرادی كه خیلی كم تلویزیون تماشا می‌كنند، افرادی كه به میزان متوسط ​​یا زیاد پای تلویزیون می‌نشینند، بر اساس عملکردشان در آزمون‌های شناختی، حدود ۷ درصد ضعیف‌تر بودند.

محققان دانشگاه جانز ‌هاپکینز نیز با مطالعه بر روی حدود ۶۰۰ نفر با عادات نسبتاً پایدار تماشای تلویزیون که تحت اسکن‌مغزی MRI قرار گرفته بودند، دریافتند که مشاهده بیشتر تلویزیون با حجم کمتری از ماده مغزی خاکستری در اواخر زندگی ارتباط دارد و به طور متوسط، برای هر ساعت اضافی تماشای تلویزیون، ​​۰.۵ درصد ماده خاکستری از بین می‌رود.

ماده خاکستری مغز در کنترل عضلات، بینایی، شنوایی، قدرت تصمیم‌گیری و سایر عملکردهای مهم مغزی نقش دارد. هرچه حجم ماده خاکستری در مغز فرد بیشتر باشد، به طور معمول توانایی یادآوری و استدلال او بهتر است.

به گفته محققان، رفتارهایی از جمله کم‌تحرکی حین تماشای تلویزیون، یک خطر منحصر به‌فرد در رابطه با سلامت مغز و شناخت ایجاد می‌کند و این یافته‌ها بسیار مهم است زیرا اکنون کاملاً پذیرفته شده که نوروبیولوژی زوال عقل از جمله آتروفی مغز، در دوران میانسالی آغاز می‌شود؛ دوره‌ای که می‌توان رفتارهای قابل‌تغییر مانند تماشای بیش از حد تلویزیون را اصلاح کرد تا مغز دچار پیری زودرس نشود.

 

چه زمانی باید نگران درد پستان‌ها بود؟

درد پستان اغلب طبیعی بوده و می‌تواند بخشی از چرخه قاعدگی، تغییرات هورمونی، کیست‌های خوش‌خیم، مصرف داروها، ورزش یا فرایند شیردهی باشد.

به گزارش بیزینس‌اینسایدر و طبق اعلام بنیاد ملی سرطان پستان در آمریکا (NBCF)، درد پستان که به نام ماستالژی نیز شناخته می‌شود، معمولاً از علائم سرطان نیست. با این حال، اگر درد پستان با گذشت زمان بیشتر شود، بیش از دو هفته ادامه پیدا کند یا همراه با بثورات، ترشحات نوک سینه یا برآمدگی جدید باشد، NBCF توصیه می‌کند که باید به پزشک مراجعه کنید.

درد پستان در دوران قاعدگی، تحت عنوان درد چرخشی پستان به دلیل تغییر در سطح هورمون‌‌ها و معمولاً در هر دو پستان ایجاد می‌شود. این درد که اغلب در نتیجه افزایش استروژن و پروژسترون در دوران پریود است، به طور معمول سه تا پنج روز قبل از پریود ظاهر می‌شود و ممکن است درست بعد از شروع یا ادامه چرخه شما فروکش کند.

برخی از زنان نیز در حدود زمان تخمک‌گذاری درد پستان را تجربه می‌کنند و به طور معمول با شروع چرخه قاعدگی درد برطرف می‌شود. بسیاری از آن‌ها نیز در دوران یائسگی درد پستان را تجربه می‌کنند؛ زمانی که هورمون‌ها اغلب به طور نامنظم افزایش یافته و کاهش می‌یابند. برای کنترل این دردها، باید لباس‌های گشاد و سوتین‌های راحت و حمایتی مانند سوتین‌های ورزشی بپوشید و قبل از مصرف هر دارویی برای کاهش درد، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

به گفته متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه جانز ‌هاپکینز، کیست‌ها نیز باعث ایجاد درد شدید در یک منطقه خاص از پستان می‌شوند. کیست‌ها معمولاً شبیه توده‌های نرم تقریباً به اندازه یک انگور هستند و بیشتر در زنان یائسه دیده می‌شوند. توده‌‌های مشکوک به سرطان در لمس به صورت سفت یا سخت، گاه غیرمتحرک و با چسبندگی به اطراف لمس می‌شوند. برخلاف کیست خوش‌خیم، اکثر تومورهای بدخیم، بدون درد هستند.

درد شدید پستان همیشه لزوماً جای نگرانی ندارد. به خاطر داشته باشید که توده همیشه شاخصی از سرطان پستان نیست، حتی اگر باعث ناراحتی شود.

با این حال اگر شاهد بزرگ شدن غدد لنفاوی در ناحیه زیر بغل، تغییر در تقارن پستان، فرورفتگی یا قرمزی پوست و ترشحات نوک پستان (سفید، قهوه‌ای، آبی، خاکستری، قرمز، سبز و یا بدون‌رنگ) هستید، با پزشک خود فورا تماس بگیرید. با انجام سونوگرافی، ماموگرافی، اسکن MRI یا نمونه‌برداری (مشاهده بافت پستان در زیر میکروسکوپ)، می‌توان از وجود یا عدم وجود توده‌های سرطانی مطمئن شد.

تشخیص به موقع سرطان پستان نکته‌ای بسیار کلیدی است. اگرچه معمولاً شروع ماموگرافی در حدود ۴۰ سالگی توصیه می‌شود، اما کلینیک مایو توصیه می‌کند اگر در معرض خطر بالایی از سرطان پستان هستید، ممکن است زودتر نیاز به ماموگرافی داشته باشید.

 

قلب جوانان افسرده و مضطرب سالم نیست!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد كه در بزرگسالان جوان مبتلا به افسردگی یا اضطراب، احتمالاً سطح پایینی از سلامت قلب و عروق وجود دارد.

به گزارشNews  Health Day، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه اموری در آتلانتا با مطالعه بر روی ۸۸۲ بزرگسال جوان دریافتند که سلامت قلب و عروق شرکت‌کنندگان دارای اضطراب متوسط ​​تا شدید در آزمون‌های قلبی عروقی، از سایر افراد، ۰.۹۱ امتیاز کمتر است. همچنین سطح کلسترول و فشار خون این افراد بسیار بالاتر از افرادی است که دچار افسردگی و اضطراب نیستند.

افراد مبتلا به افسردگی واکنش شدیدتری نسبت به استرس دارند که باعث آزاد شدن سطح بالاتری از هورمون کورتیزول می‌شود. به گفته محققان، تولید بیش از حد کورتیزول می‌تواند به سلامت قلب آسیب برساند. همچنین افرادی که افسرده هستند بیشتر رفتارهایی را انجام می‌دهند که خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد، مانند خوردن یک رژیم غذایی ناسالم، افزایش وزن، سیگار کشیدن، نوشیدن بیش از حد الکل و عدم ورزش کافی.

بیانیه علمی انجمن قلب آمریکا که امسال در مجله Circulation منتشر شد، پیشنهاد می‌کند که به دلیل وجود پیوند واضحی بین سلامت روانشناختی و سلامت قلب، پزشکان باید به عنوان بخشی از مراقبت‌های معمول، سلامت روان بیماران قلبی را بخصوص در گروه سنی جوان ارزیابی کنند.

مطالعه ژورنال قلب اروپا نشان داده که تقریباً از هر ۵ فرد مبتلا به بیماری قلبی، یک نفر افسردگی اساسی را تجربه می‌کند.

 

برچسب ها : کرونا
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.