پنجشنبه، 9 فروردین 1403

واکسن کرونای ایران-کوبا کم خطر و با اثربخشی بالایی همراه است

  • 18 اردیبهشت 1400
  • 22:01
  • سلامت
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
واکسن کرونای ایران-کوبا کم خطر و با اثربخشی بالایی همراه است
مدیر پروژه کارآزمایی بالینی واکسن ایران -کوبا گفت: ما این اطمینان را به مردم می دهیم که واکسنی که فاز سوم کارآزمایی بالینی خود را طی می کند کم خطر و با اثربخشی بالایی همراه است

 احسان مصطفوی مدیر پروژه کارآزمایی بالینی واکسن ایران -کوبا، عضو هیئت علمی و مدیر روابط عمومی انستیتو پاستور در برنامه «دارونامه» با بیان اینکه رسالت متخصصان امر، تفکیک اخبار جعلی از مطالب صحیح و اطلاع رسانی به مردم است گفت: رسانه می تواند افراد متخصص واقعی را شناسایی و حرف های آنها را به جامعه منتقل کند.

وی افزود: وقتی موضوعی به اهمیتکرونامطرح می شود که ابعاد مختلف زندگی بشر را تحت الشعاع قرار می دهد تاثیرپذیری از اخبار کذب و انحرافات نیز بیشتر می شود و لذا انتظار داریم که حساسیت ها نسبت به این موضوع بیشتر شود.

مدیر پروژه کارآزمایی بالینی واکسن ایران-کوبا اظهارکرد: اگر قرار باشد که به سازمان های تأییدگر کشورمان هم شک و شبهه داشته باشیم دیگر سنگی روی سنگ بنا نخواهد شد.

*باید بهسازمان غذا و دارواعتماد کنیم

مصطفوی ادامه داد: هر واکسنی که به داخل کشورمان وارد و یا تولید می شود مراحل رسمی ارزیابی را سپری می کند و سازمان و غذا و دارو نیز موظف به بررسی ترکیبات دارو و نتایج قبلی مطالعات است و با حساسیت خاصی موضوع را دنبال می کند لذا باید به این مجموعه اعتماد کنیم که واکسنی که تأیید می کند به صلاح مردم و با در نظر گرفتن پروتکل های استاندارد است.

مدیر روابط عمومی انستیتو پاستور با تأکید بر اینکه باید از سازمانها و دستگاه های نظاره گر و محققان در این حوزه حمایت کنیم گفت: بنده این اطمینان را از طرف انستیتو پاستور به مردم می دهم که واکسنی که فاز سوم کارآزمایی بالینی خود را طی می کند طبق چارچوبها بوده و یک واکسن کم خطر و با اثربخشی بالایی همراه است.

مصطفوی با بیان اینکه کار واکسن محافظت از بیماری است گفت: همه واکسن هایی که در دنیا تولید می شوند یک هدف اصلی دارند و آن هم تحریک سلول های سیستم ایمنی فرد تحریک است تا در صورت ورود کرونا به بدن، سیستم ایمنی بتواند پاسخ سریع و شدیدی دهد و فرد مبتلا نشود.

*کاهش شدید مرگ و میر ناشی از کرونا با واکسن

مدیر پروژه کارآزمایی بالینی واکسن ایران-کوبا خاطرنشان کرد: ادعای اکثر واکسن های کرونای تولیدشده در دنیا این است که از مدل های شدید این بیماری پیشگیری می کنند و باعث کاهش شدید مرگ و میر می شود اما درمورد مدل های خفیف این بیماری جای سوال وجود دارد.

وی با تذکر این نکته که فرد واکسینه شده هم احتمال ابتلا به کرونا را دارد گفت: این موضوع با اینکه فردی واکسن بزند و مبتلا شود متفاوت است ینی ابتلا به کرونا به خاطر واکسن زدن نیست و بلکه به دلیل عدم محافظت از خود است.

مصطفوی با اشاره به اینکه فاز سوم واکسن ایران-کوبا از دوشنبه هفته گذشته در ایران آغاز شده گفت: فاز یک و دو کارآزمایی بالینی این واکسن نوترکیب در کشور کوبا روی هزار نفر مطالعه شده و جمعیت هدفگذاری شده در ایران برای فاز سوم کارآزمایی نیز 24 هزار نفر در هر شهر است.

*واکسن ایران-کوبا کم خطر است

مدیر پروژه کارآزمایی بالینی واکسن ایران-کوبا با بیان اینکه تزریق این واکسن در چند شهر ایران آغاز شده افزود: مطالعات نشان می دهد که این واکسن کم خطر است و فقط در تعداد کمی از افراد عوارض خفیفی گزارش شده است

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.