جمعه، 31 فروردین 1403

مراجعه به دندانپزشکی در دوران کرونا ۳۰ درصد کاهش یافت

مراجعه به دندانپزشکی در دوران کرونا ۳۰ درصد کاهش یافت
رییس جامعه دندانپزشکی ایران گفت: میزان مراجعه مردم به کلینیک ها و مطب های دندانپزشکی در ۱۴ ماه گذشته که شرایط کرونایی در کشور بوجود آمد، ۳۰ درصد کاهش یافت.

علی تاجرنیا روز دوشنبه به مناسبت روز دندانپزشکی در یک نشست خبری که در مجل جامعه دندانپزشکی ایران برگزار شد، افزود: کرونا آسیب های زیادی به جامعه دندانپزشکی و سلامت بهداشت دهان و دندان مردم وارد کرد و ۲۰ نفر از دندانپزشکان بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

وی اظهار داشت: مردم ترس زیادی برای دریافت خدمات دندانپزشکی در دوران کرونا دارند؛ در حالی که کنترل عفونت در کلینیک ها و مطب های دانپذپزشکی به خوبی رعایت می شود. مردم از این موضوع اطلاعی ندارند، به همین خاطر رسیدگی به وضعیت بهداشت دهان و دندان آنها به تاخیر افتاده است.

هر مطب یک پایگاه ارتقای سلامت دهان

تاجرنیا با بیان اینکه باید استاندارد سلامت دهان افزایش یابد، ادامه داد: برای افزایش سطح سلامت بهداشت دهان و دندان مردم طرحی با عنوان "برنامه هر مطب، پایگاه ارتقای سلامت دهان" از سوی جامعه داندنپزشکان ایران طراحی شده و قرار است با مساعدت وزارت بهداشت بزودی در سراسر کشور اجرایی شود. در این طرح تمامی مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی به پایگاه سلامت تبدیل شده و بیماران را با خدمات دندانپزشکی و رسیدگی به دندان های آنها برای جلوگیری از هزینه های سرسام آور خرابی دندان ها، آشنا می کنند.

وی تصریح کرد:  اکنون ۹۰ درصد خدمات دندانپزشکی توسط بخش خصوصی انجام می شود و با توجه به اینکه مواد اولیه و تجهیزات این خدمات علاوه بر تولید داخل، وارد می شود، در یک سال گذشته به دلیل تعلق نگرفتن ارز دولتی، چالش های زیادی برای جامعه دندانپزشکان ایجاد شد و سعی کردیم خدمات را با حداقل افزایش ها ارایه دهیم.

تاجرنیا، دندانپزشکی را از رشته های پرخطر مواجهه با کرونا بیان کرد و گفت: به دلیل اینکه دندانپزشکان پروتکل های بهداشتی را کاملا رعایت کرده و عفونت را کنترل می کنند، کمتر از سایر گروههای پزشکی در برابر این بیماری آسیب دیدند.

وی درباره  شصت و یکمین کنگره جامعه دندانپزشکی ایران که قرار است ۲۷ تا ۳۰ مهر امسال برگزار شود، اظهار داشت: بالا بردن توان علمی و مهارتی دندانپزشکان از مهمترین هدف های برگزاری این کنگره است و در واقع بزرگترین تجمع علمی جامعه پزشکی کشور سالانه تشکیل می شود.

تاجرنیا تاکید کرد: در حال حاضر دندانپزشکی در حوزه علوم پزشکی در حوزه تولید مقالات علمی مقام ۱۶ را در دنیا دارد و سعی می کنیم جدیدترین شیوه های درمانی و ارایه خدمات را در این کنگره ارایه دهیم.

همایون فراست رییس کنگره شصت و یکمین جامعه دندانپزشکی ایران نیز در این نشست گفت: این کنگره قدیمی ترین و بزرگ ترین تجمع گروه پزشکی است و امید است با انجام واکسیناسیون گروه پزشکی، این کنگره با حضور دندانپزشکان خارجی و داخلی به صورت حضوری در سالن اجلاس سران برگزار شود.

وی تصریح کرد: تازه های علمی ایران و دنیا در حوزه دندانپزشکی در این کنگره ارایه می شود و برای کمک به بهود سلامت دهان و دندان مردم نیز نمایشگاهی در حاشیه کنگره برای معرفی محصولات و ارایه خدمات بهتر دندانپزشکی برگزار خواهد شد.

فراست افزود: با توجه به مشاهدات در مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی، وضعیت بهداشت دندان مردم به دلیل کرونا و بار مراجعات مطلوب نیست و اطلاع رسانی در مورد بهداشت دندان و دهان به عنوان مهمترین اصول برای سلامت بدن در جامعه کم است. آموزش در این زمینه باید از دوران کودکی و نوجوانان در مدارس، دانشگاهها و رسانه ها گسترش یابد و نهادینه شود.

وی عنوان کرد: افراد از آموزش درباره بهداشت دهان و دندان بی بهره هستند، به همین دلیل بسیاری از مردم با مشکلات دندان مواجه می شوند.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.