پنجشنبه، 9 فروردین 1403

افزایش 50 درصدی حقوق دستیاران/ مرتفع شدن بحث بیمه ای آن ها

افزایش 50 درصدی حقوق دستیاران/ مرتفع شدن بحث بیمه ای آن ها
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به حقوق بسیار اندک دستیاران و معضل بیمه ای آنها گفت: با پیگیری های انجام شده توانستیم افزایش 50 درصدی حقوق و مزایا را برای دستیاران لحاظ کرده و مشکلات بیمه ای آنها را نیز مرتفع کنیم.

دکترسیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مردم ایران اظهار کرد: بار درمانی ما در مراکز آموزشی و درمانی دانشگاههای علوم پزشکی روی دوش دستیاران است ؛بویژه در شرایط کنونی که میزان مراجعات و بستری ها بالاست.

وی با بیان این که دستیاران به لحاظ سنی در شرایطی هستند که باید تشکیل خانواده دهند؛ افزود: دستیاران از نظر مالی شرایط خوبی ندارند چرا که با نازلترین حقوق فشار کاری زیادی را در مراکز درمانی متحمل می شوند.

وی ادامه داد: یکی از معضلات این گروه بحث بیمه ای آنها بود که با پیگیری های انجام شده، سرانجام با سازمان بیمه سلامت قرار داد منعقد شد و حدود 7 هزار رزیدنت استقبال کرده و ثبت نام کردند که 50 درصد را صندوق رفاه متعهد شد تا بصورت وام در اختیار آنها قرار دهد و 50 درصد دیگر هم خود وزارت بهداشت متعهد شد که دستیاران از بیمه سلامت برخورد دار باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به این که یکی از دغدغه های مهم دستیاران داشتن بیمه تامین اجتماعی بود؛ تصریح کرد: این موضوع خیلی برای آنها مهم بود تا سال های دستیاری  در آینده برای آنها سنوات محسوب شود و از مزایای بیمه تامین اجتماعی از جمله  بحث بیمه بیکاری و ... برخوردار باشند .

لاری اضافه کرد: این مهم پس از مطرح شدن و طی پروسه طولانی عملا در حال اجرایی شدن است و صرفا نگران منابع بودیم که با مذاکرات انجام شده بصورت وام و بیمه خویش فرما از طریق صندوق رفاه  و با حمایت وزارت بهداشت پرداخت خواهد شد و ظرف دو هفته آینده ثبت نام در این زمینه آغاز می شود .

به گفته وی  دستیاران پس از فراغتِ تحصیل این مبلغ را بصورت وام باز می گردانند و بعد  چهار الی پنج سال هم در سیستم صندوق برگشته و به سایر دستیاران تعلق خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص افزایش حقوق و د ستمزد دستیاران بیان کرد : گرچه حقوق دستیاران کم است اما غیراز 25 درصدی که هر سال در هیات امنا تصویب و به حقوق دستیاران اضافه می شود یک افزایش 50 درصدی برای دستیاران در نظر گرفته شده تا حقوق آنها به یه حد متوسط مطلوبی برسد .

وی با اشاره به این که مبلغ متوسط حقوق دستیاران با لحاظ نمودن افزایش 50 درصدی متوسط سه میلیون و 600 هزار تومان است؛ گفت : این مبلغ بسیار کم بوده و حداقل حقوق کارگری را می توان برای دستیاران قائل شد که نیاز به کمک های دیگر هم دارند ، لذا برای کمک به معیشت این عزیزان سال گذشته ردیفی در صندوق رفاه به نام وام دستیاری ایجاد کردیم و به 7 هزار دستیار مبلغ 15 میلیون تومان وام دادیم و سالانه هر دستیار این میزان وام را می تواند دریافت کند و هر کس تاکنون آن را  دریافت نکرده می تواند اقدام کند .

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: با پیگیری های انجام شده درلایحه مجلس (در ردیف های صندوق رفاه) امسال می توانیم به 100 درصد رزیدنت ها وام اختصاص دهیم ؛  همچنین یک بسته بیمه تکمیلی را برای آنها در نظر گرفتیم تا در قبال زحمات زیادی که متحمل می شوند ؛ احساس خوبی داشته باشند.

لاری در خصوص فوتی های دستیاران دراثر ابتلا به کرونا اظهار کرد: خوشبختانه در میان دانشجویان و دستیاران فوتی براثرابتلا به کووید 19 نداشتیم البته مبتلا و بستری در میان آنها زیاد بود.

وی در پایان با اشاره با این که در سال های پس از انقلاب بخش پزشکی کشور رشد بسیار خوبی داشته است؛ خاطرنشان کرد: در شرایط بحرانی کرونا همه کادر درمان طبق آخرین پروتکل ها و با تبحر کافی برای نجات جان بیماران زحمت کشیدند و کمتر کسی از کادر درمان شاکی بود ، لذا باید امید و دلبستگی ایجاد کنیم تا فارغ التحصیلان پزشکی که سالها برای تربیت آنها زحمت کشیده شده در کشور بمانند .

 انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.