جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت:

هر گونه عوارض واکسن‌های کرونا در کشور ثبت می‌شود

  • 13 اردیبهشت 1400
  • 12:37
  • سلامت
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
هر گونه عوارض واکسن‌های کرونا در کشور ثبت می‌شود
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر گونه عوارض واکسن های کرونا در کشور ثبت می شود و تاکنون هیچ عوارض جدی و نگران کننده ای از واکسن های تزریق شده نداشته ایم.

 به گزارش خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، محمد مهدی گویا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره ثبت عوارض واکسن های کرونا در کشور افزود: تک تک واکسن های کرونا که در کشور تزریق می شوند اگر عوارضی داشته باشند هم در سامانه سیب معاونت بهداشت وزارت بهداشت و هم در سامانه تی تک سازمان غذا و دارو با پر کردن فرم های ثبت عوارض، ثبت و بررسی می شود و خوشبختانه تاکنون هیچ یک از انواع واکسن های تزریق شده در کشور عوارض جدی و نگران کننده ای نداشته اند.

وی که خود هفته گذشته در طرح کارآزمایی بالینی واکسن کوبایی سابرینا که قرار است به طور مشترک با انستیتو پاستور ایران در کشور تولید شود، شرکت کرده و این واکسن را تزریق کرده بود به خبرنگار ایرنا گفت: تزریق این واکسن هیچ عوارضی برای من نداشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در ایران تاکنون چهار نوع واکسن کرونای وارداتی برای واکسیناسیون علیه بیماری کووید۱۹ وارد شده که شامل واکسن اسپوتنیک وی روسیه، واکسن سینوفارم چین، واکسن آسترازنکا تولید کره جنوبی و واکسن کواکسین تولید هند است. بررسی ها نشان می دهد، هیچ یک از این واکسن ها پس از تزریق عوارض جدی نداشته اند و عمدتا با یک یا دو روز تب یا بدن درد مختصر همراه بوده است.

داوود یادگاری، فوق تخصص عفونی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفته است: واکسن کرونا برای هیچ یک از افراد و بیماران منع مصرف ندارد، مردم نباید برای زدن واکسن نگرانی داشته باشند، همه واکسن های تایید شده ای که در ایران و جهان استفاده می شود، علیه کرونا ایمنی ایجاد می کنند، البته ممکن است میزان ایمنی زایی برخی واکسن ها از برخی دیگر بیشتر باشد اما با توجه به محدودیت تعداد واکسن ها، هر واکسنی که به گروه های اولویت دار معرفی شد، بزنند و منتظر نشوند یک واکسن خاص در دسترس آنان قرار بگیرد.

به گفته وی،  واکسن کرونا به طور نسبی برای درصد بالایی از افرادی که این واکسن را تزریق می کنند،  ایمنی ایجاد می کند. کسانی که واکسن می زنند هم خود ایمن می شوند و هم اطرافیان آنها کمتر در معرض خطر بیماری قرار می گیرند و اگر دامنه واکسیناسیون در کشور گسترش پیدا کند می تواند به قطع زنجیره انتقال بیماری کمک کند.

وی افزود: تاکنون ثابت نشده که واکسن کرونا برای هیچ یک از افراد یا حتی بیماران ضرری داشته باشد یا ایمنی ایجاد نکند، البته ممکن است بعد از تزریق واکسن یکی دو روز علائم خفیفی مثل تب یا درد باشد که رفع می شود. واکسن های موجود تا حد زیادی علیه ویروس های کرونای موجود در کشور از جمله ویروس انگلیسی مصونیت ایجاد می کنند.

فوق تخصص بیماری های عفونی ادامه داد: افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده اند به هیچ عنوان بعد از تزریق، بیماری را به دیگران منتقل نمی کنند.  نکته بسیار مهم دیگر این است که برخی افراد برای کاهش درد پس از واکسن یا ترس از لخته شدن خون بعد از تزریق واکسن به مصرف قرص استامینوفن یا آسپرین یا داروی دیگری مصرف می کنند که کار خطرناکی است و اصلا توصیه نمی شود. نباید همزمان با واکسن، دارویی برای کاهش عوارض موقت واکسن استفاده شود زیرا عوارض این کار از عوارض خفیف واکسن به مراتب بیشتر است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، حدود دو میلیون واکسن کرونا از انواع اسپوتنیک وی، سینوفارم چین، کوواکسین هند و آسترازنکا (از کره جنوبی) وارد شده است. هلال احمر جمهوری اسلامی نیز روز شنبه اعلام کرد محموله بزرگ یک میلیون دوزی واکسن کرونا را از چین وارد کرده که با احتساب آن کل واکسن های کرونای وارد شده به کشور به بیش از سه میلیون دوز می رسد.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون ۹۵۶ هزار و ۴۲۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۱۸ هزار و ۶۳۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند.  مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۱۷۵ هزار و ۵۴ دوز رسید.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.