جمعه، 10 فروردین 1403

جایگاه ایران از منظر میزان واکسیناسیون کرونا در منطقه

  • 07 فروردین 1400
  • 09:19
  • جهان
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
جایگاه ایران از منظر میزان واکسیناسیون کرونا در منطقه
دویچه وله مدعی شد: مسئولان جمهوری اسلامی از محقق نشدن وعده واکسیناسیون تا پایان سال ۱۳۹۹ خبر داده‌اند. انگشت اتهام‌شان متوجه کشورهای خارجی است. این در حالی است که میزان واکسیناسیون کرونا در ایران بسیار نازل‌تر از دیگر کشورهای منطقه است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به نقل از دویچه وله فارسی، 

سایت "جهان ما در آمار" (Our World in Data) میزان تزریق واکسن کرونا در کشورهای مختلف را منتشر کرده است.

بر اساس آمار این موسسه، تا روز انتشار این گزارش در ایران مجموعا ۱۲۴ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده است. باید یادآور شد که آمار این موسسه با فاصله زمانی دو روز به‌روزرسانی می‌شود.

نازل بودن میزان واکسیناسیون در ایران زمانی روشن می‌شود که نگاهی به آمار دیگر کشورهای منطقه بیاندازیم.

ترکیه ۱۰۰ برابر ایران تزریق واکسن داشته است

تا کنون در امارات متحده عربی بیش از هفت میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده است. وضعیت در برخی دیگر از کشورهای منطقه نیز از منظر تزریق واکسن کرونا به‌مراتب بهتر از ایران است.

اسرائیل تا کنون با تزریق حدود نه و نیم میلیون دوز عملا موفق به واکسینه کردن بیش از نیمی از جمعیت خود شده است.

ترکیه تا کنون موفق به تزریق حدود ۱۴ میلیون دوز واکسن کرونا شده است. به این ترتیب، ترکیه بیش از صد برابر ایران واکسن کرونا تزریق کرده است.

عربستان سعودی نیز تا کنون حدود سه میلیون و ۶۴۵ هزار دوز واکسن کرونا تزریق کرده است. مراکش بیش از هفت میلیون نفر و بنگلادش بیش از پنج میلیون نفر را دست‌کم یک بار در برابر ویروس کرونا واکسینه کرده‌اند.

وضعیت ایران در قیاس با کشورهای منطقه بهتر از کشور افغانستان گزارش شده است. حتی شیخ‌نشین کوچک عمان حدود سه برابر ایران تزریق واکسن کرونا داشته است. آمار کشورهای عراق، سوریه و لیبی منتشر نشده است.

"وعده‌های محقق‌نشده"

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت ایران مدعی است که عرضه واکسن کرونا در جهان با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو است.

جهانپور گفته است: «عواملی همچون کندی تولید، کمبود جهانی برخی مواد اولیه و جانبی نظیر رزین، ژل و مدیا موجب عرضه محدود واکسن حتی نسبت به برنامه‌های وعده داده شده تولیدکنندگان شده و عملا به تاخیر و خلف وعده در تحویل واکسن منجر شده است.»جمهوری اسلامی مدعی شده بود تا پایان سال تزریق دو میلیون و هشتصد هزار دوز واکسن کرونا را عملیاتی کند. اکنون رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اعتراف کرده است که ایران تا پایان اسفند تنها موفق به دریافت ۴۲۰ هزار دوز واکسن کرونا شده است.

گفته می‌شود که حتی هند نیز به علت اعتراض دادستانی این کشور مانع از صدور ۳۷۵ هزار دوز واکسن کرونا به ایران شده است.

مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی علت عدم تحقق وعده‌های خود درباره واکسیناسیون مردم را "کندی تولید" و "کمبود مواد اولیه و جانبی" لازم برای این واکسن اعلام کرده‌اند.

این موضوع که تولید و تحویل واکسن کرونا در بسیاری از کشورها با مشکلاتی روبه‌رو است، موضوعی است که جایی برای تردید باقی نمی‌نهد. اما آنچه بی‌پاسخ مانده است، این موضوع است که چرا کشورهای دیگر منطقه، از جمله ترکیه، پاکستان، امارات و بنگلادش برای دریافت این واکسن با همان محدودیت‌هایی روبه‌رو نبوده‌اند، که مسئولان جمهوری اسلامی از آن‌ها سخن می‌گویند؟

از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران در عین حال اعلام کرده است که واکسن کرونا در ایران به طور رایگان در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. باید یادآور شد که واکسن کرونا در اکثر کشورهای جهان به طور رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.