پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رد کامل احتمال نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان 'نیازمند بررسی بیشتر است'

  • 11 فروردین 1400
  • 10:03
  • جهان
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
رد کامل احتمال نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان 'نیازمند بررسی بیشتر است'
چین ادعاها در مورد نشت ویروس از مرکز ویروس شناسی ووهان را رد کرده است
مدیر سازمان بهداشت جهانی (دبلیو اچ او) می گوید که برای رد کامل این نظریه که ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ از آزمایشگاهی در چین خارج شده تحقیقات بیشتری لازم است.

 به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به نقل از بی بی سی فارسی، تدروس گبریسوس روز سه شنبه گفت که هرچند نشت از آزمایشگاه غیرمحتمل ترین دلیل شیوع ویروس سارس-کوو-۲ است اما باید بررسی های مفصل تری انجام شود.

ویروس کرونا ابتدا اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان، مرکز استان هوبی چین، ظاهر شد.

دولت چین ادعاها در مورد نشت ویروس از آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان را رد کرده است.

براساس آمارهای رسمی از زمانی که ویروس سارس-کوو-۲ شناسایی شد، ۱۲۷ میلیون نفر در جهان به آن مبتلا و بیش از ۲.۷ میلیون نفر در اثر آن درگذشته اند.

تیمی بین المللی از کارشناسان در ماه ژانویه به ووهان رفت تا درباره سرمنشاء این ویروس تحقیق کند. تحقیقات آنها بر نمونه ها و شواهدی که مقام های چینی ارائه کرده اند استوار بود.

 

دکتر تدروس گفت که این تیم در دستیابی به داده های خام دچار مشکل شد و خواستار "همرسانی به موقع تر و جامع تر داده ها" در آینده شد.

این تیم کلیه احتمالات از جمله امکان نشت ویروس از موسسه ویروس شناسی ووهان را بررسی کرد. این ممتازترین موسسه جهان در زمینه جمع آوری، ذخیره و مطالعه ویروس های کرونا از خفاش هاست.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از جمله کسانی بود که از این نظریه که ویروس از این آزمایشگاه نشت کرده حمایت می کرد.

اما یک گزارش سازمان بهداشت جهانی و کارشناسان چینی که خبرگزاری فرانسه به نسخه ای از آن دست یافته می گوید که نشت ویروس از این آزمایشگاه خیلی بعید است و ویروس احتمالا از خفاش نشات گرفته و ابتدا به یک حیوان دیگر، و از آنجا به انسان منتقل شده است.

دکتر تدروس گفت با این حال این نظریه "نیازمند تحقیقات بیشتر، به طور بالقوه با انجام ماموریت های بیشتر با حضور کارشناسان متخصص" خواهد بود.

او افزود: "باید به وضوح بگویم که تا جایی که به سازمان بهداشت جهانی مربوط می شود، کلیه فرضیات همچنان تحت بررسی است."

سرپرست تیم محققان سازمان بهداشت جهانی، پیتر بن اِمبارِک، هم روز سه شنبه گفت که تیم او شواهدی از نقش آزمایشگاه ها در ووهان در این شیوع نیافته است.

او اضافه کرد که تیم او تحت فشارهای سیاسی - از جمله از خارج از چین - بوده است، اما گفت که او هرگز برای حذف هیچ بخشی از گزارش نهایی تیم تحت فشار نبوده است.

دکتر اِمبارک افزود که "کاملا ممکن است" که موارد ابتلا به ویروس کرونا در ماه های اکتبر و نوامبر ۲۰۱۹ در ووهان در جریان بوده. چین روز ۳ ژانویه سازمان بهداشت جهانی را از این شیوع مطلع کرد که یک ماه بعد از گزارش اولین مورد آلودگی بود.

به فاصله کوتاهی بعد از اظهارات مقام های سازمان بهداشت جهانی آمریکا و ۱۳ متحد آن از جمله کره جنوبی، استرالیا و بریتانیا نسبت به این گزارش ابراز نگرانی کردند و چین را ترغیب کردند به کارشناسان "دسترسی کامل" دهد.

این کشورها در بیانیه خود می گویند که هیات اعزامی سازمان بهداشت جهان به ووهان "با تاخیر قابل توجه و کمبود دسترسی به داده ها و نمونه های اولیه کامل روبرو بود."

این گروه قول داد در این مورد با سازمان بهداشت جهانی کار کند.

چین می گوید هرچند اولین خوشه از موارد ابتلا به ویروس جدید کرونا در ووهان ظاهر شد، اما لزوما ویروس از این شهر نشات نگرفته است. رسانه های دولتی سیستم تک حزبی چین ادعا می کنند که ویروس ممکن است از طریق واردات بسته های مواد غذایی یخ‌زده وارد ووهان شده باشد.

ین کشور با محدودیت های شدید تردد و سفر و تست سریع، شیوع داخلی کووید-۱۹ را تحت کنترل در آورده است.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.